وضیت نامطلوب امداد و نجات بعد از زلزله کرمانشاه

کمیسیون عمران مجلس در گزارش خود از زلزله کرمانشاه، ضمن تاکید بر مناسب نبودن مکان یابی مسکن مهر، بر مطلوب نبودن امداد ونجات صحه گذاشت.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایمنا، «صدیف بدری»، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس هنگام قرائت گزارش این کمیسیون در خصوص بررسی زلزله مورخ ۲۱ آبان ۹۶ استان کرمانشاه در صحن علنی مجلس، گفت: در داخل شهر سرپل ذهاب توزیع خرابی‌ها در شهر یکنواخت نبوده و با وجود مشابهت نوع ساخت و سازها دو روند خرابی کاملا متمایز در شهر دیده می شود. به نظر می رسد در بسیاری از مناطق زمان تناوب طبیعی زمین با تناوب ساختمان‌هایی مانند مسکن مهر نزدیک بوده و به این دلیل شتاب نسبتا زیادی به این ساختمان ها وارد شده، لذا در انتخاب محل مناسب و طراحی این پروژه‌ها دقت کافی به عمل نیامده است.

وی در خصوص شریان‌های حیاتی مانند آب، برق، گاز و مسیرهای ارتباطی در روزهای ابتدایی پس از زلزله افزود: گل آلود شدن منابع طبیعی آب بخشی از مناطق زلزله زده را غیر قابل استفاده کرده بود.

نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: به دلیل حجم وسیع خسارات و تعداد زیاد تلفات به خصوص در شهر سرپل ذهاب وضعیت امداد و نجات چندان مطلوب نبود.

وی با اشاره به برخی از پیشنهادات در خصوص جلوگیری از خسارت های بزرگ در بلایای طبیعی مانند زلزله گفت: لازم است در تدوین مقررات ملی ساختمان با توجه به وضعیت گسل ها و مناطق مستعد زمین لغزش، فرونشست و سنگ ریزش نسبت به تعیین محدوده های پرخطر، اعمال محدودیت ساخت و ساز و به کارگیری تمهیدات ویژه در طراحی و اجرا اقدام شود، همچنین در فرآیند بازسازی زلزله و بازنگری طرح‌های جامع و هادی، مکان یابی براساس نتایج مطالعات ژئوتکنیکی انجام شده و از درجا سازی بدون توجیه فنی خودداری شود.

پس از ارائه گزارش کمیسیون عمران مجلس، گروهی از نمایندگان استان کرمانشاه طی سخنانی به بیان دیدگاههای خود پرداختند.

کد خبر 349779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.