مستورات افغانستان در گالری دوران

این روزها گالری دوران میزبان نمایشگاه عکس "فاطیما حسینی" عکاس افغانستانی الاصل است که نمایشگاه "مستورات افغانستان" را با هدف پرداختن به پوشش زن افغان در گذشته و حال به نمایش گذاشته است.

فاطیما حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در این نمایشگاه دو مجموعه به نمایش درآمده است که در تقابل با هم هستند. مجموعه اول زن افغان در برقع و مجموعه دوم زن افغان بدون برقع را نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: علاوه بر این من تعدادی فتوکلاژهایی از ملکه ثریا(کسی که اولین بار آزادی را برای زنان افغان مطرح کرده است) و شخصیت مقابل او یعنی ملاعمر(رییس گروه طالبان) را کار کرده‌ام. در حقیقت می توان گفت این نمایشگاه تقابل دو مجموعه از زن افغان است.

وی تصریح کرد: هدف از ارایه این نمایشگاه در وهله اول نشان دادن این موضوع بوده است که زن افغان آن چیزی نیست که همۀ دنیا می‌بینند یا در مورد آن فکر می کنند یعنی برقع و خبرهای منفی و ...، بلکه ما در تاریخمان ملکه‌ای داشته‌ایم که اولین مدرسه زنان در افغانستان را افتتاح کرده و در جامعه حضوری فعال داشته است. من می خواستم در این مجموعه بازتاب های خراسانی نشان دهم که زیبایی زن افغان چیزی فارغ از برقع است، برای همین چهره زنان افغان را در قومیت‌ها و پوشش های مختلف به تصویر کشیده ام.

حسینی گفت: من به واسطه حرفه‌ عکاسی اغلب در نمایشگاه‌هایی که وارد می‌شدم به خاطر فیدبک هایی که می‌گرفتم و به دلیل دغدغه های زنانه ای که داشتم و دارم خواستم نگاه کلیشه به زن افغان را از بین ببرم که در نهایت آثاری را در قالب دو مجموعه متشکل از هفت عکس رنگی و ۱۰ فتوکلاژ ارایه کردم.

این هنرمند افزود: واژه مستورات جمع واژه مستور و به معنی پوشیدگی است و چون می خواستم پوشش زنان را در دو حالت با برقع و بدون برقع نشان دهم از این عنوان برای نمایشگاه استفاده کردم، علاوه بر این اسم اولین مدرسه‌ای که توسط ملکه ثریا در افغانستان افتتاح شد نیز «مستورات» بوده است.

در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «گذر از تاریخ و تاملی بر آن آدمی را در سیری از اتفاقات ممکن و ناممکن این هستی قرار میدهد که هضم مسیر پیش رو را گاهی سخت و گاهی آسان می‌کند. تاریخ سرزمینی که زنان آن برای برابری جنگیدند و عصری را پیمودند تا روبرو شدن با چالش های پنهان شده که او را در مسیر گذشتگانش رها می کرد و حالا تا جایی سقوط می‌کند که عصر پیش رو برقع را روبرویش قرار می دهد. پوششی که نه برای او بوده و نه هست. مسیر شناسایی ترس هایش تارهایی را در مقابل چشمانش قرار می دهد که او را از واقعیت های روبرویش دور و دورتر می کند. او از محدودیت های برقع و معلق بودن در میان سنت‌ها و تقابل آن با مدرنیته به چالش های زیبایی شناسانه زنانگی اش روبرو می شود. بحث زنانگی در این مجموعه‌ها در مرکزیت داستان نقشی ایفا می کند که بازیگر تمام آنها زنی است که تاریخ را ورق می زند و از قدرتمندی ملکه ثریا تا زنی زیر برقع پیش می رود...»

به گزارش ایمنا، فاطیما حسینی متولد سال ۱۳۷۱ در تهران و اصالتا افغانستانی است. وی دانش آموخته کارشناسی رشته عکاسی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است و به طور تخصصی در شاخه عکاسی صحنه آرایی شده فعالیت می کند.

علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه عکس فاطیما حسینی با عنوان «مستورات» می‌توانند تا هفتم شهریور همه روزه ساعت ۱۸ تا ۲۱ گالری دوران، واقع در چهارباغ بالا، روبروی انتشارات جنگل، بن بست ۱۳ مراجعه کنند

کد خبر 351440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.