به خیابان ها ریختن عاقلانه نیست/ به چه کسی می خواهید بگویید گرانی است؟

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان گفت: مردم در مورد گرانی، مالیات و تورم حق دارند، اما راه افتادن در خیابان اصلا معنایی ندارد به چه کسی می خواهید بگوئید تورم و گرانی است؟ مسوولان خودشان می دانند.

به گزارش خبرنگار ایمنا سید یوسف طباطبایی نژاد در خطبه‌های نماز جمعه امروز اصفهان ضمن دعوت نمازگزاران به تقوای الهی و ترک معاصی گفت: امیرالمومنین (ع) فرموده است که برای انسان با تقوا سه ویژگی وجود دارد؛ نخستین خصلت فرد متقی اخلاص در عمل است بدان معنا که انسان در عملی که انجام می‌دهد غیر از خدا کسی دیگر را در نظر نداشته باشد.

وی افزود: انسان مخلص از همه حرکات و سکناتش غرضی جز قرب خداوند نداشته و حتی برای به دست آوردن بهشت هم عمل نمی کند؛ چرا که اگر عملش برای ثواب آخرت هم باشد، او یک معامله گر است.

امام جمعه اصفهان گفت: دومین ویژگی مومن این است که آرزوهای طولانی بلندی در دنیا ندارد و آنچه که خداوند نصیبش کرده به آن راضی است و سوم اینکه مومن از فرصتها از  جمله فرصت مقام و عمر خوب استفاده می کند و مراقب هدر رفتن عمر و جوانی‌اش خواهد بود.

عاقبت به خیری یعنی سربلندی در امتحانات

طباطبایی نژاد گفت: خداوند بر سر راه انسان امتحاناتی قرار می‌دهد که یکی از آنها فرزند و دیگری مال دنیا است که عده ای در این امتحان‌ها رد می شوند.

وی افزود: امتحانات خداوند مراحل مختلفی دارد و بعد از هر امتحانی امتحان بالاتری است و انسان‌های متقی باید در همه امتحانات مالی و جانی قبول شوند وگر نه به مرحله بالاتر دست پیدا نمی کنند.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با بیان اینکه همه تا زنده هستیم مورد امتحان قرار می گیریم، خاطر نشان کرد: این عاقبت به خیری که می‌گوییم همان سربلندی در امتحانات است؛ چرا که ممکن است برخی آدمهای خوبی هم باشند، اما در برخی موقعیت‌ها لغزش‌ هایی داشته باشند.

وی تأکید کرد: امام علی(ع) در نهج البلاغه فرموده هیچ وقت نگویید خدایا از امتحانات به تو پناه می برم؛ چرا که همه انسان‌ها از انسان عادی تا پیامبران همواره در امتحان هستند، بهتر است بگوییم خدایا از لغزش‌های امتحان به تو پناه می برم و گر نه همه لحظات انسانها پر از امتحان است و مهم این است که خداوند ما را از امتحانات سرافراز بیرون بیاورد.

طباطبایی نژاد در خطبه دوم نمازجمعه امروز ضمن اشاره به مناسبت‌های هفته پیش رو گفت: امروز سالروز تشکیل شورای فرهنگ تبلیغات است، همچنین در این هفته سالگرد شهادت خلبانان شهید عباس بابایی و حسین لشگری و همچنین سالگر شهادت خبرنگار شهید صارمی است که شهادت این عزیزان را تسلیت عرض می‌کنم و روز خبرنگار را به خبرنگاران تبریک می‌گویم.

دست هر دزدی را نمی توان قطع کرد

وی در ادامه گفت: متاسفانه در برخی موارد آگاهی نداریم و بدون آگاهی اظهار نظر می کنیم و وقتی موضوعات طبق نظر ما نیست بدبین می شویم. در برخی موارد می شنویم که باید دست دزد قطع شود در حالی‌که نمی‌دانیم دست چه دزدی باید قطع شود و دزدی با چه شرایطی حکم قطع دست دارد.

طباطبایی نژاد گفت: برخی انتقاد می کنند که چرا در جمهوری اسلامی حدود و امور شرعی اجرا نمی شود، در حالیکه شرایط دزدی باهم فرق دارد؛ کسی که مسئولیتی داشته و امانت را دزدیده و خورده او خائن است نه سارق، پس حد سرقت برای او جاری نمی شود.

وی افزود: اگر دو دزد یکی برای دزدی برود و گاو صندوقی را بشکند و بیرون بیاید و دومی برود از گاو صندوق سرقت کند دست هیچ کدامشان قطع نمی شود؛ چرا که قطعی دست ۱۴ شرط دارد و وقتی افراد هیچ کدام اینها را نمی دانند دستگاه قضایی را متهم می کنند؛ پس وقتی به مسائل واقف نیستیم نباید زود قضاوت کنیم .

وی در خصوص مفسد فی الارض گفت: اینطور نیست که هر مفسدی مجازاتش کشتن و اعدام باشد؛ معنای مفسد فی الارض از کسی که در خیابان آشغال می ریزد تا فرعون را شامل می شود و حد مجازات هر کدام باید در بررسی ها مشخص شود.

از سر بی اطلاعی قوه قضاییه و علما را متهم نکنید

امام جمعه اصفهان افزود: وقتی برخی به موضوعات واقف نیستند فکر می کنند هر مفسدی باید کشته شود و دستگاه قضایی را به کم کاری متهم می کنند و می گویند چرا قوه قضاییه کاری نکرد و علما چیزی نگفتند آن وقت کل دین خود را به خطر می اندازند.

وی با اشاره به اینکه اگر مسئله‌ای بازگو می شود به هیچ وجه طرفداری از فرد یا قشری نیست، افزود: فساد هست و این را قبول داریم، اما نه تا این حد که هر دزدی را باید اعدام کرد در صورتی که قطع دست، تبعید، جریمه یا اعدام هر کدام شرایطی دارد و اگر اعدام برای آنها تعیین نشد نباید بگویید طرفدار قشر خاصی هستند.

امام جمعه اصفهان در خصوص صحبتهای هفته گذشته خود در مورد خریداران سکه گفت: برخی گفتند که امام جمعه اصفهان طرفدار قشر سرمایه دار است؛ در حالی که من طرفدار سرمایه دار، سکه بخر یا سکه فروش نیستم و ما قطعا به قوه قضاییه تاکید می کنیم به کسانی‌که به مردم و انقلاب ضربه می زنند واقف باشند و از هیچ چیز نترسند و همه چیز را با دلیل و برهان به مردم بگویند.

طباطبایی نژاد خاطر نشان کرد: در یک بحرانی قرار گرفته‌ایم که دشمن با حساب و کتاب برای ما نقشه کشیده که نخست ضربه اقتصادی بزند و دوم اینکه مردم را ناامید کند و آنها را به خیابان‌ها بکشاند و آشوب درست کند.

راه افتادن در خیابان معنا ندارد، به چه کسی می خواهید بگویید تورم و گرانی هست؟

وی افزود: در این شلوغی‌ها برخی حق دارند و برخی از دشمن هستند مردم در مورد گرانی، مالیات و تورم حق دارند، اما راه افتادن در خیابان اصلا معنایی ندارد به چه کسی می خواهید بگویید تورم و گرانی هست؟ مسئولان خودشان می دانند.

امام جمعه اصفهان خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری به رییس جمهور نامه ای دادند و گزارش کامل موضوع سکه و ارز را خواسته‌اند، همه علما هم به دولت پیام داده‌اند که مشکلات را حل کند و نمایندگان مجلس هم سوال از رییس جمهور را تا یک ماه آینده خواهند داشت و دولت هم خود به فکر کنترل امور کشور هست.

حتی به حج هم نباید ارز دولتی اختصاص داد

وی با طرح این سؤال که چرا باید به مسافری که برای خوش گذرانی به ترکیه می رود ارز دولتی بدهند؟، گفت: ارز ارزان باید به دانشجویان یا بیماران تعلق بگیرد، حتی برای حج هم نباید ارز دولتی اختصاص داد؛ اگر فردی مستطیع است به حج برود وگرنه لزومی ندارد، نباید برای هیچ کدام از مسافرت‌ها چه زیارتی چه سیاحتی ارز دولتی اختصاص یابد.

نماینده ولی فقیه در استان خاطر نشان کرد: نباید به کالاهایی که ضرورت ندارد، یا در کشور خودمان تولید می شود ارز دولتی اختصاص داد؛ چرا باید به ثروتمندی که می‌خواهد خودروی چند صد میلیونی وارد کند ارز دولتی بدهند؟ ارز ارزان باید فقط به موارد ضروری اختصاص یابد.

وی تأکید کرد: امام صادق می فرماید؛ کمال انسان در ۳ چیز است: یکی اینکه دین را بفهمد، در سختی ها استقامت کند و در معیشت خود اندازه گیری داشته باشد و زندگی خود را مدیریت کند.

عاقلانه نیست که مردم به خیابان ها بریزند

امام جمعه اصفهان افزود: اگر مردم بفهمند که سعی دولت کنترل امور و کنترل قاچاق و تبعیض است با سختی ها می سازند همانطور که در جنگ مقاومت کردند.

طباطبایی نژاد گفت: عاقلانه نیست که مردم به خیابانها بریزند، به همه پدران می گویم نگذارید فرزندان‌تان به خیابان‌ها بریزند، در آینده دچار مشکل می شوند، در این صورت هیچ کس را نباید سرزنش کرد جز خودشان. 

کد خبر 349918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.