تشکیل وزارت بحران مورد تایید مجلس نیست

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت در خصوص ادغام سازمان اورژانس و مدیریت بحران و تشکیل وزارتخانه بحران، گفت: پیشنهاد ایجاد وزارتخانه بحران در چندین دوره مطرح شده و مخالفت‌هایی را هم داشته، همچنین در مجلس شورای اسلامی نیز مخالفت‌هایی در این زمینه وجود دارد.

به گزارش ایمنا،  ابراهیم گلمکانی شامگاه دوشنبه در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، معاونت امور مجلس و حقوقی وزارت بهداشت را رابط  مجلس شورای اسلامی و دولت در حوزه سلامت دانست و اظهار کرد: تمام طرح ها و لوایح حوزه سلامت پس از گرفتن نظر نهایی از سایر معاونت های وزارت بهداشت، در حوزه معاونت حقوقی و امور مجلس بررسی و پس از آن به مجلس پیشنهاد می شود و یا از دولت به مجلس می رود. 

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت با اشاره به ارائه حدود ۴۵۰ طرح و لایحه در مجلس دهم، افزود: از این تعداد، ۱۱۲ طرح و لایحه مرتبط با سلامت بوده و مورد بررسی قرار گرفته و به عنوان پیشنهاد وزارت بهداشت در دولت و مجلس پیگیری شده است.

 گلمکانی یکی از انتظارات نمایندگان مجلس شورای اسلامی را ملاقات با وزیر بهداشت، معاونین و روسای دانشگاه های علوم پزشکی عنوان کرد و گفت: از هفته دولت سال گذشته تا این هفته در سال جاری، ۲۸۲ نماینده مجلس با وزیر بهداشت ملاقات داشتند و برقراری این ملاقات ها و ارتباط با وزیر و معاونین و روسای دانشگاه از سوی امور مجلس وزارت بهداشت انجام می شود و مکاتبات ناشی از این ملاقات ها بالغ بر ۱۵۰۰ نامه است که دستور لازم از سوی وزیر برای این مکاتبات داده شده است.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت با بیان اینکه نمایندگان مجلس رابط مردم با حوزه اجرایی دولت هستند، افزود: مکاتبات نمایندگان مجلس با وزارت بهداشت در حوزه سلامت شامل نیروی انسانی، تجهیزات پزشکی، نواقص احتمالی خدمات ارائه شده در حوزه های فرابخشی و بین بخشی است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه حقوقی و تقنینی، اقدامات، زیرساختی بوده و کمتر دیده می شوند، گفت: در این حوزه حجم وسیعی از دعاوی وجود دارد که در محاکم و دیوان عدالت اداری مطرح می شود.

گلمکانی افزود: در سال ۹۶، ۱۱ هزار دعوی در دیوان عدالت اداری از حوزه سلامت مطرح شد که ۸۵ درصد آنها مختومه اعلام شدند و این آمار قابل توجیه است.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بیشترین موارد دعوی مربوط به دانشگاه های علوم پزشکی اهواز، کرمانشاه و اصفهان بوده است، گفت: در هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، 150 پرونده وجود داشت که به ۴۰ درصد آنها رسیدگی شد و با پیگیری ها رای به نفع وزارت بهداشت صادر شده است.

وی افزود: همچنین ۹۰ درصد پرونده های حوزه سلامت در هیئت عمومی دیوان عدالت اداری رای آورده اند.

گلمکانی با بیان اینکه در گذشته حجم گسترده ای از املاک و اموال حوزه سلامت، مستند سازی نشده بود، افزود: در حال حاضر، سامانه ای به منظور بروزرسانی و مستند سازی املاک حوزه سلامت فعال شده است که بزودی رونمایی خواهد شد و املاک حوزه سلامت احصاء می شوند.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت با بیان این مطلب که بسیاری از شکایات دانشجویی طبق مصوبات، قابلیت طرح در دیوان عدالت اداری ندارند، افزود: این شکایات در هیئت عالی تجدید نظر مورد بررسی قرار می گیرد. تاکنون در این زمینه در وزارت بهداشت به ۶۰ پرونده رسیدگی شده است.

وی با اشاره به وجود کارگروه تنظیم مقررات در حوزه معاونت حقوقی و امور مجلس، گفت: این کارگروه نگاهی به آیین نامه های تنظیم شده دارد و وظیفه آن سوق دادن آیین نامه ها بر مبنای قانون است تا شکایت ها علیه وزارت بهداشت در دیوان عدالت اداری کاهش پیدا کند.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت در ادامه با بیان اینکه در این روزها و در این شرایط، دولت مظلوم واقع شده است، افزود: در شرایط کنونی از داخل و خارج از کشور فشارهایی به دولت وارد شده و دولت مورد بی مهری قرار گرفته است و دشمنان کشور با هارمونی کامل علیه کشور و نظام، جبهه گرفته اند.

وی با اشاره به اقدامات موثر در حوزه سلامت در ۴ تا ۵ سال گذشته، افزود: در گذشته یک سوم مراکز روستایی کشور فاقد پزشک عمومی بودند و یا برای جراحی های متوسط به بالاتر به شهرهای بزرگتر ارجاع داده می شدند، اما در حال حاضر وضعیت متفاوت بوده و شرایط نسبت به گذشته بهتر شده است.

گلمکانی گفت: طرح تبلیغ ممنوعیت کالاهای آسیب رسان به سلامت، یکی از طرح های مهمی بود که به تصویب رسید و این برای حوزه سلامت افتخار است، اما در حوزه اجرایی این قانون، مقاومت هایی وجود دارد و باید در این حوزه، رفتارسازی شود .

وی در خصوص ادغام سازمان اورژانس و مدیریت بحران و تشکیل وزارتخانه بحران، اظهار کرد: پیشنهاد ایجاد وزارتخانه بحران در چندین دوره مطرح شده و مخالفت هایی را هم داشته است. همچنین در مجلس شورای اسلامی نیز مخالفت هایی در این زمینه وجود دارد و تشکیل این وزارتخانه با چالش هایی همراه است و تشکیل وزارت بحران امر منطقی به نظر نمی رسد.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت در ادامه درخصوص برنامه های وزارت بهداشت در ارائه طرح ها و لوایح گفت: طرح ها و لوایح مختلفی در حال بررسی است و مالیات بر ارزش افزوده با هدف ایجاد منابع پایدار در حوزه سلامت یکی از مهمترین لوایح حوزه سلامت در مجلس به شمار می رود. مدیریت خدمات کشوری نیز از دیگر طرح های در حال بررسی وزارت بهداشت است که جایگزین قوانین گذشته می شود، البته این موضوع ممکن است با موانع گسترده ای مواجه شود.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد استیضاح های اخیر برخی از وزیران در مجلس شورای اسلامی، بیان داشت: فضای بیرونی دولت، روابط بهتر میان دولت و مجلس را می طلبد و نباید وقت را صرف استیضاح کرد. باید بیشتر به برطرف کردن دغدغه های موجود در کشور پرداخت.

گلمکانی در مورد دخالت صنایع در سیاستگذاری برای صنعت دخانیات گفت: نگاه وزارت بهداشت تاکنون اقناعی بوده و سعی بر ارتباط چهره به چهره داشته است و برای اینکه عوارض بر سیگار را در قانون بودجه بیاوریم، با ۱۲۰ نماینده به صورت حضوری صحبت شده است.

وی افزود: علی رغم وجود قوانین بین المللی که نباید صنایع در قسمت دخانی دخالت داشته باشند، اما در کشور تا زمانی که صنعت دخانیات دولتی بود با مشکل روبرو بودیم و از زمانی که صنعت دخانیات خصوصی شد، شرایط در این زمینه بهتر شده است.

کد خبر 351857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.