مجموعه عوامل داخلی و خارجی مشکلات ارزی را رقم زد/ پیش شرطی برای مذاکره ندارم

رییس جمهور کشورمان در برنامه زنده تلویزیونی گفت:من پیش شرطی برای مذاکره با آمریکا ندارم و از مذاکره استقبال می کنم، مثلا اگر هم اکنون آمریکا بخواهد در مورد نحوه پرداخت غرامت به ایران به خاطر مداخلات متعدد از سال ۱۳۳۲ تا کنون مذاکره کند، آمادگی داریم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسن روحانی در برنامه زنده تلویزیونی که شامگاه دوشنبه-۱۵ مرداد- از شبکه یک صدا و سیما پخش شد، گفت: مردم ما در طول سالهای گذشته تجربه خوبی از دولتمردان آمریکایی و دولتمردان خود دارند. مقامات کنونی ایران همواره بر مذاکره و تعامل تأکید کرده اند و حتی با آمریکا هم مذاکره کردند که نتیجه آن برجام بود.

وی افزود: کسی که از مذاکره حرف می زند باید به اصول آن پایبند باشد و نشان دهد می خواهد با مذاکره مشکلی را رفع کند، اما آن ها از توافق قبلی خارج شده اند و می کوشند با تحریم مذاکره را پیش ببرند. آنها می خواهند با جنگ روانی مردم ایران را نگران کنند و با مصارف داخلی برای انتخابات کنگره خود آماده شوند. کسی که به مذاکره پشت کرده نمی تواند از مذاکره مجدد حرف بزند.

روحانی گفت: اگر کسی صداقت داشته باشد ما همواره از مذاکره استقبال می کنیم، اما  کسی که مردم را تحریم می کند و دیگران را تشویق به عدم تعامل با ایران می کند، نمی تواند از مذاکره حرف بزند. من پیش شرطی برای مذاکره ندارم  و از مذاکره استقبال می کنم، مثلا اگر هم اکنون آمریکا بخواهد در مورد نحوه پرداخت غرامت به ایران به خاطر مداخلات متعدد از سال ۱۳۳۲ تا کنون مذاکره کند، آمادگی داریم.

اروپا از نظر سیاسی سنگ تمام گذاشت

وی در رابطه با عملکرد اروپا در قبال برجام گفت: آمریکا نخست به دنبال همراه کردن بقیه کشورهای ۱+۵ بود و خواهان مذاکره مجدد شد، اما کسی با وی همراهی نکرد و ناچار به خروج تنهایی از برجام شد. آنها می خواستند بعد از خروجشان ایران هم از برجام خارج شود تا پرونده را به شورای امنیت ببرند و دستاوردهای قطعنامه ۲۲۳۱ را از ایران بگیرند.

روحانی افزود: امروز اروپا که همیشه متحد آمریکا بوده، مقابل آن ایستاده و در مقابل تحریم های آمریکا از ایران حمایت می کند. اروپا از نظر سیاسی سنگ تمام گذاشته و موضع قاطعانه گرفته، در عمل هم قدمهایی برداشته اند ، اما باید برمامه ریزی بیشتری داشته باشند. مشکل اروپا شرکتهایی است که تحت تأثیر تحریمها قرار می گیرند. بنابراین ما منتظر رویکرد عملی آنها هستیم و در در جلسه ماه اوت به این امر رسیدگی می کنیم.

وی گفت: ایران به دنبال روابط خوب با همه کشورهاست، اما کشورهای آسیایی برای ما اهمیت خاص دارند. روابط ایران با روسیه و چین نسبت به اروپا بهتر است و در مناسبات تجاری و هسته ای با چین ارتباطات تنگاتنگی داریم و هر دو کشور روسیه و چین متعهد به حفظ و ادامه مناسبات با ایران هستند. 

روحانی در مورد مشکلات اقتصادی داخلی گفت: مشکلات بانکها، موسسات اعتباری و مسائلی از این دست مسائل ساختاری و مزمن اقتصاد ایران هستند، موضوع نقدینگی هم به نا امیدی مردم از آینده بر می گردد.

رییس جمهور ادامه داد: مشکل ارز به دو دلیل عمده بر می گردد، در دی ماه سال گذشته اعتراضی در یک شهر خاص شروع شد و به شهرهای دیگر کشیده شد، اما مردم با اغتشاشات همراهی نکردند و دشمن به این نتیجه رسید با فشار بیشتر می تواند مردم را خسته کند. پس عوامل داخلی و خارجی دست به دست هم داد و مشکلات ارزی را رقم زد. 

مردم به دولت اعتماد کنند، همه اعضای دولت به دنبال رفع مشکلات هستند

وی افزود: التهاب ارز که در اردیبهشت شروع شد قابل کنترل بود، اگر همه از دولت تا صراف و مردم با هم همکاری می کردیم، اما عده ای ارز گرفتند و سو استفاده کردند و رانت و فساد به وجود آمد و این امر با خروج آمریکا از برجام همراه شد.

روحانی خاطر نشان کرد: در نتیجه این شرایط به این نتیجه رسیدیم روند فعلی کنترل ارز دیگر پاسخگو نیست، لذا به فکر بسته پیشنهادی جدید افتادیم که کار روی آن از خرداد شروع شد.می خواستم زودتر با مردم گفت و گو کنم، اما مسابقات جام جهانی و کار روی جزئیات طرح جدید مانع این امر شد.

وی گفت: در بسته گذشته بانک مرکزی همه تعهدات ارزی را بر عهده می گرفت، اما این روش باعث رانت شد، در بسته جدید نقش بانک مرکزی کمتر است و تنها برای ملزومات ضروری و تجهیزات پزشکی از فردا ارز با قیمت ثابت ارائه می‌دهد.

مدت زمان ادامه تحریم‌ها دست خود ما است

رییس جمهور تأکید کرد: ارز امروز عرض ما نیز هست و جز با همکاری دولت و مردم نمی توان بر این مشکل فایق آمد. مردم به دولت اعتماد کنند، همه اعضای دولت به دنبال رفع مشکلات هستند.اگر مردم و همه قوا با هم باشند می توانیم آمریکا را از عملکرد خود پشیمان کنیم. مدت زمان ادامه تحریمها دست خود ما است؛ هر چه اختلاف و تفرقه بیشتر داشته باشیم تحریمها بیشتر طول می کشد.

روحانی در پاسخ به این سؤال که فکر می‌کنید چقدر امکان کنترل بازار ارز وجود داشته باشد، گفت: در ابتدا چند هزار عدد کالا بود و کنترلش بسیار سخت بود ما هم می‌خواستیم کنترل کنیم و خیلی از پرونده‌ها هم الان در سایه همان کنترل‌ها آماده شده است و در یک بخش دیگری ممکن است آنها را بیان کنم ولی الان اقلام محدود است و این کنترلش خیلی آسان‌تر است.

رییس جمهور بیان کرد:‌ این موضوع را دولت و بانک مرکزی با همکاری هم حل می کنند، بانک مرکزی این پول را پرداخت می‌کند و با قیمت ثابت یعنی تا پایان فروردین سال آینده با همین قیمت ۴۲۰۰ تومان خواهد بود و تغییری نمی‌کند، اما بقیه از داخل یک بازار می‌آید و این قیمت را بازار تعیین می‌کند. الان برنامه‌ریزی این است که تمام صادرات غیرنفتی ما داخل این بازار بیاید و در سال حدود ۴۰ یا ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داریم که همه آن داخل این بازار می‌آید.

روحانی اضافه کرد: حتی فرآورده‌های نفتی را نیز دیشب تصمیم گرفتیم که به همین بازار بیاید. بنابراین بازار بزرگی است و رقم بزرگی ارز وارد می‌شود. حال این سؤال پیش می‌آید که چه کسانی می‌توانند از این ارز برداشت کنند. این هم چارچوبش را تعیین کردیم که وزارت صنعت، معدن و تجارت باید ببیند چه چیزی برای کشور لازم است که وارد شود.

لیست اقلام ممنوعه را اعلام کرده‌ایم

وی با تاکید بر اینکه یک لیست اقلام ممنوعه را اعلام کرده‌ایم، ادامه داد: این اقلام ممنوعه شامل هزار و خرده‌ای قلم می‌شود که سر جای خودش است و ممنوعیت آن برداشته نمی‌شود. مگر اینکه ببینیم شرایط بعدی آیا شرایط مناسبی است یا خیر.

رییس جمهور اظهار کرد: اقلامی که آزاد است بر مبنای ثبت سفارش و چارچوبی که وزارت صمت مشخص کرده به بانک مرکزی اعلام می‌شود و بانک مرکزی آنها را پرداخت می کند. بنابراین ارز به این صورت درمی‌آید که یک بخشی ارز ۴۲۰۰ است که باقی می‌ماند و یک بخشی دیگر از ارز که به بازار آزاد می‌آید و بازار آزاد قیمت آن را مشخص می‌کند.

روحانی در مورد امکان وقوع جنگ در منطقه گفت: روند منطقه خاورمیانه به سمت امن تر شدن است، سوریه و عراق به این سمت می روند و در یمن هم عربستان به این نتیجه می رسد که مسایل خود را باید از طریق گفت و گو حل کند.

ایران برنامه ای برای حمله و اقدام نظامی در منطقه ندارد

رییس جمهور گفت: من با مسائل امنیتی آشنا هستم و آینده منطقه را خطرناک و نا امن نمی بینم. اراده ایران همواره بر صلح و دوستی بوده است و آماده ایم روابط با همسایگان را به رابطه خوب گذشته برگردانیم. تا مردم و نیروهای مسلح ایران در صحنه هستند خطر جنگ وجود ندارد، اما باز هم به انسجام درونی بر می گردد. ایران برنامه ای برای حمله و اقدام نظامی ندارد مردم نباید نگران باشند.

وی افزود: مردم به طور مرتب از طریق نامه و تلفن با ریاست جمهوری و وزرا در تماسند و ما از مشکلات مردم آگاهیم. من در فضای مجازی هم مشکلات مردم را مطالعه می کنم. امسال مشکلات مختلفی در حوزه آب، برق و ارز داشتیم، اما مردم ایران صبور و نجیب هستند و می کوشند مشکلات را با دست خود رفع کنند.

روحانی خاطر نشان کرد: تا مردم از طریق صندوقهای رأی مسئولان خود را انتخاب می کنند و هر دو بعد اسلامیت و جمهوریت نظام حفظ شود، پایه های نظام مستحکم خواهد ماند و خطری آن را تهدید نمی کند، اما اگر مردم احساس کنند در انتخابات به دنبال حاکم کردن فرد یا حزب خاصی هستیم و اراده جدی برای مقابله با فساد نداریم، دیگر دلبستگی به نظام نخواهند داشت.

رییس جمهور کشورمان با تأکید بر اصل ۵۹ قانون اساسی و اهمیت و کارایی همه پرسی گفت: هر چه بیشتر بر مردم تکیه کنیم، بازخورد و نتایج بهتری خواهیم گرفت، چرا که مردم خواهان حفظ یکپارچگی و منافع ایران هستند.

روحانی گفت: در وضعیت فعلی قوای سه گانه کاملا با هم همراه هستند، ممکن است در برخی موارد سلایق ما فرق بکند، اما در مسائل اساسی همدلی داریم و رهبر انقلاب هم به خوبی شرایط را مدیریت و بر آن نظارت می کنند.

دولت از نظر جناحی تغییر نکرده است

وی تأکید کرد: اگر دولت من به دنبال برجام بود، نه به دلیل علاقه به صحبت با کشورهای اروپایی، بلکه فقط برای رفاه و آسایش مردم خودمان بود تا تجارت، بیمه و مبادلات خارجی ایران رونق بگیرد و اشتغال و رفاه مردم بیشتر شود. حال  با بسته پیشنهادی جدید برای معیشت مردم، امیدواریم اشتغال رونق بگیرد و مردم رفاه بیشتری را تجربه کنند.

روحانی در مورد کاهش محبوبیت خود گفت: محبوبیت من چیز مهمی نیست، اگر مردم ببینند ما برای آنها تلاش می کنیم، همیشه قدردان خواهند بود. مواضع من در حوزه سیاست خارجی هیچ تغییری نکرده و همچنان دنبال تعامل هستیم، اما وقتی یک طرف با یاوه گویی و به ناروا از برجام خارج شده، نمی توان با او دوباره تواضع کرد. لحن امروز ما با آمریکا نمی تواند با لحن سال گذشته یکی باشد، همانطور که لباس زمستان را نمی توان در تابستان پوشید.

وی تأکید کرد: در حوزه داخلی هم نظرات من تغییری نکرده و در حوزه لزوم مشارکت دادن مردم، آزادی فضای مجازی  و حتی آزادی تجمعات اعتراضی همچنان بر سر سیاست قبلی خود هستیم. سیاست دولت از نظر جناحی هم تغییر نکرده، من هیچ چرخشی نداشته ام و پای همه قول هایی که در انتخابات داده ام، می ایستم. البته در این شرایط دست همه مردم و جناح ها را می بوسم؛ چرا که به وحدت نیاز داریم.

روحانی در مورد مقابله با فساد گفت:‌ در ماههای اخیر حتما فساد ایجاد شده و رانت هم بوده و دغدغه من هم مقابله با این فساد است. نباید با کسانی که از شرایط ارزی موجود سواستفاده کرده اند، تساهل کرد و بنابراین یک مهلت سه ماهه به دریافت کنندگان ارز دولتی داده ایم تا همه کسانی که ارز گرفته اند، نحوه خرج کردن آن را بیان کنند، گمرک کشور هم بسیار تقویت شده است.

رییس جمهور با بیان اینکه هر جا یارانه دولتی باشد، فساد و قاچاق هم ایجاد می شود، گفت:‌امروز مرزهای شرقی و غربی کشور دست سپاه پاسداران است و برخی مرزها هم دست نیروی انتظامی است و همه باید دست در دست هم با فساد مقابله کنیم.

مجلس بخواهد قانونی عمل کند، ما هم چنین می کنیم

وی در مورد طرح سوال از رییس جمهور و نامه اش به رییس مجلس هم گفت:‌ خود من ۲۰ سال در مجلس بوده ام و نمایندگان را درک می کنم، اما دو گونه برخورد ممکن است، یکی برخورد سختگیرانه قانونی است و دیگری برخورد دوستانه و از سر تعامل است. مجلس می تواند قانونی عمل کند، اما ما نیز طبق قانون عمل می کنیم و تذکر قانون اساسی می دهیم. من سوال را حق مجلس می دانم، اما معتقدم گاهی می توان از راههای ساده تر مشکلات را برطرف کرد.

رییس جمهور با ابراز امیدواری برای اینکه بتوند فاصله گفت و گو با مردم را کم کند، گفت: دولت تمام تلاش خود را کرده تا مشکلات مردم را کاهش دهد، مثلا در حوزه آب ۳۰ درصد بهره وری را افزایش داده ایم. در استان خوزستان طرح غدیر را توسعه می دهیم در محیط زیست قدم های خوبی برداشته شده و در این مورد هم گزارش می دهیم. البته قبول داریم که مردم در سختی هستند و تلاش می کنیم مشکلات آنها را با وحدت و همکاری رفع کنیم.

کد خبر 350209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.