«نیروی نظامی فضایی»، جنگ ستارگان جدیدی در راه است؟

مایک پنس، معاون ریاست جمهوری ایالات متحده،۱۰ آگوست (۱۹ مرداد) از تشکیل «نیروی نظامی فضایی» خبر داد. وی در سخنانی در کنگره خواستار تصویب اختصاص بودجه هشت میلیارد دلاری در لایحه بودجه سال ۲۰۲۰ آمریکا برای این منظور شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، خبرگزاری آسوشییتد پرس در گزارشی از سخنان پِنس در کنگره آمریکا، از قول وی نوشت: "حالا زمان آن است تا ایالات متحده خود را برای دفاع در جبهه جدیدی آماده سازد که به اعتقاد همگان همیشه در آن برتری داشته و خواهد داشت.  آمادگی برای مقابله با تهدیدهایی که مردم و ملت ما را با خطری جدی رو به رو خواهد کرد." وی افزود: " زمان معرفی نیروی فضایی ما فرا رسیده است."

وی در تحلیل لزوم تشکیل چنین نیرویی، تهدیدهای فزاینده روسیه و چین در زمینه هدف قرار دادن ماهواره‌ها و تجهیزات ارتباطی آمریکا در فضا و جنگ احتمالی در آینده را دلیل اتخاذ چنین تصمیمی بیان کرد. وی با اذعان به پیشرفت‌های روزافزون این کشورها در زمینه فناوری های موشکی نوین برای تخریب سیستم فضایی آمریکا، از این مسئله ابراز نگرانی کرد.

ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در توئیتی بر لزوم تشکیل این نیروی نظامی تأکید کرد و از آن به عنوان «نیروی ششم» در کنار پنج نیروی نظامی حال حاضر در ارتش آمریکا یاد کرد.

آمریکا دارای تعداد قابل توجهی از ماهواره‌ها اعم از ارتباطی، ناوبری، نقشه‌برداری و جاسوسی در فضاست، که در صورت اختلال یا از کار افتادن آنها، ضربه سنگینی بر شبکه ارتباطی و اقتصاد این کشور وارد خواهد شد. ضربه به این قابلیت فضایی ایالات متحده در جنگی احتمالی در آینده می‌تواند امکان برقراری ارتباط بین نیروهای نظامی این کشور را با مشکل رو به رو کرده و به قابلیت نظامی این کشور لطمه‌ای جبران ناپذیر وارد آورد.

طرح جدید دولت ترامپ یادآور طرح نظامی مشابه آمریکا در دوران رونالد ریگان، ریاست جمهوری اسبق آمریکا در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ میلادی است. طرح مورد نظر «طرح دفاع استراتژیک» یا «جنگ ستارگان» نامیده می‌شد و در غوغای جنگ سرد در اواخر دوران اتحاد جماهیر شوروی کلید خورد. آن طرح نیز جهت مقابله با تهدیدات فضایی شوروی و خطر حمله اتمی از سوی این کشور مورد نظر قرار گرفته بود، که در نهایت پس از سقوط شوروی و تبدیل آمریکا به تنها ابرقدرت جهان، به فراموشی سپرده شد.

حال به نظر می‌رسد قدرت گرفتن دوباره روسیه و رشد روزافزون چین در همه زمینه‌ها به خصوص قدرت نظامی، آمریکا را ناچار به پذیرش واقعیت «جهانی چند قطبی» کرده است. واقعیتی که گویا ایالات متحده چندان راضی به پذیرش آن نیست. «نیروی نظامی فضایی» نیز طرحی در جهت افزایش سیطره نظامی و اطلاعاتی آمریکا در عرصه‌ای است که رقابت‌ها در آن کم‌تعداد ولی در عین حال بسیار حیاتی و چالش‌ برانگیز برای ابرقدرت‌های نوظهور جهانی است.

کد خبر 350572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.