کره شمالی برچیدن سایت آزمایش‌ موشکی را متوقف کرده است

یک اندیشکده آمریکایی بامداد پنجشنبه با انتشار برخی تصاویر ماهواره‌ای مدعی شده کره شمالی فرایند برچیدن سایتی که از آن برای آزمایش موتور موشک استفاده می‌کرده را متوقف کرده است.

به گزارش ایمنا، یک اندیشکده آمریکایی بامداد پنجشنبه با انتشار برخی تصاویر ماهواره‌ای مدعی شده کره شمالی، بر خلاف وعده‌هایش به دولت آمریکا، فرایند برچیدن سایتی که از آن برای آزمایش موتور موشک استفاده می‌کرده را متوقف کرده است.  

«۳۸North » که یک اندیشکده مستقر در واشنگتن برای ارائه تحلیل‌ها و گزارش‌های مربوط به کره شمالی است این خبر را چهارشنبه گزارش داده است.

این اندیشکده می‌گوید تصاویر ماهواره‌ای به دست آمده از «ایستگاه پرتاب ماهواره سوهائه» در تاریخ ۱۶ اوت (۲۴ مرداد) نشان می‌دهند از ۳ اوت (۱۱ مرداد) به بعد «هیچ اقدام محسوسی» در این سایت برای توقف فعالیت‌ها، چه در مرکز آزمایش موتور موشکی و چه در سکوی پرتاب آن، مشاهده نمی‌شود.  

«مایک پومپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا ماه گذشته ادعا کرده بود اینکه کره شمالی فرایند برچیدن تأسیسات خود در سایت «سوهائه» را آغاز کرده در راستای تعهداتی است که رهبر این کشور در دیدار ۱۲ ژوئن (۲۲ خرداد) خود با «دونالد ترامپ»، رییس جمهور آمریکا به وی داده است.  

«۳۸North » تصریح کرده از ماه جولای تا اوایل آگوست «پیشرفت‌های محسوسی» در برچیدن این سایت انجام شده، اما «قطعاتی که قبلاً برچیده شده‌اند کماکان به صورت انباشته‌شده روی هم روی زمین باقی مانده‌اند.»

اندیشکده آمریکایی علاوه بر این گزارش داده به نظر می‌رسد فعالیت‌ها برای تعطیل‌سازی ساختمانی در قسمت سکوی پرتاب این سایت هم متوقف شده است.  

این گزارش در شرایطی مطرح‌شده که اراده کره شمالی برای تن دادن به مطالبات آمریکا برای دست کشیدن از سلاح‌های هسته‌ایش مورد تردید قرار گرفته است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم در گزارشی روز دوشنبه اعلام کرد نشانه‌ای از توقف فعالیت‌های کره شمالی نیافته است.

رسانه‌های حکومتی کره شمالی هفته‌ گذشته به شدت از تحریم‌های آمریکا علیه این کشور انتقاد کردند و از ترامپ خواستند برای شکستن بن‌بست حاصل‌شده در گفت‌وگوها «اقدامی شجاعانه» انجام دهد.  

منبع:فارس

کد خبر 351490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.