شاید مذاکره نتیجه مثبتی داشته باشد/مذاکره شرط دارد

نمایندگان مجلس تاکید دارند که با توجه به بدعهدی ترامپ درباره برجام نمی توان به پیشنهاد مذاکره آمریکا اعتماد کرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از خانه ملت، محمدرضا نجفی درباره اظهارات ترامپ مبنی بر مذاکره با ایران گفت: اگر منافع ملی طرفین و همه ذی نفعان بر اساس یک مذاکره و مفاهمه عادلانه  برابر باشد، خوب است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی در ادامه این مطلب افزود: بنده به سهم خودم گفت‌وگو در چارچوب منافع ملی را با رعایت سیاست‌ها و دیدگاه‌ها و  نظرات مقام معظم رهبری و با  رعایت آن چه که ملت در انتخابات مختلف به اشکال مختلف به عنوان اراده و نگاه ملی در بطن جامعه  از خود نشان داده اند، صحیح می‌دانم.

وی همچنین افزود: در دنیای امروز کشورها با هم حرف می زنند، رفت وآمد می کنند، سفارتخانه دارند و باب گفت وگو را تعطیل  نمی‌کنند.

نجفی عنوان کرد: به دلیل بدعهدی آمریکا، ایران نیازمند فرآیندهای اعتمادبخش و تضمین کننده است که البته این فرایندها و مکانیزم های اعتماد بخش کمی سخت‌تر از حالت معمولی حاصل می شود.

 عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: چنانچه آمریکا بپذیرد در شرایط برابر وارد گفت‌وگو شود و اصل گفت‌وگو بر اساس دفاع از منافع ملی باشد، در این حالت شاید مذاکره نتیجه مثبتی داشته باشد.

خادمی :چگونه به ترامپ اعتماد کنیم؟

هدایت الله خادمی، نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص اعلام آمادگی ترامپ برای مذاکره با ایران و اینکه با توجه به ید عهدی های آمریکا موضع ایران چه خواهد شد با تاکید بر اینکه ما از مذاکره نمی‌ترسیم گفت: ما مردمی هستیم که می‌توانیم مذاکره و گفت وگو کنیم و هرجا هم گفت وگو و مذاکره ای بوده موفق عمل کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: ترامپ عهدشکن است؛ چرا که ما با رییس جمهور قبلی مذاکره کرده و به توافقاتی رسیده بودیم، اما رییس جمهور جدید به توافق بین المللی پشت پا زد.

خادمی با بیان اینکه اگر ترامپ به برجام پایبند باشد مذاکره می کنیم،  تصریح کرد:چنانچه با آمریکا مذاکره کردیم باید آنها روی قولشان باشند و ما تضمینی داشته باشیم که آنچه می‌گویند انجام  می شود، نه مثل اوباما که تصمیمی گرفت و ترامپ آن را زیر پا گذاشت. اگر شرایط مذاکره به وجود آید حتما ایران شرط و شروطی خواهد داشت.

بختیار : احتمال مذاکره با آمریکا کم است

علی بختیار، نماینده مردم گلپایگان درباره اعلام آمادگی  ترامپ برای مذاکره با ایران و اینکه با توجه به بد عهدی های آمریکا موضع ایران چه خواهد شد، گفت: آمریکایی ها  قابل اعتماد نیستند و به همین دلیل جمهوری اسلامی به آمریکایی ها بی اعتماد شده است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه  آقای ترامپ بدعهدی کرد و از برجام خارج شد افزود: دولت وقت آمریکا در فرایند امضای برجام حضور مستقیم داشت و با جمهوری اسلامی رو در رو صحبت کرد، حال به خاطر اینکه یک حزب سیاسی رفته و حزب سیاسی دیگری آمده که نباید تعهدات نادیده گرفته شوند و این مشکلی است که در آمریکا جاری است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار کرد: آمریکایی‌ها نشان دادند که با سایر کشورها مثل کره شمالی  نیز چنین شرایطی را داشتند. جمهوری اسلامی در صف خط مقدم مبارزه با داعش بود، آمریکایی‌ها هم باید با گروه‌های تروریستی مقابله جدی و از جمهوری اسلامی حمایت می‌کردند، ولی برعکس از داعشی‌ها و گروه‌های تروریستی حمایت کردند.

بختیار بیان کرد: آمریکا نشان داد که به جای مقابله با تروریست‌ها، با افراد حقیقی و حقوقی که مثل منافقین، مجاهدین خلق و ... که اقدامات تروریستی در داخل و خارج ایران داشته اند، همکاری و مشارکت می کند.

عضود کمیسیون انرژی مجلس در پایان افزود: در  شرایط  فعلی و با توجه به سوابقی که آمریکایی ها داشتند، امکان اینکه  کشور به سمت مذاکره و یک تعامل برود کم است.

کد خبر 350000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.