اقدام اروپا برای مقابله با جنگ روانی علیه ایران ارزشمند است

نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل گفت: اتحادیه اروپا می کوشد با قوانین مسدود ساز خود از لحاظ روانی به ایران در بازارهای جهانی کمک کند و این مسأله برای ایران بسیار ارزشمند است.

علی خرم در مورد قوانین مسدود ساز اتحادیه اروپا در مقابل دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران به خبرنگار ایمنا گفت: اتحادیه اروپا پیش از این در سال ۱۹۹۳ نیز قوانین مسدود ساز خود را در مقابل تحریم‌های آمریکا و برای حمایت از کوبا به کار گرفت.

وی افزود: حال اتحادیه اروپا این قوانین را برای ایران بازسازی کرده و بر اساس آن اگر هرگونه تحریم خارج از شورای امنیت علیه کشوری اعمال شود، شرکت های اروپایی موظف به عدم تبعیت  از  آنها هستند.

وی افزود: این قانون بسیار مترقی، روشن و صریح است و با توجه به این که چنین  تحریم‌هایی تاثیرات بسیار زیادی برجامعه خواهد داشت، اتحادیه اروپا می کوشد  با قوانین مسدود ساز خود از لحاظ روانی به ایران در بازارهای جهانی کمک کند تا شرکت های کوچک و متوسط از این که با ایران کار، مراوده و معامله دارند آسوده خاطر باشند و این مسأله برای ایران بسیار ارزشمند است.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: حتی اگر تحریم های آمریکا در حد حرف باشد، تاثیر تخریبی خود را بر روح و روان ملت ایران گذاشته، اقتصاد ایران را از لحاظ روانی متلاطم کرده و تا حدودی باعث نارضایتی در بین مردم شده است، البته این مسأله نشان می دهد که اقتصاد ایران دچار سوء مدیریت و یا ضعف مدیریت داخلی است.

خرم افزود: شاید اگر سوء مدیریت داخلی نبود، تحریم‌ها فشار کمتری به مردم وارد می کرد و تاثیرات منفی ومخرب آن کمتر بود. جوی کنونی جامعه، ناشی از بی اعتمادی مردم به حکومت است؛ به عنوان مثال، وقتی که بانک ها پول مردم را خورده اند و پس نمی دهند مسئولین سعی دارند که صورت مسئله را پاک کنند و این چنین رویکردی باعث بی اعتمادی و به هم ریختگی جامعه شده است؛ به طوری که تا آمریکا اسم تحریم را می آورد، هر چند تحریم‌ها هنوز اجرایی نشده نارضایتی و فشار بر مردم بیشتر می‌شود.

ایران باید توافق و روابط با اروپا را تحکیم کند

وی افزود: بنابراین آمریکایی‌ها از این جو روانی سود می برند و می کوشند حتی با اسم تحریم ایران را به تلاطم بیاندازند. در چنین شرایطی، اروپایی‌ها به شکل خوبی از ایران حمایت می‌کنند و ایران باید برای این رویکرد اروپایی‌ها ارزش واحترام  قائل شده و با آنها توافق و روابط مستحکم داشته باشد.

خرم درمورد بحث مذاکره با آمریکا گفت: ایران باید کانال مذاکرات با آمریکا را بازنگه دارد؛ چون مذاکرات، چتر حمایتی جهان از ایران است؛ شرکت ها و کشورهایی که در نظر دارند با ایران  مذاکره کنند ازترس و واهمه با آمریکا نه تنهامذاکره  نکرده، بلکه روابط سیاسی و اقتصادی خود را با ایران قطع می کنند.

وی افزود: اگر ایران با آمریکا مذاکره کند، روابط سیاسی و اقتصادی سایر کشورهاهم با ایران بهبود پیدا کرده و یک رابطه معمولی می شود، ایران باید این نکته را در نظر بگیرد وقتی که رابطه شکلی می‌تواند تحریم‌ها را در ایران بشکند، اگر مذاکره ایران با آمریکا پیش بیاید ممکن است تحریم‌های اولیه برداشته شود.

این کارشناس مسائل بین المللی افزود: درطول مذاکره ایران می تواند طرف مقابل را قانع کرده وشایدهم در جاهایی با هم به توافق برسند؛ هر چند تحریم‌های آمریکا در حال حاضر و در سه ماه آینده اجرایی می شود، اما با پذیرفتن  مذاکره از تاثیرگذاری جوروانی بد بر جامعه هم جلوگیری می‌شود.

وی با اشاره به تحریم‌های آمریکا گفت: تحریم‌های بانکی و تحریم قطعات یدکی و فروش هواپیما قبلا تحت نام شورای امنیت ایران انجام شده بود، ولی در حال حاضر آمریکا به تنهایی ایران را در این حوزه ها تحریم کرده است. آمریکا تنها  قدرت برتر جهان است، در نتیجه قادر است سیاستهای زورگویانه خود را به کرسی نشانده و سایر کشورها هم ناگزیر ازتبعیت هستند.

وی در مورد این که تحریم‌ها چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد، گفت: تحریم های اقتصادی یعنی اینکه ایران هیچ حرکتی خارج از مرزها نمی‌تواند انجام دهد و نمی تواندهواپیمایی خریداری کرده چون تحریم‌های بانکی اجازه نقل و انتقال پول را نمی دهد، متاسفانه فساد اقتصادی وتحریم‌ها ایران را به سمت رکود می برد. وقتی که قیمت کالاها به سرعت  سرسام آوری بالا می رود؛ مردم روز به روز ناراحت تر شده و کاهش قدرت خریدشان موجب نارضایتی آنها شده و به خیابان ها می آیند.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: این نارضایتی‌ها باعث مداخله دشمنان در مسائل کشور می‌شود و دو کشور اسرائیل و عربستان که از دشمنان ایران هستند، ممکن است به این سمت سوق پیدا کنند که پول و اسلحه در اختیار افراد ناراضی و جوانان گذاشته و کارهایی که برای ایجاد نا آرامی‌ ونارضایتی درسوریه انجام دادند، در ایران هم انجام دهند.

کد خبر 350229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.