خبرنگاران مرزبانان جبهه فرهنگی هستند

لنجان-مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: نقش خبرنگاران در طول هشت سال جنگ تحمیلی کمتر از رزمندگان خط شکن نبود و امروز نیز با توجه به شبیخون فرهنگی دشمنان باید گفت خبرنگاران در خط مقدم دفاع از مرزهای اعتقادی کشور قرار دارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، حجت‌الاسلام محمدعلی انصاری در جمع خبرنگاران شهرستان با اشاره به جایگاه اقتصاد فرهنگی و فرهنگ اقتصادی بر سبک زندگی، اظهار کرد: اگر فرهنگ سازی به درستی انجام گیرد بسیاری از نابسامانی های اقتصادی مرتفع خواهد شد و تحقق این مسئله به عملکرد رسانه ها به حوزه فرهنگ باز می گردد.

وی با بیان اینکه مقوله اقتصاد و فرهنگ بر زندگی اجتماعی افراد تاثیر بسزایی دارد، افزود: اقتصاد و فرهنگ نه تنها بر یکدیگر اثر می‌گذارند و از یکدیگر تاثیر می گیرند، بلکه تفکیک این دو حوزه ممکن نیست و قطعا زمانی می‌توان به توسعه اقتصادی دست پیدا کرد که یک فرهنگ غنی و با پشتوانه بر اقتصاد یک کشور حاکم باشد.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان تصریح کرد: بخش عظیمی از تاریخ و فرهنگ ایران اسلامی متاثر از دین مبین اسلام و برآمده از آن بوده و تمامی ابعاد سبک زندگی ایرانی اسلامی اعم از خانواده، ادبیات، اقتصاد، روابط و فرهنگ به نوعی با دین پیوند خورده است.

وی با بیان اینکه اقتصاد بر فرهنگ و به خصوص هنر بسیار تاثیر گذار بوده، ادامه داد: چرخه اقتصادی می تواند تاثیر به سزایی بر فرهنگ و هنر داشته باشد و بر همین اساس می توان گفت فرهنگ اقتصادی از اقتصاد بسیار مهم‌تر است.

انصاری اضافه کرد: در حوزه فرهنگ و تبلیغ یکی از مهم ترین، اثرگذارترین و ارزشمندترین حوزه ها حوزه رسانه و اطلاع رسانی است و خبرنگار گل سر سبد این حوزه به شمار می آید و به جرات می توان گفت از نخستین روزی که بشر علم را آموخت و به زندگی جمعی روی آورد از رسانه بی‌نیاز نبود و در طول تاریخ رسانه یک موضوع مهم به شمار می آمد و شکی نیست که در آینده نیز از این ابزار بی‌نیاز نخواهد بود.

وی عنوان کرد: در طول تاریخ به تناسب زمان شاهد تغییر نوع و شیوه اطلاع رسانی هستیم و امروز نیز شاهد بروز و ظهور شبکه های مجازی با تکنیک های متفاوت هستیم و با توجه به گستردگی و تنوع رسانه‌ها و ابزارهایی که انتشار خبر مورد توجه قرار گرفته نباید از آنها غفلت کرد.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه اسلام به حوزه خبر و اطلاع رسانی توجهی ویژه داشته و در حوزه خبر می توان از قرآن به خوبی بهره مند شد، خاطرنشان کرد: بهره‌مندی از سرفصل‌های آموزه‌های قرآن کریم در حوزه اطلاع ‌رسانی می تواند تاثیرات شگرفی در نوع برخورد با خبر و نگارش آن از سوی خبرنگاران داشته باشد.

وی با اشاره به دفاع فرهنگی خبرنگاران در دوران دفاع مقدس افزود: در تاریخ پرفراز و نشیب جمهوری اسلامی ایران خبرنگاران و عکاسان نیز نقش مهم و تاثیرگذاری را ایفا کردند و در طول هشت سال دفاع مقدس شاهد بودیم که با ثبت رشادت ها و فداکاری های رزمندگان اسلام چگونه در ماندگاری این حماسه بزرگ در اذهان عمومی و معرفی آن به آیندگان ایفای نقش کردند.

انصاری با بیان اینکه امروز خبرنگاران در جبهه جدیدی، دفاع از میهن اسلامی را برعهده دارند که آن جنگ فرهنگی و تبلیغاتی دشمن علیه کشور است، تصریح کرد: نقش خبرنگاران در طول  هشت سال جنگ تحمیلی کمتر از رزمندگان خط شکن نبود و امروز نیز با توجه به شبیخون فرهنگی دشمنان باید گفت خبرنگاران در خط مقدم دفاع از مرزهای اعتقادی کشور قرار دارند.

وی ادامه داد: در سالیان گذشته هموراه شاهد بودیم دشمنان با بهره‌گیری از تمام ظرفیت ها و امکانات خود تلاش کرده اند انقلاب اسلامی ایران را با چالش‌های متعدد مواجه کرده تا آن را ساقط کنند، اما همواره با هوشیاری و بصیرت مردم شاهد بوده ایم نه تنها توطئه های آنها خنثی شده بلکه دستاوردهای بزرگی نیز در عرصه مختلف به دست آورده ایم.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان عنوان کرد: خبرنگاران  در نگارش خبر باید نکاتی را مورد توجه قرار دهند و یکی از نکاتی که باید مورد توجه قرار گیرد آن است که خبر باید بر اساس واقعیت‌ها تنظیم شود و افرادی که در بیان واقعیت‌ها را کتمان کنند قطعا از اصل خبرنویسی فاصله گرفته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه خبر و اطلاع‌رسانی یکی از نکاتی که باید مورد توجه قرار گیرد، دفاع از حق است و یک خبرنگار باید با در نگارش اخبار استفاده از تعالیم دینی و قرآنی را مورد توجه قرار دهند از سوی دیگر وظیفه خبرنگاران آزار نهادها و مردم و یا مچ‌گیری نیست بلکه اخبار باید به گونه ای ردوبدل شود که در نهایت برای مردم جامعه سودمند باشد.

انصاری با بیان اینکه امروز شاهد رواج ناامیدی توسط رسانه های معاند در میان مردم هستیم، گفت: رسانه ها می توانند در امیدواری و امید بخشی نقش به سزایی داشته باشند بسیاری از اخبار نباید به مردم انتقال داده شود چون ممکن است فردی بر اثر غفلت مطلبی را بگوید که صحت نداشته باشد و این مطلب باعث ناامنی و ناامیدی در بین مردم شود.

وی تاکید کرد: اگر رسانه ای قصد داشته باشد به‌ جای آرامش بخشی، ناامیدی و یاس را در جامعه پمپاژ کند قطعا از اصول و رسالت خبری فاصله گرفته است.

کد خبر 350291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.