۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۵
علت خارش ابروها چیست؟

خارش ابروها ممکن است نشانه حساسیت نسبت به مصرف برخی محصولات زیبایی باشد و یا از بیماری‌های دیگری نظیر دیابت خبر دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، خارش ابروها اغلب موضوع نگران کننده‌ای نیست اما در برخی موارد ممکن است نشانه یک بیماری پوستی، عفونت و یا واکنش آلرژیک باشد.

بیماری درماتیت سبورئیک

عوامل مختلفی وجود دارد که سبب خارش ابروها می‌شود. یکی از این موارد بیماری "درماتیت سبورئیک" نوعی اگزما و بیماری شایع پوستی است که یک تا سه درصد از جمعیت افراد سالم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این بیماری اغلب با قرمزی، خارش پوست و پوست‌ریزی بروز می‌کند و مناطقی از پوست را که چرب‌تر است، تحت تاثیر قرار می‌دهد. درماتیت سبورئیک بیشتر در میان مبتلایان به بیماری‌های عصبی مانند پارکینسون و یا شرایطی که بر سیستم ایمنی بدن تاثیر می‌گذارند نظیر بیماری HIV دیده می‌شود.

واکنش‌های آلرژیک

خارش ابروها ممکن است نشانه واکنش آلرژیک به درمان زیبایی صورت و محصول زیبایی خاصی باشد. بیش از ۵۰ میلیون آمریکایی هر سال از این نوع حساسیت‌ها رنج می‌برند. آلرژی زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن به یک ماده خاص واکنش نشان می‌دهد. چنین افرادی ممکن است خارش پوست، عطسه و سرفه را تجربه کنند.

دیابت

بیماری دیابت از دیگر مواردی است که در خارش ابروها نقش دارد. به گفته انجمن دیابت آمریکا مبتلایان به دیابت ممکن است مشکلات پوستی بیشتری نسبت به افراد سالم داشته باشند؛ در واقع شرایط پوست می‌تواند نخستین علامت بیماری دیابت باشد. برخی مشکلات که باعث خارش پوست در افراد مبتلا به دیابت می‌شود شامل فولیکولیت (التهاب یا عفونت فولیکول مو) که باعث تحریک و خارش اطراف موهای ابرو می‌شود، عفونت‌های قارچی مانند کاندیدا که خارش و پوسته پوسته شدن پوست را به همراه دارد و البته گردش ضعیف خون که باعث خارش پوست شده و بیشتر روی ساق پا تاثیر می‌گذارد.

شپش سر

شپش‌های سر و یا "Capicus pediculus humanus" معمولا در پوست سر و در بعضی موارد در ابروها یا مژه‌ها قرار می‌گیرند. شپش سر در کودکان شایع‌تر است و سالانه حدود شش تا ۱۲ میلیون کودک را در کشور آمریکا تحت تاثیر قرار می‌دهد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

هر فردی که گمان می کند به  یک بیماری پوستی نظیر درماتیت سبورئیک یا پسوریازیس مبتلا شده است، باید به پزشک مراجعه کند. همچنین چنانچه علائم  " anaphylaxis" یا واکنش آلرژیک شدید نسبت به‌ داروها و بسیاری‌ از مواد آلرژی‌زای‌ دیگر در فردی مشاهده شود، نیاز به مراقبت‌های اورژانس وجود دارد. در این شرایط چنانچه درمان سریع صورت نگیرد خطر تشنج، مشکلات قلبی و یا مشکلات تنفسی وجود دارد و حتی در مواردی نیز این بیماری منجر به مرگ افراد می‌شود.

کد خبر 351690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.