شیوه رفتار با کودکان بیش فعال را بیاموزیم

عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان گفت: نوع رفتار با کودکان بیش فعال در آینده آنها تاثیر بسزایی دارد و ضروری است که همه اقشار جامعه با نحوه رفتار با این کودکان آشنا شوند.

سالار فرامرزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه کودک استثنایی، کودکی است که از نظر ذهنی، حسی، رفتاری، ارتباطی و جسمی با همسالان خود تفاوت فاحشی دارد، اظهار کرد: این تفاوت منجر به ایجاد تفاوت بین نیازهای این دانش آموزان نسبت به دانش آموزان عادی است.

وی با اشاره به ویژگی‌های کودکان استثنایی دوگانه یا دو دامنه، اضافه کرد: این گروه از دانش آموزان دارای دو ویژگی خاص هستند،‌ برای مثال کودک تیزهوشی داریم که در کنار تیزهوشی، بیش فعال است. این کودک قطعا در خانواده و مدرسه دچار آسیب‌های زیادی خواهد شد چرا که دارای توانایی هوشی و قدرت درک بالاتری است و امکانات بیشتری را در اختیارش قرار می دهد.

استاد علوم تربیتی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه به دلیل بیش فعالی ممکن است تاب آوری و تحمل این گروه کودکان برای خیلی مسائل پایین باشد، افزود:  در مجموع باید توجه داشت تحرک زیاد، کم حوصله بودن و دقت و توجه زیاد از ویژگی‌های کودکان بیش فعال است و این ویژگی ها منجر به کاهش آستانه تحمل این کودکان در یک محیط آرام و به ویژه در کلاس درس و خانه می‌شود و در نهایت بسیاری از این کودکان از مدرسه اخراج می شوند، همانطور که اینشتین را از مدرسه اخراج کردند.

وی با اشاره به راه حل هایی برای رفع مشکلات این کودکان، افزود: در گام نخست آموزش اطرافیان این کودکان در خصوص نحوه رفتار با آنها از اهمیت بالایی برخوردار است که در این زمینه خانواده و معلمان مدارس در صدر لزوم دریافت آموزش قرار دارند.

فرامرزی اضافه کرد: روش های مرسوم و سنتی یاددهی و یادگیری به شدت دانش آموزان با نیازهای خاص را خسته می کند و به آن‌ها صدمه می زند. این کودکان به فضای آموزشی و روش هایی از یادگیری نیاز دارند که به صورت فعال درگیر یادگیری شوند که در این صورت، مجموعه حواس کودک به کار گرفته شده و کودک از یادگیری لذت می برد و کمتر مشکل ایجاد می کند.

وی با تاکید بر اهمیت شناسایی این کودکان گفت: با انجام مداخلات آموزشی و روانشناختی می‌توان به کاهش مشکلات رفتاری این کودکان کمک کرد و نشانه ‌های بیش فعالی را در این کودکان با آموزش‌ها و مداخلات زود هنگام تا حد زیادی کاهش داد.

عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان گفت: سه عامل آموزش کودک، خانواده و مدرسه وقتی کنار هم قرار گیرد، می تواند به کاهش مشکلات این کودکان کمک کند. از طرفی می‌توان به بهداشت و سلامت روانی و توانمندسازی و رشد و پیشرفت این کودکان در جامعه کمک کرد. در نهایت دلیل اینکه چنین کودکانی با توانایی بسیار بالا فرصت شکوفایی پیدا نمی کنند، عدم وجود یکی از این سه عامل بالاخص عدم آگاهی خانواده و مدرسه است.

فرامرزی افزود: این اعتقاد که همه بچه های بیش فعال تیزهوش هستند تصور غلطی است. بچه های عقب مانده، بیش فعال هم داریم. تفاوتی که بین بچه های بیش فعال و تیزهوش وجود دارد این است که بچه های بیش فعال، همه جا بیش فعال هستند. در خانه، خیابان، مدرسه، مهمانی و تمام محیط ها نشانه ها و رفتارهای بیش فعالی در این کودکان دیده می شود اما بچه های تیزهوش و نابغه در موقعیت های خاصی رفتارهای بیش فعالی نشان می دهند.

وی با تاکید بر اینکه توجه به نیازهای کودکان بیش فعال امری ضروری است، ادامه داد: اگر به نیازهای این گروه کودکان پاسخ داده نشود و آنها از نظر قدرت یادگیری و انگیزشی اغنا و ارضا نشوند و در یک محیط کسل کننده یادگیری قرار گیرند، رفتارهای بیش فعالی از خود نشان می دهند ولی کودک تیزهوشی که در یک محیط برانگیزاننده یادگیری قرار می گیرد، درگیر یادگیری شده و رفتارهای بیش فعالی از خود نشان نمی دهد.

کد خبر 352208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.