ترکیه در تکاپوی دور زدن تحریم‌ها

کشورهای همسایه ایران در هفته‌ای که گذشت شاهد تحولات مختلفی بوده‌اند، اما امضا کنوانسیون حقوقی دریای خزر، پیش قدمی ترکیه برای کاهش تنش با آمریکا، رایزنی اردوغان با کشورهای مختلف برای جلب حمایت، میانجیگری از نوع آمریکایی بین ریاض و اوتاوااز جمله مهمترین این تحولات بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جمهوری اسلامی ایران، با دارا بودن بیش از ۶۰۰۰ کیلومتر مرز زمینی و ۲۷۰۰ کیلومتر مرز دریایی با ۱۵ کشور افغانستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، ترکیه، عراق و ارمنستان (مرز خاکی)، قزاقستان، روسیه، عمان، قطر، امارات، بحرین، عربستان و کویت (مرز دریایی) همسایه است. تعدد همسایگان در کنار مسائل امنیتی و سیاسی متنوع آنها تأثیرات مستقیم بر امنیت و ثبات منطقه و مناسبات این کشورها با جمهوری اسلامی ایران دارد.

بر این اساس، خبرگزاری ایمنا بر اساس رسالت خبررسانی و آگاهی بخشی در نظر دارد، آخرین تحولات سیاسی منطقه را به‌صورت هفتگی، در اختیار مخاطبین خود قرار دهد؛ بر این اساس مهمترین تحولات سیاسی کشورهای همسایه را  می‌توانید در روزهای پنجشنبه هر هفته در ایمنا دیپلماتیک مطالعه کنید.

کنوانسیون حقوقی دریای خزر امضا شد

عصر یکشنبه - ۲۱ مرداد و در پنجمین اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر در شهر آکتائو قزاقستان، کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر توسط سران جمهوری اسلامی ایران، روسیه، قزاقستان، آذربایجان و ترکمنستان امضا شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در این رابطه گفت: موضوع تقسیم خزر میان کشورها و تعیین خطوط مبداء و تقسیم بستر و زیر بستر در این کنوانسیون، مطرح نیست.

وی تاکید کرد: امضای این کنوانسیون که سندی راهبردی برای همکاری‌ کشورهای خزر است، این منطقه را به قطب دیگری از همکاری های منطقه‌ای در جهت صلح، ثبات، امنیت و پیشرفت کشورهای عضو تبدیل خواهد کرد. کنوانسیون مزبور حاصل بیش از دو دهه مذاکرات متعدد در سطوح مختلف میان مقامات کشورهای ساحلی دریای خزر است.

تلاش آمریکا برای رفع اختلافات ریاض و اوتاوا

وزارت امور خارجه آمریکا روز یکشنبه -۲۱ مرداد-اعلام کرد؛ علی‌رغم نگرانی از شرایط بازداشت شدگان در کشور عربستان و درخواست از این کشور برای تغییر در رفتار با بازداشت شدگان، عربستان و کانادا باید اختلاف خود را رفع کنند. بحران ریاض و اوتاوا در پی اظهارات مسئولان کانادایی درباره بازداشت برخی فعالان سیاسی و حقوق بشری در عربستان آغاز شد.ریاض این اظهارات را «دخالت آشکار» در امور داخلی خود دانسته و سفیر خود را از اوتاوا فراخواند و سفیر کانادا را هم اخراج کرد.

پیش قدمی ترکیه برای کاهش تنش با آمریکا

پس از سقوط ارزش لیر ترکیه در مقابل دلار که به دلیل افزایش دوبرابری تعرفه‌های آلومینیم و فولاد، توسط ترامپ صورت گرفت؛ «سردار کیلیچ»، سفیر ترکیه در آمریکا درخواست دیدار با مشاور امنیت ملی آمریکا را مطرح کرد. «سارا ساندرز»، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه خود  ضمن تایید درخواست دیدار از طرف سفیر ترکیه، اعلام کرد این دیدار در کاخ سفید صورت گرفت و طرفین در خصوص بازداشت کشیش آمریکایی در ترکیه و روابط بین دو کشور به گفت‌وگو پرداختند.

خوش بینی سخنگوی اردوغان برای حل اختلافات با آمریکا

سخنگوی اردوغان روز چهارشنبه -۲۴ مردادماه -در یک نشست خبری گفت؛ در صورت به رسمیت شناختن حاکمیت ترکیه و عدم تلاش برای اعمال نفوذ بر قوه قضاییه این کشور از طرف واشنگتن، تنش ها بین دو کشور از بین خواهد رفت. همچنین گفت: چنانچه آمریکا تصمیم بگیرد جنگنده‌های اف – ۳۵ را به آنکارا تحویل ندهد، ترکیه از ابزارهای خود استفاده خواهد کرد.

«ابراهیم کالین»، سخنگوی رییس جمهور ترکیه وعده داد که مشکلات این کشور با آمریکا رفع خواهد شد. کالین اعلام کرد بنا به درخواست طرف‌های آلمانی و فرانسوی، اردوغان با آنگلا مرکل و امانوئل ماکرون گفت‌وگو و با امیر قطر نیز دیدار خواهد کرد. کالین نتیجه گیری کرد؛ این تماس‌ها نشان روشنی از تشدید واکنش‌ها مقابل ترامپ است مذاکره با آمریکا نیز ادامه خواهد یافت البته اگر موضع سازنده‌ای را شاهد باشیم.

تنش در بین آمریکا و ترکیه در پی بازداشت «اندرو برانسون»، کشیش آمریکایی در ترکیه به اتهام جاسوسی برای فتح الله گولن در جریان کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ شدت یافته است.

حمایت اردوغان از سهم آب عراق

رییس جمهوری ترکیه در دیدار با نخست وزیر عراق تاکید کرد که آنکارا آماده است هر گونه حمایتی را به عراق جهت به دست آوردن تمامی سهم آبی خود ارائه دهد. رجب طیب اردوغان، روز سه شنبه-۲۳ مرداد-  در آنکارا در کنفرانس خبری مشترک با حیدر العبادی، نخست وزیر عراق گفت: مشکلات عراق مشکلات ماست و ما آماده هستیم آنچه که بر عهده ما جهت بازسازی عراق و برقراری امنیت و ثبات این کشور قرار دارد، انجام دهیم، چراکه امنیت و ثبات عراق از امنیت و ثبات ترکیه بوده و سرنوشت کشورهای ما واحد است. ترکیه آماده است هر گونه حمایتی را به عراق ارائه دهد.

نشست سه جانبه وزرای کشور در آنکارا

وزرای کشور ایران، عراق و ترکیه  روز سه شنبه -۲۳ مرداد در نشستی سه جانبه در آنکارا، در زمینه های امنیت مرزها و مبارزه با قاچاق مواد مخدر به توافقاتی رسیدند.

 قطر  همپیمان اقتصادی جدید ترکیه

روز چهارشنبه-۲۴ مرداد- امیر قطر که به آنکارا سفر کرده بود، با رییس جمهوری ترکیه دیدار و تاکید کرد که کشورش به صورت مستقیم ۱۵ میلیارد دلار در ترکیه سرمایه گذاری خواهد کرد.

واکنش امارات به سخنرانی سید حسن نصرالله

«انور قرقاش»، وزیر مشاور امارات در امور خارجه درباره سخنرانی سه شنبه شب سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان اظهارنظر کرد و آن را آغاز حمله‌ای علیه عربستان دانست.

به گزارش اسپوتنیک انور قرقاش، وزیر مشاور امارات در امور خارجه در واکنش به سخنرانی شب گذشته سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در توئیتی مدعی شد: «سخنرانی سید حسن نصرالله با وجودی حمله‌به عربستان و تحسین و تملق‌گویی ایران ، نمونه دیگری از شکست سیاست خویشتن‌داری است که لبنان مدعی آن است، اما ما نمی‌بینیم که به آن پایبند باشد.»

دبیرکل حزب‌الله لبنان در این سخنرانی تاکید کرد، پیروزی که در سال ۲۰۰۶ در جنگ با دشمن اسرائیلی به دست آمد، به لطف نهادهای بین‌المللی سازمان ملل و سایر نهادها و به لطف اتحادیه عرب و نهادهای عربی نبوده بلکه به لطف خدا و پایداری مردم لبنان و نیز ثبات موضعگیری سیاسی به دست آمد.

ائتلاف نمایندگان سنی عراق

پس از انتخابات پارلمانی عراق، نمایندگان سنی این کشور اقدام به ایجاد ائتلاف کردند. گروه‌های سنی در بیانیه‌ای اعلام کردند که یک ائتلاف سیاسی ملی را برای خدمت به مردم و بازسازی کشور تشکیل داده‌اند که شامل شش تن است. این ائتلاف شامل ائتلاف الوطنیه به رهبری ایاد علاوی نیست.

بر اساس گزارش ایسنا، به نظر می‌رسد الوطنیه به دنبال ائتلاف با لیست «سائرون» به رهبری مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق باشد که پیروز اول انتخابات پارلمانی است. این ائتلاف با عنوان ائتلاف محور ملی تشکیل شده است و منتظر مأموریت سختی درباره نامزدی فردی برای در اختیار گرفتن پست ریاست پارلمان است.

گردآوری و تنظیم از پاتریک ساهاکیان-خبرنگار سیاسی ایمنا

کد خبر 350998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.