«سؤال از رییس جمهور» مطالبه مردم است

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با اشاره به ضرورت طرح سؤال از رییس جمهور گفت: مهم تر از پاسخ به سوالات، شیوه پاسخ است، یعنی آقای رییس جمهور و نمایندگان هیچکدام نباید وارد حاشیه ها شوند و تنها باید برای مشکلات راه حل ارائه شود.

اکبر ترکی با بیان اینکه جزء  امضا کنندگان طرح سوال از رییس جمهور است، به خبرنگار ایمنا گفت: برداشت نمایندگان امضا کننده این طرح  این است که دولت در حوزه پنج سوالی که مطرح شده، مشکلاتی داشته است.

وی افزود: مردم عیان و آشکار در جامعه و مطبوعات از نمایندگان مجلس می خواهند که این سوالات را از آقای رییس جمهور بپرسند تا ایشان دلایل وضع موجود را توضیح دهد و راه حل هایشان را برای مشکلات جامعه و به خصوص در این ۵ محور مطرح کنند.

نماینده مردم فریدن، فریدونشهر و چادگان در مجلس شورای اسلامی، افزود: مجلس شورای اسلامی دو وظیفه عمده دارد؛ یکی تصویب قوانین و دوم نظارت؛ بنابراین وظیفه نظارتی مجلس ایجاب می کند مشکلاتی که در حوزه‌های مختلف مدیریتی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور وجود دارد را دنبال کند و این نظارت از طریق تذکر شفاهی یا کتبی و سوال از رییس جمهور و وزرا است.

اتفاقاً الان وقت سؤال از رییس جمهور است

وی تأکید کرد: سوال نمایندگان از رییس جمهور باحضور و صحبت ایشان در تلویزیون که مجری آن برنامه ممکن است سوال‌های محدودی را مطرح کند، خیلی متفاوت است. رییس جمهور محترم وقتی برای پاسخگویی به نمایندگان به مجلس می آید، باید پاسخ های کارشناسی بدهد و علل و عوامل وضع موجود را بیان کند، در نهایت نیز برای هر کدام از این سوال‌ها رأی گیری می شود که آیا پاسخ رییس جمهور قانع کننده بوده است یا خیر؟

ترکی در پاسخ به این سؤال که اگر نمایندگان از پاسخ‌های روحانی قانع نشوند، چه اتفاقی می افتد؟ گفت: در این صورت باز هم مطبوعات حضور دارند و مردم می شنوند، وظیفه ما است که رسالت نظارتی خود را براساس خواسته های مردم و موکلین‌مان در سراسر ایران انجام بدهیم.

وی با طرح این سؤال که چرا دولت که در تبلیغات انتخاباتی از شفافیت و صحبت با مردم سخن می گفت، حال اینقدر تلاش می کند که پاسخ مردم و نمایندگان را ندهد؟، گفت: نمایندگان مجلس به دنبال آن نیستند که حتماً نتیجه ای حاصل بشود، اگر اینگونه باشد ما باید علم غیب داشته باشیم و به طور مثال بدانیم استیضاح یک وزیر قطعاً رأی می آورد که ما سوالات خود را بپرسیم.

نماینده مردم فریدن، فریدونشهر و چادگان در رابطه با موضع برخی مخالفان سؤال از رییس جمهور که معتقدند حال که کشور تحت تحریم و در بحران قرار دارد، طرح این سوالات صحیح نیست، گفت:اتفاقاً الان وقت سؤال است؛ چرا که باعث می شود مردم آگاه شوند و به بخشی از مطالبات آنها پاسخ داده شود. ممکن است آقای رییس جمهور خیلی از مسائل را توضیح بدهد، توجیه کند و نمایندگان و مردم هم قانع بشوند. طرح سؤال از رییس جمهور برای افکار عمومی از این جهت که آگاه می شوند خیلی بهتر است.

رییس جمهور و نمایندگان هیچکدام نباید وارد حاشیه ها شوند

ترکی تأکید کرد: در حال حاضر دیگر جای این نیست که بگوییم سؤال از رییس جمهور باید انجام می شد، یا خیر؛ چرا که سوالات مطرح و اعلام وصول شده و ایشان هم بهتر است هرچه زودتر در مجلس حاضر شوند و به سوالات پاسخ بدهند؛ هر چند که مهم تر از پاسخ به سوالات، شیوه پاسخ است، یعنی  آقای رییس جمهور و نمایندگان هیچکدام نباید وارد حاشیه ها شوند  و تنها باید برای مشکلات راه حل ارائه شود.

این نماینده مجلس گفت: دولتمردان در حال حاضر نمی توانند منکر وجود قاچاق کالا، بیکاری و نوسانات نرخ دلار و سکه شوند، همه مردم در مورد این مسائل معترض هستند و همین مسائل جزو سوال‌های نمایندگان از رییس جمهور است، وی باید به مجلس بیاید و بگوید چرا و چطور می خواهد کار را دنبال کنند و مسائل را سر وسامان بدهد.

نظارت مجلس هم ضعیف بوده، اما...

ترکی در پاسخ به اینکه چرا نظارت نمایندگان قبل از این که این فسادهای بزرگ در کشور اتفاق بیفتد، صورت نگرفت، گفت: ما می پذیریم که در بخش‌هایی، نظارت مجلس هم ضعیف بوده، اما در بسیاری از موارد هم نظارت و تذکر صورت گرفته، اما گوش شنوایی نبوده و ترتیب اثری داده نشده است.

وی تأکید کرد: من عضو کمیسیون اصل ۹۰ هستم، در بحث خودرو قبل از اینکه سفارش‌های اخیر ثبت و مشکلاتی ایجاد بشود حدود چند ماه پیش که سایت ها را بستند و مجدداً ۲ نیمه شب به مدت یک ربع باز کردند و آن مسایل را پیش آوردند، ما آن آقایان را در کمیسیون اصل ۹۰ خواستیم و اعتراض کردیم و فشار آوردیم، اما جواب قانع کننده ای ندادند. در نتیجه پیش از این هم سوال و نظارت بوده، اما خیلی از جاها کسی به حرف نمایندگان گوش نکرد و با بی اعتنایی به توصیه‌ها، از بسیاری کارها جلوگیری نکردند.

کد خبر 350582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.