جشنواره سرمایه‌ای است که باید از آن حفاظت کنیم/همه ایرانی‌ها فیلم‌ساز هستند

دبیر سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوانان گفت: آرزو دارم به شرایطی برسیم که مردم از همه ایران به جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوان در اصفهان بیایند و از آن استقبال کنند. شهر زنده است و جشنواره جای خود را در بین مردم باز کرده است.

علیرضا رضاداد در نشست خبری سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم های کودک و نوجوانان که امروز چهارشنبه _هفتم شهریورماه_ در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: خوشحالم که این توفیق را دوباره به دست آوردم که بتوانم در کنار مردم اصفهان به کودکان و نوجوانان این سرزمین و جهان خدمت کنیم. چشم به هم می زنیم، نیم قرن می گذرد و سال جاری، پانزدهمین سالی است که درگیر جشنواره هستم و قبل از آن نیز به عنوان داور یا مسئول حضور داشتم، اما مدیریت جشنواره را از سال ۸۲ در اختیار دارم. این روزها از بهترین روزهای کاری من و همکارانم است که با مردم اصفهان و هنرمندان و اصحاب رسانه نشست و برخواست داریم و سال دیگری را آغاز می کنیم.

برگزاری جشنواره در تابستان​

وی ادامه داد: سال گذشته از یک توافق نامه پنج ساله گزارش کردیم و آرزو داشتیم که جشنواره سی‌ام به خوبی برگزار شود و برگزاری آن جشنواره، نوید یک پایداری مجدد این جشنواره را به ما داد. تغییر و تحولات مدیریت کشور و مدیریت شهر، وقفه ای برای برگزاری این جشنواره انداخت. تجربه دوره سی ام، تجربه بسیار خوب و شگفت انگیزی برای ما بود. ما با نگرانی استقبال مردم کار را شروع کردیم زیرا دوره های قبل جشنواره در طول مدارس اتفاق می افتاد، اما برگزاری جشنواره در تابستان، دل نگرانی برای ما ایجاد می کرد که این عادت ایجاد شده، لطمه ای به استقبال مخاطبین می زند یا خیر، اما این مورد، برعکس بوده و جمع بندی ما، از استقبال بیشتر جشنواره خبر می داد. تا هفت روز اول برگزاری جشنواره، ۷۰ سانس فوق العاده داشتیم و استقبال طوری بود که روز بعد اختتامیه هم با سینماها قرارداد جدیدی منعقد کردیم و فیلم های مورد استقبال را چند نوبت دوباره نمایش دادیم و نزدیک به ۱۰۰ سانس فوق العاده در جشنواره سال گذشته داشتیم. این مسئله نشان داد که شهر زنده است و جشنواره جای خود را در بین مردم باز کرده است.

ناوگان سینمایی اصفهان

دبیر سی و یکمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان خاطرنشان کرد: با استقرار مدیران جدید در شهرداری، به دنبال این موضوع بودیم که جشنواره را به یک رویداد دائمی تبدیل کنیم. آقای عیدی معاون شهردار اصفهان مدیر اجرایی مراسم هستند و دکتر دهدشتی هم در چند ماه اخیر تلاش های زیادی برای ما انجام دادند تا جشنواره امسال به نحو بهتری انجام شود. امروز در شرایط خوبی هستیم و تحولات خوبی در حوزه فعالیت های فرهنگی در اصفهان داشتیم. مجموعه سیتی سنتر به عنوان یک مجموعه ممتاز و یک مجموعه قابل مقایسه با مجموعه های استاندارد جهانی، به ناوگان سینمایی اصفهان اضافه شده است، در سال گذشته نمی توانستیم از این مجموعه استقاده کنیم. سیاست سازمان سینمایی، این است که هر گونه تغییر زیرساختی در کشور، مورد حمایت قرار می گیرد و کمترین و اولین مورد حمایت ما این است که مراکز نوساز، برای انجام رویدادها در اولویت هستند. از مدیریت مجموعه سیتی سنتر، تشکر می کنیم. مرکز چهارباغ هم از سال گذشته بازسازی شد و سینمای بسیار خوبی است. سینمای فلسطین نیز که در سال گذشته، رویداد بزرگداشت ها در آن انجام می شد، میزبان چند رویداد ما خواهد بود.

رضاداد افزود: درخواستی از رسانه ها در سال گذشته بود که بتوانند در بخشی مجزا فیلم های ایرانی را ببینند که به همت مسئولین جشنواره، این سانس صبح ها در مجموعه چهارباغ به نمایش برای رسانه ها اختصاص دارد که با کارت رسانه ها مردم می توانند از این نمایش ها استفاده کنند که پس از آن، نشست با دست اندرکاران تولید فیلم برگزار می شود. در اکثر فیلم ها همه عوامل حاضر می شوند و امیدوارم در این دوره از جشنواره با استقبال گذشته رو به رو شویم و در مجموع تعداد سالن هایمان در این فصل بیشتر شده و امیدوارم که مردم تا نیمه های شب معطل نمانند و مردم زودتر به خانه هایشان بروند. برنامه ها را از ساعت چهار بعد از ظهر آغاز می کنیم و برنامه های مفرحی قبل از فیلم ها داریم.

بخش رقابتی سینمای ایران و بخش بین الملل

وی تصریح کرد: رویدادهایی که می توانند مُخل برگزاری جشنواره باشند را به زمان های دیگری در شهر موکول می کنیم تا در ایام جشنواره بتوانیم استانداردهای برگزاری جشنواره را رعایت کنیم. چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی را تبریک می گویم و جشنواره هم وارد سی و یکمین دوره و دهه چهارم حیات خود می شود و امروز هم کتاب ۳۰ سال جشنواره کودک و نوجوان آماده شده است. این جشنواره نشان دهنده سرمایه گرانقدر ما است که باید از آن حفاظت کنیم. در توافق نامه ای که بین سازمان سینمایی، بنیاد فارابی و  شهرداری وجود دارد، مقدر شد که اداره جشنوره بر عهده شورای عالی متشکل از هنرمندان و دست اندرکاران سینمایی است  که ریاست آن با آقای نوروزی شهردار اصفهان است.

وی عنوان کرد: دو بخش رقابتی سینمای ایران و بخش بین الملل داریم. در آن ها به طور مجزا فیلم های کوتاه، بلند و پویانمایی رقابت می کنند و نمایشگاهی در بخش بین الملل به صورت غیر رقابتی برگزار می شود. در بخش سینمای ایران ۳۷۸ متقاضی شرکت در جشنواره داشتیم که شامل ۲۰ فیلم سینمایی، ۱۰ اثر داستانی، ۲۱۶ کار کوتاه داستانی که ۲۶ اثر در اصفهان ساخته شده بودند و ۱۳۲ پویا نمایی کوتاه حضور داشتند که از میان آن ها ۱۲ فیلم سینمایی، هفت فیلم بلند داستانی و هفت فیلم کوتاه داستانی و هفت فیلم پویا نمایی انتخاب شدند. در بخش بین الملل هم از ۴۲۰ اثری که اعلام آمادگی کردند. پس از بررسی های انجام شده مطابق با مقررات و اصول جشنوراه ۲۸۲ اثر واجد شرایط انتخاب شدند که ۴۵ فیلم برای بخش بین الملل انتخاب شدند. ۱۵ فیلم سینمایی، پنج انیمیشن، هفت فیلم پویا نمایی کوتاه و هفت فیلم داستانی کوتاه که به فیلم های ایرانی انتخاب شده اضافه می شوند که فیلم های بلند، کوتاه پویانمایی و کوتاه داستانی، سه اثر از ایران و بلند پویانمایی یک اثر از ایران حضور دارند.

عدم پخش فیلم‌های خارجی بعد از جشنواره

رضاداد گفت: فیلم های خارجی اکثرا نمی توانند در ایران پخش شوند و از پخش شدن آن ها نیز جلوگیری شده است و پس از جشنواره این فیلم ها در ایران پخش دیگری ندارند و علاقه مندان فیلم های خارجی فقط می توانند در طول جشنواره این فیلم ها را ببینند. در بخش رقابتی ۸۶ اثر و در بخش غیررقابتی ۳۲ اثر از ۳۲ فیلم ساز اصفهانی حضور دارند که یک اثر نیز با نام "اتاق تاریک" ساخته روح الله حجازی حجازی به منظور مبارزه با کودک آزاری است که یک نشست همراه با نمایش این فیلم داریم.

وی افزود: در بخش نمایش های ویژه بین الملل دو اثر از "هایائو میازاکی" از بنیان گذاران انیمیشن در جهان است که چهلمین سال تولید آن است. بخش جالبی از جشنواره فستیماژ فرانسه داریم که شش اثر از آن مجموعه وجود دارد. از مجموعه فیلم های کوتاه برلین هم شش اثر انتخاب شد. هم‌چنین از جشنواره دانشجویی فرانسه ۱۲ اثر انتخاب کردیم. به غیر از آن  پنج اثر برگزیده روز سینمای کودک و نوجوان هم وجود دارد و برنامه ریزی نمایش آن ها در جدول به طوری برنامه ریزی شده است که فیلم سازان جوان بتوانند آن ها را ببینند.

برگزاری سه  نکوداشت در جشنواره

دبیر سی و یکمین جشنواره فیلم های کودک و نوجوانان خاطر نشان کرد: امسال سه نکوداشت داریم. اولین آن ها مربوط به خانم "فریال بهزاد" از پیشکسوتان سینمای کودک و نوجوان هستند. سال گذشته آقای "ناصر چشم آذر" را از دست دادیم که بزرگداشت وی نیز برگزا می شود؛ ضمن اینکه برادران دالوند نیز از فیلم سازان انیمیشن هستند که می توانند به عنوان الگویی فوق العاده به جامعه معرفی شوند؛ هیچ‌کدام از فیلم های برادران دالوند با سرمایه گذاری دولت انجام نشده و آنها همچنان در بروجرد مستقر بوده و جوانان زیادی را به کار گرفتند و الگویی خب برای فعالیت های خانوادگی هستند که بزرگذاشت این عزیزان نیز برگزار خواهد شد. ما این الگوها را نظر به رویکردی که با تقویت سینمای انیمیشن ایجاد شده، انتخاب کرده ایم.

وی عنوان کرد: هیئت انتخاب ما پنج نفر از سینماگران و افراد با سابقه هستند؛ آقای خردمندان در سال گذشته بیشترین جایزه را به دست آورد و از جوانانی هستند که به سینمای کودک علاقه بسیاری دارند، آقای اژدری هم فیلم های خوبی داشتند، آقای آقاکریمی تهیه کننده و از پیشکسوتان هستند. آقای سحرخیز در حوزه فنی و خانم محبوب هم شناخته شده هستند. در بخش بین الملل خانم ماری تاراسکون، پیتر ونرین، بیاتریکس سارتوری، بکر بولبول، تران اسپانبرگ، امید اسفندیاری و ... داوران بین الملل ما هستند که روی سایت جشنواره اطلاعات کامل آن ها با بیوگرافی آن ها وجود دارد.

جایزه زاون در بخش رسمی جشنواره

رضاداد تصریح کرد: امسالبه پیشنهاد دو نفر از اعضای شورای عالی، آقای "مهدی مقدری" و خانم "فریده روشن" از شورای اسلامی شهر اصفهان شهر، یادی از مرحوم "زاون قوکاسیان "کردیم و این فرد حق بزرگی به گردن سینمای کودک دارند و این جایزه را به عنوان بخش رسمی آوردیم که برای آن یک شورای سیاست گذاری تعریف شد و امیدوارم که جایزه زاون به یک نهاد پایدار تبدیل شود و این مسئله، رویکرد ما است. پیشنهاد ما برای این دوره، برگزاری به شکل آکادمی بود که امکان آن نبود و از دوره بعد امیدواریم که این اتفاق بیافتد. چند کارگاه نیز در بخش ملی و پنج کارگاه در بخش بین المللی برگزار می شوند. کارگاه فیلم نامه نویسی کارتی، شیوه متفاوتی برای فیملنامه نویسی است که بر مبنای مکان و یک المان دراماتیک است که سکانس نوشته می شود و از سکانس ها داستان به دست می آید. کازگاه هایی برای بحث اقتصادی فیلم سازی نیز تدارک دیده ایم.

نمایش همزمان فیلم‌ها در استان‌ها

دبیر سی و یکمین جشنواره فیلم های کودک و نوجوانان افزود: امسال، یک نمایش همزمان در یک سالن و در دو سانس در استان های دیگر و در مراکز آن ها به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب برگزار می شود. در بخش المپیاد، تجربه جدیدی است. با توجه به این که فیلم سازی برای کودکان ساده تر شده است کارهای خلاقی صورت می گیرد و شروع سینما به سنین نوجوانی آمده و این بخش باری ظهور استعدادها تحت عنوان المپیاد در جشنواره حضور دارد. حدود ۱۵۰ نفر نوجوان از شهرهای اطراف اصفهان و از استان های دیگر میهمان نوجوانان اصفهانی هستند که یا فیلم دارند و با مهمان ویژه هستند. دو گروه از نوجوانانی که در کرمانشاه در جریان زلزله آسیب دیدند مهمان ما هستند. گروهی از بچه های شین آباد، مهمان ما هستند و این بچه ها در مکان های پیش بینی شده کارگاه عملی دارند و یک نوبت فیلم های آن ها در سیتی سنتر به نمایش در خواهد آمد و علاقه مندان امکان نمایش عمومی این فیلم ها را دارند.

سه میلیارد تومان​ بودجه رسمی جشنواره

رضاداد گفت: کتاب هایی از جشنواره آماده شده که کتاب ۳۰ سال کاتالوگ جشنواره و یک کتاب برای مرور ۴۰ سال سینمای کودک و نوجوان هم آماده شده است. تبلیغات خوبی در سطح شهر انجام شده است و امیدوارم به کمک شما و اطلاع رسانی ها، مردم از این رویداد استقبال کنند و در این رویداد هنری اجتماعی شرکت کنند.

وی در مورد بودجه جشنواره گفت: هسته رسمی جشنواره، با حدود سه میلیارد تومان هزینه توسط سازمان سینمایی تامین می شود و همین حدود هزینه از طرف شهرداری برای وظایف فرهنگی شهرداری اختصاص داده می شود که هزینه تفریحات و اتفاقات داخل شهر است. آرزو دارم به شرایطی برسیم که مردم از همه ایران به جشنواره کودکان و نوجوانان اصفهان بیایند و از آن استقبال کنند، زیرا رویکرد دولت، تمرکز زدایی از تهران است. میزان بودجه سال جاری با سال گذشته برابر است که نیازمند صرفه جویی در زمینه هایی بود که مثلا هواپیما را برای مسافرت حذف کردیم و خواهش کردیم که با اتوبوس به اصفهان بیایید. دچار حاشیه بی دلیل در مورد جشنواره اصفهان هستیم و سه میلیارد با توجه به برگزاری جشنواره در بخش بین الملل و کشوری حداقل بودجه ای است که با آن جشنواره برگزار می کنیم.

علیرضا داد در ادامه این نشست به پرسش های خبرنگاران پاسخ داد.

وی درخصوص دوبله های همزمان فیلم ها در سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوانان اظهار کرد: دوبله های همزمان با کمک دوبلور های اصفهان برگزار می شوند که توسط پیشکسوتان هنر دوبله انتخاب شده اند.

دبیر سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوانان درباره کاهش جوایز در این دوره از جشنواره و اضافه شدن جایزه زاون گفت: رویدادی را آرام آرام جایگزین مسابقه فیلم نامه نویسی کرده ایم که دوره اول آن در تهران برگزار شد و آن دوره تولید استارت آپ های فیلم نامه نویسی است. امیدوارم این جریان در طول سال در اصفهان شکل بگیرد و امیدوارم که سرمایه گذاری ما در این موضوع بهتر از فیلم نامه نویسی است. جوایز را در جشنواره امسال کمتر کرده ایم و سعی کردیم تعداد جوایط تعداد منطقیِ جشنواره ها باشد که میانگین جوایز نقدی ما هفت میلیون تومان است.

سیتی‌سنتر سبب توسعه فرهنگی است

 رضاداد درمورد نمایش فیلم های جشنواره در سیتی سنتر تصریح کرد: سینما چرخه حیات طبیعی دارد که زمانی در تهران، لاله زار چرخه روز هنر بود، اما حالا چهره لاله زار تغییر کرده و به مغازه های کابل فروشی و برقی تبدیل شده است که این موضوع با گسترش شهر، این اتفاق رخ داد. شهر تهران قبلا کوچک تر بود و با وسیع تر شدن شهر این اتفاق لازم بود و در اصفهان هم اینطور است و با گسترش شهر، مردم امکانات جدیدی خلق کرده اند. حالا با بسته شدن چند سینما در مرکز شهر، مرکزی مثل سیتی سنتر ایجاد شده است که باعث توسعه فرهنگی می شود.

وی ادامه داد: سینما در شاخص توسعه در سال ۹۱، مبلغ ۲۷ میلیارد تومان فروش داشت و امسال پیش بینی بالای ۳۰۰ میلیارد تومان است. افزایش قیمت بلیت در این مدت دو برابر بوده است ولی مراجعات ما بیش از پنج برابر و درآمد سینما بیش از ۱۰ برابر است. معنای آن، این است که در این شرایط رکورد اقتصادی، سینما بار مسئولیت حوزه های دیگر را هم به دوش می کشد و استقبال مردم از سینما بسیار خوب است. سال گذشته ۱۰۰ سالن سینما در کشور افتتاح شد و امسال ۱۲۵ سالن در حال بازسازی، نوسازی و بازگشایی است. کالبد شهر مدام در حال تغییر است و سینما در حال حاضر از گذشته در شرایط بهتری قرار دارد.

فیلم های کودک بی ستاره هستند​

دبیر سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوانان درخصوص هدف برگزاری جشنواره های سینمایی ازجمله جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان گفت: جشنواره ها رویکردهای متفاوتی دارند، آن ها با این نگاه ایجاد شدند که فیلم هایی که نیازمند برجسته سازی هستند را برجسته کنند. فیلم های آمریکای، استاندارها و مولفه های تولید متفاوتی دارند و نمی خواهند در جشنواره باشند. پس هدف اصلی جشنواره ها، برجسته سازی فیلم ها، تاثیرگذاری روی مخاطبین و ایجاد فضایی بهتر برای عرضه است. این عرضه اول در سینماها صورت می گیرد و سپس به حوزه نمایش خانگی و نمایش اینترنتی و سپس به تلویزیون وارد می شود. بعضی از فیلم ها با نقد منتقدان مشهور یا حضور در جشنواره های بزرگ، معروف تر می شوند. در جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان روی مخاطب تمرکز داریم و به میزان تلاشمان برای انعکاس رسانه ای، این تاثیر را داشتیم و دو فیلم "بیست و یک روز بعد" و "قهرمانان کوچک" در جشنواره قبلی با کمک جشنواره کودک توانستند به موفقیت دست یابند. فیلم های کودک بی ستاره هستند، اما داستان های خوبی دارند. جشنواره کودک این نوع فیلم ها را تقویت می کند و این به تلاش ما و تلاش دارندگان آثار بر می گردد.

داوران نوجوان این دوره از جشنواره

رضاداد در مورد ایجاد آکادمی سینمای کودک در اصفهان تصریح کرد: این مسئله هم جزء رویاهای من است، اما کاری برای آن انجام ندادم. تشکل سینمای کودک و نوجوان در سال های اخیر تشکیل شده و مسئله آکادمی آن ها نیز در دست بررسی است.

وی درخصوص داوران نوجوان این دوره از جشنواره گفت: نوجوان غیر ایرانی به همراه سه نوجوان اصفهانی داوری جشنواره را بر عهده دارند و سهم آنها از این جشنواره فعلا در این سطح است. البته سهم آنها باید بیشتر شود، اما مسایلی مثل رفت و آمد، جلوی این مسئله را می گیرد و فعلا در این توانستیم که امکانات را فراهم بکنیم.

مهم ترین ضعف جشنواره گذشته

رضاداد مهم ترین ضعف جشنواره گذشته را اذیت شدن مردم برشمرد و ادامه داد: این موضوع به آن دلیل بود که ما پیش بینی استقبال از جشنواره را نمی کردیم. امیدواریم با ظرفیتی که امسال اضافه کردیم این مسئله رفع شود. نکته دوم اما، برگشت جشنواره از همدان به اصفهان بود که این رفت و آمد، مشکلاتی ایجاد کرد که توانستیم موفق شویم. در کل امیدواریم که جشنواره امسال را با مشکلات کمتری بررسی کنیم، و مشکلات مالی داریم که امیدوارم آن را حل کنیم.

وی درخصوص حضور خبرنگاران غیرایرانی حاضر در جشنواره افزود: برای بین المللی‌تر شدن جشنواره، حضور خبرنگاران خارجی و غیر ایرانی بیشتر شده است. در تهران، دسترسی خبرنگاران غیر ایرانی بیشتر است، اما در اصفهان این موضوع کمتر است و با توجه به محدودیت های ما این مسئله کمی سخت است و برخی از آنها با هزینه های خودشان این کار را انجام دادند تا پوششی به اندازه وسعمان داشته باشیم.

استفاده مالی اصفهان از صنعت سینما

دبیر سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوانان گفت: ظرفیت های سینما در کشور ما هنوز به بلوغ نرسیده است. من معتقدم که همه ایرانی ها فیلم ساز هستند و از فضای مجازی می توانیم آنها را مشاهده کنیم. ذهن همه ما پر از ایده های خلاقانه است. سینما در کشور ما ظرفیت های زیادی دارد. اصفهان قطعا می تواند از صنعت سینما استفاده مالی داشته باشد. هنر در ذات ما است ولی محدودیت ها ما را متکی به دولت کرده است و فعالیت های چند ساله در فیلم سازی، ما را به رشد چند برابر رسانده است. نه فقط سینما بلکه حوزه فرهنگ برای ما مزیتی نسبی است و این برای ما می تواند یک مزیت اقتصادی باشد. کره ای ها در مدت ۱۵ سال توانستند با یک برنامه به موفقیت زیادی برسند. همینطور آثار ترکیه هم بیشترین استقبال را در ایران دارد.

رضاداد درباره برگزاری کارگاه‌های در سی ویکمین جشنواره بین المللی کودکان و نوجوانان گفت: یکی از کارگاه های با کمک یونیسف برگزار می شود و پکیج آموزش عملی برای نوجوانانی که به اصفهان می آیند از طریق یونیسف بوده است و همینطور معلمان خارجی نیز توسط این بنیاد درنظر گرفته شده است.

در این نشست هم‌چنین عادل دهدشتی قائم مقام مدیر اجرایی سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم های کودک و نوجوانان گفت: مقرر شد که لایحه ای از طرف شهرداری در مورد دبیرخانه جشنواره تعبیه شود و در شورای شهر، ردیف بودجه ای برای آن مصوب شود. نکته ای که وجود دارد و به عنوان سیاست کلی مطرح می شود توانمند سازی پتانسیل های اصفهان است که دو مورد اساسی در دبیرخانه اصفهان هستند. هرساله یک دوگانگی در تبلیعات و مباحث هنری داشتیم که امسال با کمک پتانسیل های اصفهان، موفق شدیم به یک اجماع نظر برسیم. دوبله همزمان نیز یکی از شاخه هایی است ک از پتانسیل های اصفهان، استفاده کرده ایم.

کد خبر 352040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.