عدم مجازات علنی خطاکاران بزرگ مردم را خطاکار می کند

یک جامعه شناس گفت: زمانی که ارزیابی، نظارت و مسئولیت‌پذیری وجود ندارد و خطاکاران مجازات علنی نمی‌شوند، مردم عادی هم خطا می کنند و مشکلات روی هم انباشته و روزبه‌روز بیشتر می ‌شود.

ثریا معمار در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا  با بیان اینکه عوامل متعددی در ایجاد شرایط فعلی نقش دارد و نباید دلیل ایجاد این شرایط را تک عاملی ببینیم چرا که اگر اینگونه بنگریم به خطا رفته ایم، تصریح کرد: ریشه بخشی از مشکلات فعلی به سوءمدیریت و بی‌تدبیری کارگزاران دولت برمی‌گردد، در سنوات مختلف بی‌توجهی‌هایی وجود داشته که ماحصل آن وضعیت کنونی است، در این شرایط تنها یک دولت را نمی‌توان مقصر دانست و هر کدام از دولت‌ها به یک وجه توجه کرده و از وجوه دیگر بازمانده‌اند.

این جامعه‌شناس با تاکید بر اینکه بخش دیگر مشکلات کشور به خود مردم برمی‌گردد، تصریح کرد: متاسفانه مردم از سال‌های گذشته تاکنون به کشورشان احساس تعلق نداشتند و احساس می‌کنند کشورهای دیگر وضعیت بهتری نسبت به کشور ما دارند و اگر کشورشان را ترک کنند وضعیت بهتری خواهند داشت، در مجموع مردم تحلیل‌های نادرستی از کشورهای دیگر و جامعه خودمان دارند که این باعث بزرگتر دیدن مشکلات می‌شود.

وی اظهار کرد: ذکر  این مسائل به معنای آن نیست که مشکل نداریم، گاهی مشکلات را بزرگتر از حد خود می‌بینیم و این باعث بزرگتر شدن مشکلات می‌شود اما در کشورهای دیگر مردم همکاری بیشتری دارند و وقتی کالایی گران می‌شود مردم از خرید آن امتناع می‌کنند در حالی که در کشور ما مردم دقیقا برعکس عمل کرده و بیشتر به خرید آن کالا روی می‌آورند.

معمار با بیان اینکه رفتار مردم در شرایط بحرانی بسیار مهم است، تصریح کرد: در برخی موارد مردم اعتقادی به بهتر شدن امور ندارند در حالی که بی‌اعتمادی خود به گسترش این امر منجر می‌شود و در خیلی جاها باید مردم خودشان دلسوز خودشان باشند.

وی با اشاره به وجود برخی بی‌رحمی‌ها در جامعه گفت: شاید دیده باشیم در زمان‌های بارندگی رانندگان تاکسی یا کار نمی‌کنند و یا کرایه بیشتری از مردم طلب می‌کنند و این نشانگر بی‌رحمی مردم به یکدیگر است بنابراین در این‌گونه موارد مردم نیز مقصر بوده و نسبت به حل مشکلات‌شان بی‌تفاوت‌ هستند و تنها به منافع فردی خود توجه دارند.

این جامعه‌شناس افزود: ما سال‌هاست برای آرمان‌هایی که به آنها اعتقاد داریم در حال مبارزه هستیم از سویی دشمنان هم فشارهایی وارد کرده و دارای نیروهایی هستند که از داخل کارشکنی‌هایی می‌کنند و این نیز باعث گسترده‌تر شدن مشکلات می‌شود. مسائل بین جناح‌ها و احزاب سیاسی نیز به مشکلات دامن می‌زند، متاسفانه لجبازی‌های بسیاری بین جناح‌های سیاسی وجود دارد که باعث کارشکنی شده و وجود فضاهای مسموم همگی باعث بزرگ شدن مشکلات می‌شود و دود آن به چشم همه مردم می‌رود.

وی بهترین راه حل را بازنگری عاقلانه‌ در سطح دولت و ملت دانست و اظهار کرد: باید سعی کنیم با عقلانیت، تدبیر، امید و توکل به خدا مشکلات را حل کنیم. تشکیل اتاق‌های فکر با حضور اقتصاددانان، سیاستمداران و جامعه‌شناسان ضروری استتا مشکلات به شکل ریشه‌ای حل شود نه اینکه به صورت موقتی به حل مشکلات اقدام کنیم. اکتفا به مسکّن برای ایجاد آرامش در جامعه فایده‌ای ندارد و مردم متوجه می‌شوند بین یک راه حل اساسی و یک دلخوشی زودگذر تفاوت بسیاری وجود دارد.

معمار با اشاره به مرسوم بودن عذرخواهی دولتمردان از مردم در تمام دنیا افزود: در تمام دنیا برای کارهای اشتباه عذرخواهی می‌کنند و این شاید کوچکترین کاری است که انجام می‌شود.

این جامعه شناس با ابراز تاسف از اینکه در سال‌های اخیر تمام مجرمان با حروف اختصاری "الف" ، "ع" یا "ب" خوانده می‌شوند، افزود: متاسفانه گاهی جرایم معمولی مردم از جرایم بسیار بزرگ بیشتر سروصدا می‌کند و در بسیاری موارد مردم حق دارند و نباید مقصر اصلی را مردم بدانیم. زمانی که ارزیابی، نظارت و مسئولیت‌پذیری وجود ندارد و خطاکاران مجازات علنی نمی‌شوند، مردم عادی هم خطا می کنند و مشکلات روی هم انباشته و روزبه‌روز بیشتر می ‌شود.

کد خبر 350191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.