تاثیر نمک و چربی در ابتلا به ام اس/ زنان سه برابر مردان مبتلا می‌شوند

متخصص داخلی مغز و اعضاب گفت: مصرف نمک، چربی، سیگار و قلیان در ابتلا به بیماری ام اس تاصیرگذار است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بیماری ام اس بیماری مختص اعصاب مرکزی (مغز و نخاع)  است و لکه‌های سفید یا پلاک‌های متعددی در مغز ایجاد می‌کند. این بیماری یکی از شایع‌ترین بیماری ها بین جوانان است. درمان هایی برای این بیماری اعلام شده اما هیچ کدام درمان قطعی و حتمی نیست. از سویی باید توجه داشت که به باور برخی کارشناسان اصفهان پایتخت ام اس ایران است، هر چند پژوهشی در این خصوص انجام نشده است، بر این اساس برای شناخت بییشتر این بیماری، روش های درمان و معرفی سبک زندگی مناسب برای مبتلایان به این بیماری گفت وگویی را با  دکتر وحید شایگان نژاد، متخصص داخلی مغز و اعصاب  و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام داده‌ایم که متن آن را در ادامه می‌خوانید.

علت بروز بیماری ام اس چیست؟

بیماری ام اس دارای فاکتورهای غیر قابل پیش بینی و پیشگیری است و علت بروز آن ناشناخته است. بر اساس زمینه‌های استعداد فامیلی و ژنتیک چندان نمی‌توان  پیشگیری کرد اما رعایت فاکتورهای محیطی در  پیشگیری از بیماری و شدت پیشرفت آن موثر است.

 عمده‌ترین دلیل شیوع این بیماری چیست؟

 تغییر سبک زندگی که از اروپا آغاز و پس از آن به ایران رسید یکی از فاکتورهای شیوع بیماری ام اس است که به دنبال تغییر سبک زندگی سنتی به سبک زندگی صنعتی و ماشینی روی داده است.  برخی افراد نیز به لحاظ ژنتیکی مستعد ابتلا به ام اس هستند. از سویی نوع تغذیه و رژیم های غربی و استفاده از فست و فود،  ساندویج و پیتزا  که سرشار از روغن های پر اشباع چربی  هستند نیز در بروز بیماری و سیر پیشرفت آن  تاثیر گذار است.

 تغییر سبک زندگی چه تاثیری در کاهش پیشرفت این بیماری دارد؟

 سبک زندگی سالم همراه با آرامش روحی و روانی در کاهش بروز بیماری ام اس برای اشخاصی که زمینه ابتلا به این بیماری را دارند، موثر است و  احتمال عود این بیماری را کاهش می دهد. رعایت سبک زندگی سالم و پرهیز از مصرف فست فودها و رژیم های غذایی پر چرب برای پیشگیری و کاهش سرعت سیر بیماری توصیه می شود.  همچنین پرهیز از  رژیم  غذایی غیر علمی که بین برخی از بیماران و خانواده های آنها حاکم بوده امری ضروری است. مصرف نمک و چربی و مصرف دخانیات نیز در بروز بیماری ام اس تاثیر گذار است.

 نقش ژنتیک و خانواده در بروز و پیشرفت این بیماری چیست؟

 بیش از صد ژن برای بروز  بیماری ام اس تشخیص داده شده است و یک ژن منفرد باعث ایجاد بیماری نمی شود. این ژن ها دارای قدرت متفاوتی بوده و ممکن است که فردی با یک ژن قوی بدون هیچ استرسی دچار بیماری شود، اکثر این ژن ها چند مورد بوده و به طور خفیف و بدون نیاز به محرک های محیطی وجود دارند. تعدیل فاکتورهایی که احتمال ریسک و عود بیماری را بالا می برد برای اشخاصی که زمینه و استعداد این بیماری را دارند امری ضروری است و با توجه به اهمیت حمایت روحی و روانی از بیمار نقش خانواه ها بسیار حایز اهمیت است.

برخورد مردم با این بیماری و پذیرش آن را چطور ارزیابی می کنید؟

در کشورهای پیشرفته و صنعتی و اروپایی بروز بیماری ام اس صد سال زودتر ایران شروع شده و میزان شیوع این بیماری در کشورهای پیشرفته به مراتب بالاتر است. نکته حایز اهمیت اینکه مردم این کشورها این نوع بیماری را پذیرفته و  در محیط خانواده و درمان آن  واکنش های منطقی تری را دارند. متاسفانه اکنون در جامعه ایران دیدگاه‌ها نسبت به این بیماری خوب نیست و این امر جای نگرانی دارد.

خانواده چطور می توانند به بیمار مبتلا به ام اس کمک کنند؟

در ابتدای بروز بیماری رفتار خانواده در حمایت روحی بیمار بسیار  تاثیرگذار است و در گام بعدی خانواده ها باید در حوزه کار، درس، کاهش استرس های روزمره و فاکتورهای هیجان برانگیز حمایت‌های لازم را از فرد مبتلا داشته باشند.  این بیماران در مراحلی از زندگی و هنگام عود بیماری اختلال در راه رفتن و حرکت کردن داشته و نیازمند حمایت خانواده هستند.

علایم بیماری ام اس چیست؟

خستگی یکی از علایم شایع بیماری ام اس است، کمبود ویتامین‌ها و بیماری روحی که با فاکتورهای بسیار متعدد خستگی، ضعف بدن و گرفتگی عضلات به صورت گذرا  همراه است نیز می تواند از علایم بیماری ام اس باشد. معمولاً علایم ام اس علایم مشخص و برجسته است، البته بعضی از بیماران هم علایم خفیف تری را دارند. گاهی اوقات ممکن است که شیوع علایم با تاری دید باشد و برخی علایم هم به صورت گذرا و لحظه‌ای  نمود کند که در این مواردجای نگرانی نیست.  علم در حال پیشرفت است وهر سال داروی جدید برای درمان  این بیماری تولید می شود و اخیراً نیز استفاده از سلول های بنیادی را یکی از روش های موثر درمان بیماری ام اس معرفی کرده اند.

بروز بیماری ام اس بر روی اندام بدن چه تاثیری دارد؟

بیماری ام اس بر روی کبد، قلب و کلیه افراد اثری نداشته و فقط بر روی سیستم عصبی مرکزی (مغز و نخاع) موثر است. البته باید توجه داشت که ممکن است مصرف داروهای بیماری ام اس مشکلاتی را برای کبد ایجاد کند که این امر با نظر پزشکان و استفاده درست از دستور دارویی قابل پیشگیری است.

شیوع این بیماری در بین زنان و مردان چطور است؟

بیماری ام اس بیشتر در سنین ۲۰ تا ۴۰ سال بروز می‌کند، البته مواردی را شاهد بوده  ایم که این بیماری در مردان بالای ۴۰ سال نیز بروز کرده است. برخی بر این باور هستند که لرزش دست یکی از نشانه های ابتلا به ام اس است اما باید توجه داشت که این واکنش دلایل زیادی دارد و ابتلا به ام اس یکی از دلایل آن است.

بانوان دو الی سه برابر مردان دچار بیماری ام اس می شوند اما باید توجه داشت که بروز بیماری ام اس در بین خانم های جوان مشکلی در بارداری آنها ایجاد نمی‌کند و در این زمینه باید نسبت به مصرف داروها در دوران بارداری توجه ویژه‌ای داشت. البته برای زنانی که بیماری پیش رفته ام اس دارند بارداری سخت است چرا که عضلات لگن ضعیف شده و در حاملگی شان تاثیرگذار است.

برای بهبود شرایط بیماران مبتلا به ام اس چه راهکارهایی را ارایه می دهید؟

ایجاد فضایی شاد و به دور از استرس در خانواده و جمع دوستان یکی از اقدامات کمک کننده به این بیماران  است، تقویت فعالیت های ورزشی برای این بیماران نیز توصیه می شود شمن اینکه مصرف ویتامین D نیز تاثیر بسزایی در روند درمان این بیماری دارد.

کد خبر 351744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.