مخالفت دولت با طرح تامین کالاهای اساسی مردم

با مخالفت دولت، طرح دو فوریتی تامین کالاهای اساسی مجددا در صحن علنی مجلس به رای گذاشته شد و این بار با رای منفی نمایندگان مواجه شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایمنا، این طرح به عنوان یکی از اقدامات مثبت مجلس طی ماه اخیر مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته بود، بطوریکه علی لاریجانی در جلسه روز سه شنبه مجلس در بیان یکی از طرح های خوب مجلس از این طرح نام برد.

با این حال نمایندگان دولت، دیروز در کمیسیون برنامه و بودجه حضور یافته و از نمایندگان خواستند که به  این طرح رای منفی بدهند و امروز نیز نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه در مجلس حضور یافته و در مخالفت با تامین کالاهای اساسی مردم سخن گفت و سرانجام نیز نمایندگان مجلس با طرح دو فوریتی تامین کالاهای اساسی با ۸۶ رأی موافق، ۹۸ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۹ نماینده حاضر در جلسه با اصل طرح مخالفت کردند.

این طرح ناظر بر توزیع کالاست نه تامین آن!

محمد مهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه و از طراحان این طرح در توضیح گزارش این کمیسیون عنوان کرد: این طرح مهم با اختلاف رأی اندکی در کمیسیون رد شد. مخالفان طرح نکاتی از جمله اینکه این طرح از اختیارات دولت است را مدنظر داشتند، اما پیش از اینکه طرح در کمیسیون مطرح شود، دو فوریت آن در صحن علنی مجلس رأی آورده بود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل مخالفت با این طرح این بود که مفاد این طرح ناظر بر توزیع نحوه کالا است؛ حال اینکه مسئله اصلی کشور نحوه تامین کالا است نه توزیع آن؛ اما در حال حاضر براساس برخی گزارشات کالا به میزان کافی در انبارهای کشور وجود دارد و یکی از اصلی ترین مسائل روز کشور نحوه توزیع کالا است.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دیگر دلیل مخالفت با این طرح تحمیل بار مالی پیش بینی نشده به دولت بود، اضافه کرد: اما موافقان طرح معتقدند که این طرح هیچگونه بار مالی ندارد و فقط ساز وکار در جهت رسیدن کالا به مردم پیش بینی کرده است و نقش قابل توجهی در کنترل بازار ایفا خواهد کرد.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه اضافه کرد: مخالفان طرح معتقدند که این طرح به جامعه جو منفی منتقل خواهد کرد و همین جو موجب افزایش قیمت ها خواهد شد و این مسئله نیز مورد نظر مخالفان طرح بود.

مدیریت کالاهای اساسی ناکارآمد است

در ادامه بررسی این طرح در صحن، سه نماینده در مخالفت با رد طرح صحبت کردند، سید تقی کبیری یکی از نمایندگان بود که گفت: یکی از طرح هایی که در طول ۴ ماه گذشته متناسب با نیازهای جامعه تدوین و مطرح شد، طرح تامین کالاهای اساسی است که دو فوریت آن با رأی بالایی در صحن به تصویب رسید.

وی تاکید کرد: در حال حاضر مردم مشکلات متعدد اقتصادی و معیشتی داشته و روز به روز به دلیل سوءمدیریت ها فشار بر اقشار مردم افزایش پیدا می کند، طرح تامین کالاهای اساسی فشارهای اقتصادی بر مردم را کاهش داده و این طرح ناظر بر توزیع کالا میان مردم است.

در ادامه جبار کوچکی نژاد نیز به عنوان مخالف رد طرح گفت: در حال حاضر مردم در جنگ اقتصادی با دشمن بوده و وظیفه مجلس در این باره تعیین تکلیف مشکلات اقتصادی است.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی افزود: محرومین برای تامین کالاهای اساسی نگرانی داشته و یکی از طرح های قابل قبول برای رفع مشکلات اقتصادی مردم این طرح که ناظر بر توزیع کالا است می باشد.

حمیده زرآبادی نیز به عنوان مخالف رد طرح گفت: اقشار کم درآمد و ثابت درآمد مانند کارگران و معلمین آسیب پذیر بوده و متاسفانه دولت برنامه ای برای تامین کالاهای اساسی آن ها ندارد بنابراین مجلس باید در این زمینه ورود کند.

وی تاکید کرد: در طی ماه های گذشته نمایندگان صحبت های بسیاری در خصوص نوسانات نرخ ارز، خودرو، مسکن و سکه داشتند، اما در خصوص کالاهای اساسی صحبتی انجام نشده و شرایط توزیع کالا در جامعه قابل قبول نبوده و مدیریت ها ناکارآمد است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: طرح تامین کالاهای اساسی می تواند مشکلات بسیاری را در شرایط فعلی اقتصادی از دوش مردم بردارد.

دامن زدن به رانت

موافقان رد طرح تامین کالاهای اساسی هم استدلال هایی مانند اینکه این طرح وهن مجلس است یا اینکه از وظایفی نظارتی مجلس نیست را به زبان راندند.

قاسم میرزایی نیکو در موافقت با رد این طرح گفت: هر چند نیاز و توجه به معیشت مردم بر عهده همه آحاد جامعه است و هیچ کسی با معیشت مردم و تسهیل آن مخالف نیست، اما باید بدانید که این موارد در حیطه وظایف دولت است.

نماینده مردم دماوند در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر دولت یارانه را در راستای تنظیم بازار، اشتغال و مواردی از این دست هزینه کند؛ بهتر خواهد بود، گفت: نباید طرح‌هایی مطرح شود که به رانت دامن زده و ما را به عقب برگرداند.

این نوع طرح‌ها گداوار بوده و کمکی به اقشار ضعیف جامعه نمی‌کند

وی با تأکید بر اینکه نباید کرامت انسان‌ها را پس از ۴۰ سال اینگونه زیر سوال ببریم، تصریح کرد: این نوع طرح‌ها گداوار بوده و کمکی به اقشار ضعیف جامعه نمی‌کند.

میرزایی نیکو با تأکید بر اینکه ما می‌توانیم با برنامه‌ریزی مسائل را بهتر مدیریت کنیم، گفت: ما شورای عالی هماهنگی اقتصادی داریم که هدف و نقشه راه آن رسیدگی به اینگونه مسائل و تأمین معیشت مردم است از این رو ما به جای تقویت این ستاد سوپرمارکت دیگری در کنار مجموعه‌های موجود ایجاد می‌کنیم.

در ادامه شهروز برزگر در موافقت با رد این طرح گفت: تأمین کالاهای اساسی از وظایف حاکمیت بوده و باید بدانیم که تصویب دوباره قانون مشکل را حل نمی‌کند.

نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر بخواهیم به مردم کمک کنیم باید بعد نظارتی خود را تقویت کنیم، افزود: متأسفانه همه فسادها از فاصله نرخ ارز ایجاد می‌شود که اکنون نیز نرخ ارز ترجیحی مشکلات عدیده را ایجاد کرده است.

وی با تأکید بر اینکه صاحبان رانت‌ها وصل به لابی‌های قدرت هستند، تصریح کرد: دولت وظیفه دارد که در این راستا وارد عمل شود اما اگر در این زمینه کوتاهی صورت گیرد مجلس به وظیفه نظارتی خود عمل کرده و مقابل آن می‌ایستد.

برزگر با بیان اینکه هر قانون‌گذاری اضافی محلی برای کاهش نظارت است، گفت: ما در حال حاضر قانون زیاد داریم از این رو نباید با قانون‌گذاری بیشتر مشکلات را اضافه کنیم.

تأکید بر طرح تأمین کالاهای اساسی بر فساد و رانت می‌افزاید

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نیز در موافقت رد طرح تأمین کالاهای اساسی گفت: این طرح مخالف اصل ۵۲ قانون اساسی بوده و تأکید بر آن بر فساد و رانت می‌افزاید.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما باید نقش نظارتی خود را ایفا کنیم، افزود: باید بستر لازم برای ارائه برنامه‌های دولت فراهم شود، اگر در این راستا دولت کوتاهی کرد مجلس باید از ابزارهای قانونی خود استفاده کند.

وی با تأکید بر اینکه ارائه چنین طرح‌هایی قانون‌نویسی نیست، تصریح کرد: توزیع کالاهای اساسی چه ربطی به مجلس دارد، ما قانون به اندازه کافی داریم از این رو نباید فساد دیگری در جامعه ایجاد کنیم.

جعفرزاده ایمن آبادی با بیان اینکه اگر خواهان ارائه یارانه به کالاها هستیم باید در مصرف ارائه شود، گفت: دولت باید بتواند برنامه‌های خود را ارائه کرده و مجلس نیز در نقش حامی حاضر شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: نمایندگان باید بدانند که ارائه چنین طرح‌هایی وهن مجلس بوده و مجلس را از وظایف خود دور می‌کند.

نوبخت: این طرح موجب صف‌آرایی مردم در مقابل فروشگاه‌ها می‌شود

محمدباقر نوبخت در خصوص طرح دوفوریت تأمین کالاهای اساسی گفت: امضای این طرح از سوی نمایندگان و موافقت با فوریت رسیدگی به آن نمادی از مردم دوستی مجلس است، لذا از همه نمایندگان فهیم و مردم‌خواه مجلس تقدیر می‌کنم، اما این طرح تنها موجب صف‌آرایی مردم در مقابل فروشگاه‌ها می‌شود.

رییس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: امروزه در شرایط ویژه هستیم و مطلعید برای گذر از این تکانه‌ای که به اقتصاد آن وارد و بخشی از آن را تحت تأثیر قرار داده به انجام اقداماتی فراتر از امور جاری نیاز است، لذا رهبری تشکیل شورای عالی متشکل از سران سه قوه را ابلاغ کردند.

وی افزود: در شورای مذکور تشخیص داده شد که در چنین وضعیتی به جهت نابسامانی بازار ارز، افزایش قیمت‌ها را شاهدیم و باید روش‌هایی برای مردم و حتی فراتر از آن برای تولیدکنندگان و پیمانکاران جهت رفع نیازهای اساسی اتخاذ کنیم، سازمان برنامه و بودجه هم در این زمینه اقدامات تکلیفی را انجام داده است و گزارش آن را به مرکز پژوهش‌های مجلس، کمیسیون اقتصادی و برنامه و بودجه مجلس نیز ارسال کرده است.

۵ بسته معیشتی در حال نهایی شدن

نوبخت یادآور شد: علاوه بر برنامه ششم توسعه ۱۲ برنامه‌ دیگر تهیه و ۵ بسته جبرانی نیز برای این موضوع تهیه شده است. موضوع طرح تأمین کالاهای اساسی که همان توزیع کالاهای اساسی است نیاز به مداقه دارد از این رو عصر امروز نیز جلسه فوق‌العاده‌ای ستاد اقتصادی در دولت تشکیل و مسئله ۵ بسته معیشتی را نهایی می‌کنیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: ۱۳ میلیارد دلار از این مبالغ برای ۲۵ قلم کالای اساسی از جمله دارو و کالاهای کشاورزی در نظر گرفته شده که معادل ریالی برای ۲۵ قلم کالا، ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است و برای ۵ دهک به طور ویژه ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. ۲۹ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان نیز برای برنامه‌ریزی مشخص شده است.

وی معتقد است مجلس باید از وی و سایر مسئولان دولتی دعوت به عمل آورد تا در جریان این برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات انجام گرفته قرار گیرد.

رییس سازمان برنامه و بودجه در ادامه تأکید کرد: طرح تأمین کالاهای اساسی به معنای واقعی یعنی یک تعداد کالاهای ترجیحی و ارزان‌تر در مغازه‌ها و فروشگاه‌های خاص توزیع شود که نتیجه این تصمیم هم شکل‌گیری صف‌های طولانی مقابل این فروشگاه‌ها می‌شود. علاوه بر اینکه صحنه زشتی در جامعه ایجاد می‌شود حق افراد به دلایل جسمی و آبرویی در این صف‌ها قرار نمی‌گیرند ضایع می‌شود.

کد خبر 352589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.