سفر  وزیر دفاع نگرانی خروج ایران از سوریه را کم می کند

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: سفر وزیر دفاع در راستای تاکید بر موافقتنامه دفاعی ایران با سوریه است و می تواند نگرانی خروج نیروهای ایرانی از سوریه را تا حدودی کم کند.

پیر محمد ملازهی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به سفر وزیر دفاع ایران به سوریه اظهار کرد: کشور سوریه در آستانه تحولات مهمی است، به عبارتی با مذاکره آمریکا و روسیه، ممکن است تصمیماتی برای سوریه گرفته شود که با منافع ایران همخوانی نداشته باشد.

وی افزود: به هر حال، ایران بعد از حل و فصل نظامی مسئله سوریه نیز به حضور خود در این کشور ادامه خواهد داد؛ به ویژه اینکه برای بازسازی سوریه هم اعلام آمادگی کرده تا این کشور به سطحی برسد که ۵ میلیون آواره سوری به آن بازگردند.

ملازهی با اشاره به دیدگاه اسرائیل که به شدت مخالف حضور ایران در سوریه است، گفت: روس ها اهل معامله اند و با اسرائیل مناسبات نزدیکی دارد و باید دید که منافع خود را در چه جهت می بینند، اما آنچه که تاکنون اعلام کرده اند این است که به هیچ عنوان تسلیم اسرائیل نخواهند شد و ایران را به عنوان کشوری که اسد از آنها دعوت کرده و مجوز حضور دارد، می شناسند.

وی افزود: با این حال، بیشترین نگرانی ایران از معامله روسیه و آمریکا است که اگر این امر صورت بگیرد، آنها به دنبال راه حلی برای کاهش حضور ایران در سوریه خواهند بود و در نتیجه حضور نظامی ایران محدود می شود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه خاطر نشان کرد: ایران با سوریه معاهده دفاعی دارند و این سفر آقای حاتمی، وزیر دفاع ایران برای تاکید و ادامه این موافقت نامه است و بر همین اساس برای استقرار نیروهای ایرانی در کنار نیروهای سوری مناطقی را در نظر خواهند گرفت. 

وی افزود: سفر وزیر دفاع ایران تا حدی نگرانی خروج ایران از سوریه را کم می کند، اما با توجه به شرایط و حضور آمریکایی ها و دخالت غرب، دستاوردخاصی برای ایران نخواهد داشت.

ملازهی یادآور شد: با توجه به جلسه ای که سازمان ملل در پیش دارد، قرار است قانون جدیدی برای سوریه وضع شود و بر اساس این قانون به احتمال زیاد سوریه به یک نوع  دولت فدرالی تبدیل خواهد شد؛ البته بازهم باید دید که شرایط سوریه به کدام سمت پیش می رود.

کد خبر 351828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.