نخستین شاه روباه در پناهگاه حیات وحش یخاب مشاهده شد

رییس اداره حفاظت محیط زیست آران وبیدگل گفت: یک قلاده از گونه کمیاب و ارزشمند شاه روباه برای نخستین بار در جریان گشت و کنترل شبانه محیط بانان این شهرستان در پناهگاه حیات وحش یخاب مشاهده و تصویربرداری شد.

به گزارش ایمنا، الهیار دولتخواه در این باره اظهار کرد: محیط بانان، مدیر انجمن حامیان محیط زیست ابوزیدآباد و تعدادی پژوهشگر محیط زیست در حال گشت و کنترل منطقه توانستند یک شاه روباه را مشاهده و تصویر برداری کنند که البته این گونه کمیاب پس از ثبت تصویر از محل گریخت.

وی افزود: شاه روباه گونه ای ارزشمند از تیره سگ سانان است که در سال‌های گذشته جمعیت آنها به علت های گوناگون به شدت کاهش یافته و گزارش های اندکی از این گونه در ایران برای علاقه مندان وجود دارد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست آران وبیدگل بیان کرد: شاه روباه یکی از زیباترین و کوچکترین روباه های ایران است که در کنوانسیون تجارت بین المللی گونه های در معرض خطر (در زیر طبقه Appendix II) قرار دارد و در لیست قرمز اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) نیز طبقه بندی شده که باید توجه بیشتری به حفظ و بقای آن داشته باشیم.

وی خواستار نگاه ویژه مسئولان به پناهگاه حیات وحش یخاب واقع در شمال شرقی شهر ابوزیدآباد از توابع بخش کویرات شهرستان آران و بیدگل شد.

به گفته دولتخواه یخاب با برخورداری از گوناگونی زیستی و وجود گونه های ارزشمندی مانند پلنگ، یوزپلنگ، کاراکال، جبیر، شاه روباه و چند گونه ارزشمند دیگر با وسعت ۲۷۱ هزار هکتار از سال ۱۳۹۲ منطقه شکار ممنوع اعلام شد و سال ۱۳۹۶ نیز به پناهگاه حیات وحش ارتقا یافت.

شهرستان آران و بیدگل در فاصله ۶ کیلومتری کاشان و ۲۱۵ کیلومتری شمال اصفهان واقع است.

کد خبر 352528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.