جایگزینی نمک به جای کلر در تصفیه

اسمش را همه شنیده‌ایم و چیز عجیبی هم نیست. خاصیت گند زدایی دارد. حتی توصیه شده قبل و بعد از غذا کمی میل کنید. «نمک» همان ماده معروفی که گفته می‌شود "هر چه بگندد نمکش می‌زنند". حالا شرکتی دانش بنیان از دل همین جمله‌ای ساده به فناوری تقریبا پیچیده‌ای رسیده که با استفاده از آن می‌توان آب را تصفیه کرد.

به گزارش ایمنا، شاید مرسوم ترین روش تصفیه آب تصفیه خانه‌های شهری را استفاده از کلر و ترکیبات حاصل از محلول این ماده بتوان نام برد. طبیعتا استفاده از این ماده شیمیایی در کنار آب زلالی که جاری می‌سازد خطرهایی به همراه دارد، در حالی که استفاده از نمک هیچ عیبی به همراه نخواهد داشت.

با توجه به این موضوع شرکتی دانش بنیان که در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان مستقر است، طی تحقیقاتی توانسته با استفاده از این ماده طبیعی به روشی دست یابد که بتوان آب را تصفیه کرد.

سعید سامانی مدیر عامل شرکت‌ دانش بنیانی که به این فناوری دست یافته است در این خصوص می‌گوید:  «دستگاهی ساخته‌ایم که در محل سایت (تصفیه خانه) قرار می‌گیرد و ماده ضدعفونی کننده را تولید و به آب اضافه می‌کند. این دستگاه ایمنی و استاندار لازم را کسب کرده که هم کیفیت لازم آب را تامین می‌کند و هم هزینه‌های پایین تری نسبت به انجام روش‌های قدیمی دارد.»

این صحبت در حالی مطرح می‌شود که روش‌های قدیمی مانند استفاده از کلر و گاز آن برای گندزدایی تصفیه خانه‌ها هنوز مرسوم است، در صورتی که این مواد مخاطرات زیادی را برای محیط زیست و منطقه به همراه دارد.

این محقق می‌گوید که نزدیک به ۵ سال برای ساخت این فناوری وقت صرف کرده، اما امروزه این دستگاه کاملا صنعتی شده است. البته این دستگاه مشابه خارجی هم ندارد «کاربری این دستگاه مشابه خارجی دارد اما طی تحقیقاتی، فناوری جدیدی ساخته‌ایم که روند تصفیه را به صورتی بهتر انجام می‌دهد.»

جرقه یک ایده

این ایده شاید به فکر هزاران نفر رسیده اما تنها وی آن را عملی کرده «این ایده از زمانی پیش مطرح بود تا دستگاهی ساخته شود و به صورت اتوماتیک ماده گند زدا را تولید و به آب اضافه کند، اما بر اساس نیازی که شرکت آب و فاضلاب برای این موضوع اعلام کرد، در سال ۸۹ وارد پروژه پژوهشی شدیم و نزدیک به هزار و ۵۰۰ نفر ساعت کار پژوهشی برای ساخت این دستگاه صرف شد تا به مرحله نهایی رسیدیم.»

این شرکت تا به امروز در حال تحقیق و توسعه و رفع نواقص ایده بوده و امروز مدعی است که این کار را در بالاترین سطح کیفی دنیا انجام می‌دهد و اعلام کرده «این فناوری در بیش از ۱۰۰ سایت کشور اجرایی شده و مورد استفاده قرار گرفته است، البته در برخی از کشورهای خارجی هم این دستگاه راه‌اندازی شده است.»

با این حال هنوز از این دستگاه در تصفیه‌ خانه‌های اصفهان استفاده نمی‌شود زیرا «راه‌اندازی این دستگاه هزینه‌های سرمایه‌ای قابل توجهی می‌طلبد، اما استفاده از این دستگاه در دراز مدت هزینه‌های جانبی و جاری را کاهش می‌دهد.»

باباشیخعلی در معرض تهدید

سامانی در خصوص روش‌های تصفیه آب می‌گوید:  «برای تصفیه آب از روش‌های فیزیکی و شیمایی متفاوتی بهره می‌برند، به عنوان مثال استفاده از تجهیزات یووی، فراصوتی و مایکروویوی در روش فیزیکی و استفاده از اوزون، ترکیبات متعدد کلر مانند آب_ پرکلری و دی اکسید کلر در روش شیمیایی.»

اما تصفیه آب در این روش جدید مراحل مختلفی دارد. در مرحله اول تصفیه آب، میکروب‌های آب را از بین می‌برند و در مرحله گند زدایی ثانویه از احتمال آلوده شدن آب در آینده جلوگیری می‌شود. اما با این حال سلامت آب موضوعی است که در درجه اول اهمیت دارد. «سلامت آب موضوعی است که با نظارت‌های مدیران کنترل کیفی تامین می‌شود اما به عنوان مثال در روشی که از گاز کلر استفاده می‌شود، اگر این گاز متصاعد شود امنیت منطقه از بین می‌رود، این درحالی است که این ماده خطرناک (کلر) و به عنوان عامل شیمیایی و بمب شناخته می‌شود! با این حال به دلیل قدیمی بودن تجهیزات، اکثر تصفیه خانه‌ها از گاز کلر استفاده می‌کنند، حتی در تصفیه خانه باباشیخعلی هم از گاز کلر استفاده می‌شود.»

هزینه هایی که درست صرف نمی‌شود

با دیدن این استعدادها در می‌یابیم که شرکت‌های دانش بنیان توانایی بالایی دارند اما مورد توجه کافی قرار نگرفته‌اند. این درحالی است که بنا به گفته اکثر کارشناسان دوران فعالیت‌های اقتصادی سنتی هم گذشته و باید به سمت کسب و کارهای مبتنی بر دانش حرکت کرد.

سامانی در این خصوص می‌گوید: «تنها راه رونق اقتصادی پویا و پایدار رشد و توسعه شرکت‌های دانش بنیان است، اما با توجه به مشکلاتی که در سطح کشور وجود دارد این موضوع عملی نشده است. پنج درصد از این مسائل به خود شرکت‌های دانش بنیان و ۹۵ درصد به دولت بر می‌گردد. متاسفانه در نظام فرهنگی مردم، استفاده از محصولات داخلی به باور تبدیل نشده است، البته امروزه کمی به استفاده از این محصولات روی آوردیم.»

این محقق همچنین ادامه می‌دهد: «متاسفانه به دلیل مسائل و رانت‌های اقتصادی، راهی برای رشد شرکت‌های دانش بنیان وجود ندارد مگر اینکه تغییرات مدیریتی و یا نسلی را در وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها شاهد باشیم. نقدینگی کشور بیشتر صرف هزینه‌های جاری سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی می‌شود در صورتی که این هزینه‌ها باید برای توسعه شرکت‌های دانش بنیان صرف شود.»

کد خبر 350625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.