بافت تاریخی، فرسوده نیست

یک کارشناس معماری گفت: ماهیت بافت تاریخی در شهر اصفهان با بافت فرسوده متفاوت است، بافت تاریخی را نمی‌توان به سبب قدمت‌ آن بافت فرسوده قلمداد کرد زیرا بافت‌های فرسوده بر اثر عوامل مختلفی فرسوده می‌شود.

جمشید هدایی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: تعریف بافت فرسوده در هر شهری منحصر به خصوصیات همان شهر است، در واقع بافت‌های فرسوده ویژگی‌های یکسان و مشابهی ندارند و ضریب دسته‌بندی‌ شهرهای مختلف متفاوت است.

این کارشناس معماری ادامه داد: نبود متولی مناسب برای حفظ و بهبود بافت‌های فرسوده سبب تغییر کاربری‌ها در این بافت‌ها شده به طوری‌که شاهد هستیم در بافت فرسوده و تاریخی کاربری کارگاهی شکل گرفته است.

هدایی تصریح کرد: تعدادی از اراضی واقع در بافت‌های فرسوده در اثر بی‌توجهی و عدم رسیدگی و نبود زیرساخت‌های مناسب دچار فرسودگی شده‌اند از این رو باید مراکزی در محلات فرسوده شهر ایجاد شود تا مردم بتوانند از مشکلات‌شان در زمینه بافت فرسوده سخن بگویند.

وی با بیان اینکه در احیاء بافت فرسوده نباید فعالیت‌ها از بالا به پایین امر شود، خاطرنشان کرد: شهروندان باید خود در احیاء بافت فرسوده مشارکت داشته باشند تا نوسازی این نوع بافت‌های قدیمی شهر سریعتر به نتیجه برسد.

 این کارشناس معماری نقش شوراهای شهر و شورایاری‌ها را که نهادهای ارتباطی با مردم و مدیریت شهری هستند در احیاء بافت فرسوده تاثیر گذار دانست و اظهار کرد: با توجه به اینکه اعضای شورا از بین مردم همان شهر انتخاب می‌شوند، مورد اعتماد مردم هستند، بنابراین از این طریق می‌توان با اعتمادسازی بین شهروندان، مشارکت آن‌ها را در احیاء بافت فرسوده پررنگ‌تر کرد.

هدایی گفت: مردم اصفهان در گذشته نیز ثابت کرده‌اند که ویژگی‌های منحصربه فردی همچون فعالیت گروهی، اقتصادی بودن، مدیریت زمان و ... را دارند، بنابراین می‌توان از این ویژگی‌ها در احیاء بافت فرسوده شهر نیز بهره کافی را برد.

کد خبر 350389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.