مازاد ارز داریم/ نقدینگی ۲۳۰ برابر شده است

معاون اقتصادی رییس جمهور با اشاره به اینکه تراز ارزی کشور مثبت است گفت: کل واردات کشور ۵۵ میلیارد دلار است در صورتی که ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد ارزی داریم.

به گزارش ایمنا، محمد نهاوندیان با حضور در برنامه نگاه یک با اشاره به اینکه کارکرد ارز برای مبادلات خارجی است، اظهار کرد: اگر به پول ملی بی اعتمادی شود افراد سعی می‌کنند به چیزی به جز پول برای حفظ ارزش نقدینگی مراجعه کنند، در نتیجه تقاضای غیر تجاری برای ارز و سکه شکل می‌گیرد و در این صورت هیچ اقتصادی نمی‌تواند از پس این تقاضای اضافی بر بیاید.

وی با اشاره به تراز ارزی کشور گفت: بر اساس محاسبات، تراز ارزی کشور مثبت است، یعنی مجموع درآمد ارزی کشور از نیاز ارزی واردات کالا و خرید خدمات از خارج بسیار بیشتر است.

معاون رییس جمهور با تاکید بر اینکه مجموع منابع ارزی از مصارف ارزی کشور بسیار بیشتر است، افزود: حدود ۴۵ تا ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی و حدود ۵۰ میلیارد دلار در آمد ناشی از صدور نفت داریم، در حالی که کل واردات ما حدود ۵۰ تا ۵۵ میلیارد دلار است و با احتساب خدمات مورد نیاز خارجی هم مازاد ارز داریم.

نهاوندیان در بخشی دیگر از صحب هایش افزایش نرخ ارز در دولت دوازدهم را ۲.۵ برابر عنوان کرد.

وی با اشاره به حجم نقدینگی افزود: نقدینگی کشور از سال ۵۸ تا سال ۹۲،  ۲۳۰ برابر شده است، نقدینگی از سال ۸۴ تا ۸۸؛ دو و نیم از ۸۸ تا ۹۲؛ ۲.۷ و از ۹۲ تا ۹۶ دو برابر شده است.

معاون رییس جمهور افزود: افزایش نقدینگی در ابتدا به دلیل بدهی دولت به بانک مرکزی بود که این بدهی در چهار سال گذشته کاهش یافت، اما بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی و بی انضباطی مالی به دلیل وجود مؤسسات مالی غیرمجاز نقدینگی را در کشور افزایش داد.

نهاوندیان گفت: اقتصاد کشور فراز و نشیب های بسیار سخت تر از این را داشته است و باید نگاه واقع بینانه و امیدوارانه به مسائل داشته باشیم.

وی در ادامه تهدید به بازگرداندن تحریم‌ها را به این دلیل دانست که اقتصاد ایران در ریل جدیدی قرار گرفته است.

کد خبر 350622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.