قرار نیست تمام چمن های شهر را بخشکانیم

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: جایگزینی گونه‌های چمن مقاوم به خشکی در دستورالعمل پنج ساله سازمان پارک‌ها پیش بینی شده است، اما قرار نیست همه چمن های شهر را بخشکانیم، زیرا شهروندان نیاز به فضاهای تفرج‌گاهی دارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فروغ مرتضایی‌نژاد صبح امروز (پنج شنبه) در جمع خبرنگاران با تبریک فرارسیدن روز خبرنگار با بیان اینکه طی ۴۰۰ سال اخیر امسال بیشترین مدت زمان قطعی آب در بستر رودخانه زاینده‌رود را شاهد بودیم، اظهار کرد: خشکی رودخانه زاینده رود، فرونشست زمین و خشکی چاه‌ها و آب‌های زیرزمینی را به همراه دارد.

مرتضایی‌نژاد تصریح کرد: درختان حاشیه رودخانه که روزگاری نه چندان دور از آب زاینده رود سیراب می‌شدند، امروز با مشکلات و هزینه‌های زیادی آبیاری می‌شوند.

وی با بیان اینکه علی‌رغم منابع اندک آب با تمهیدات سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گام‌های خوبی برای حفظ فضای سبز موجود شهر برداشته شد، اظهارکرد: با فعالیت‌های انجام شده کمتر از یک دهم درصد از درختان چنار شهر دچار پاییز زودرس شدند، اما تحقیقات نشان داده که این چنارها از سال ۸۶ آسیب جدی دیده بودند.

استفاده از ۱۷۰ دستگاه تانکر برای آب رسانی

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان تأکید کرد: سازمان پارک‌ها ثابت کرد که با اجرایی کردن دستورالعمل‌ها، پیگیریها و نظارت‌ها می‌توان فضای سبز شهر را از خشک شدن نجات داد و با اندک آب از آن‌ها نگهداری کرد.

وی با بیان اینکه در سطح مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان بیش از ۱۰۰ نفر برای حفظ و نگهداشت درختان با سازمان پارک‌ها همکاری می‌کنند، گفت: سازمان پارک‌ها توانست فضای سبز شهر را علی رغم بحران پیش‌بینی شده و البته با صرف هزینه‌های سنگین در استفاده از ۱۷۰ دستگاه تانکر برای آب‌رسانی حفظ کند.

مرتضایی‌نژاد ادامه داد: در شهر اصفهان پنج هزار و ۴۰۰ هکتار فضای سبز موجود است که سه هزار و ۷۰۰ هکتار آن در اختیار شهرداری است.

وی با بیان اینکه در شهریور ماه انتظار می‌رود درختان به خواب زمستانی رفته و برگ‌های آنها رو به خشکی رود، گفت: خزانی خطرناک است که به دلیل گرمای زیاد و کم آبیاری حادث شود و این موضوع در درختان چنار پارک‌های ایثارگران و مشتاق مشاهده می‌شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با اشاره به پروژه‌های اجرا شده در خیابان چهارباغ عباسی، گفت: تعدادی از درختان چهارباغ در زمان مدیریت های گذشته برای احداث ایستگاه مترو قطع شده، اما در حال حاضر برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده تا محور چهارباغ همچون گذشته احیاء و تا ۳۰ سال آینده بتوانیم محور چهارباغ را سالم با درختانی تنومند داشته باشیم.

وی گفت: در برخی محافل علمی صحبت‌هایی مطرح می شود که چرا علی‌رغم کمبود آب در بخش‌های شرب، صنعت و کشاورزی باید فضای سبز داشته باشیم و به نظر عده‌ای فضای سبز از اهمیت چندانی برخوردار نیست در حالی‌که محیط زیست یعنی همان فضای سبز شهری که به تنفس ما کمک می‌کند.

مرتضایی‌نژاد تاکید کرد: در کنار تأمین آب برای مصرف شرب نیاز است فضای سبز شهر حفظ شده و به درختان اهمیت کافی داده شود.

وی با بیان اینکه در شهر اصفهان ۳.۳ مترمربع فضای سبز تفرجگاهی وجود دارد، گفت: ۱۶.۵ مترمربع فضای سبز اکولوژیک نیز در کمربندی‌های شهر وجود دارد تا اکسیژن تنفسی شهروندان را تأمین کنند.

استفاده از پساب‌های تصفیه شده برای آبیاری فضای سبز شهر

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان افزود: جایگزینی گونه‌های چمن مقاوم به خشکی در دستورالعمل پنج ساله سازمان پارک‌ها پیش بینی شده است، اما قرار نیست همه فضاهای چمن را بخشکانیم، زیرا شهروندان نیاز به فضاهای تفرج‌گاهی دارند، فضای سبز شهر همان فضای سبز اکولوژیک و راستای حفظ محیط زیست شهر و کشور است.

مرتضایی‌نژاد با بیان اینکه امسال آبیاری‌های زیرسطحی در سازمان پارک‌ها دنبال شده است، افزود: در حال حاضر ۷۰۰ نفر آبیاری شبانه‌روزی در شهر را انجام می‌دهند و بسیاری از هدرروی‌های آب که شب‌ها رخ می‌داد، شناسایی شده است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان اظهارکرد: پسابی که در کمربند شرق اصفهان به کار گرفته شده، تصفیه شده نیست، اما پسابی که برای آبیاری سطح شهر اصفهان استفاده می‌شود ابتدا در تصفیه خانه‌های شاهین شهر و سپاهان شهر گندزدایی می‌شود.

وی تغییر الگوی کشت جایگزینی گونه‌های موجود با گونه‌های مقاوم به شرایط خشکی را از دیگر فعالیت‌های سازمان پارک‌ها در شرایط کم آبی عنوان کرد و گفت: این سازمان همواره سعی دارد علی‌رغم کمبود منابع آبی، فضای سبز شهر اصفهان را حفظ کند.

کد خبر 350437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.