رونمایی از "بند محکومین" در اصفهان

رمان "بند محکومین" نوشته "کیهان خانجانی" با حضور سیاوش گلشیری در شهر کتاب اصفهان برگزار می شود. "بند محکومین" تجربه خاصی در روایت سرنوشت آدم‌هایی به شمار می‌رود که به واسطه گذشته خود کنار هم گرد آمده‌اند.

به گزارش ایمنا، ماجرای این رمان در زندان لاکان رشت و در بند محکومین می‌گذرد. هر زندانی قصه‌ای دارد و خانجانی تلاش کرده است تا با شکافتن گذشته هر کدام پیوندی میان این آدم‌ها بسازد تا ساختار چند تکۀ قصه تکمیل شود.

نویسنده در این رمان استراتژی تازه‌ای ساخته است که در آن آدم‌ها ناچار شده‌اند با قصه‌های خود به حیات‌شان در متن ادامه دهند. در این ساختار زندان به مثابه حافظه متن شده است و مخاطب را با تکه‌هایی روبه‌رو می‌کند که سعی می‌کنند نیشتری بر رئالیسمی محافظه‌کار باشند.

به همین دلیل رمان بند محکومین بدل به اثری متفاوت می شود. زبان قصه گو و غیرتوصیفی نویسنده نیز به این ضرباهنگ افزوده شده و اثر را با سرعت پیش می راند. خانجانی جهانی متفاوت می سازد که در داستان های با محوریت زندان کم نظیر است.

در واپسین صفحات این رمان می خوانیم :هر جا درخت بزرگ است مزار گیلکان است. ما گوشت هم بخوریم استخوان را می گذاریم، ولی سگان از آن نمی گذرند. خدا دیوان عمرشان را ببندد. دریا صدای خودش را نمی شنود، اگر بشنود دلش می ترکد.

"کیهان خانجانی" نویسنده و مدرس داستان متولد ۱۳۵۲ در رشت است. نخستین داستان وی با نام "رخش" سال ۱۳۷۱ در نشریات چاپ شد. از آثار منتشر شدۀ وی می‌توان به "سپیدرود زیر سی وسه پل"، "کاتبانِ روایتِ چندم"، "مردی که می ‌سوخت"، "کتابِ روایت" و هم‌چنین "سه نسل و یک خاک" را نام برد.

رمان بند محکومین در ۲۲۵ صفحه از سوی نشر چشمه روانه بازار کتاب شده است.

آیین رونمایی از کتاب "بند محکومین" نوشته "کیهان خانجانی" چهارشنبه ۲۴ مردادماه ساعت ۱۷ تا ۱۹ در شهر کتاب اصفهان، واقع در خیابان اردیبهشت جنوبی، روبه‌روی کوچه استاد تاج اصفهانی برگزار می‌شود.

کد خبر 350870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.