فیلم‌دیدن، بهترین راهنمای فیلم ساختن

فتح قله «مرو" با طی بی‌رحمانه‌ترین مسیر ممکن، موضوع مستندی است که «جیمی چین» و «الیزابت چای ورسارهلای» آن را کارگردانی کرده‌اند و خانه مستند اصفهان به اکران و نقد آن پرداخت.

به گزارش ایمنا، محمود عرفانی تحلیل گر مستند «مرو» در نشست نقد این مستند که عصر روز سه‌شنبه _نهم مردادماه_ در نگارستان امام خمینی(ره) برگزار شد، گریزی به دیگر مستندهای اکران شده در فصل ورزشی سینمای مستند خانه مستند اصفهان زد و اظهار کرد: پایه و اساس مستند «ایکاروس» بر مبنای گزارش با حالت توصیفی بود و مستند «سنا»، مشخصات مستندهای آرشیوی را داشت اما پایه و اساس مستند «مرو» بر مصاحبه است. سال‌ها پیش اتفاقی رخ‌داده و مستندساز، سراغ گفتگو باکسانی رفته که در آن حادثه حضورداشته‌اند، سپس با استفاده از فلش بک، داستان خود را روایت کرده است.

وی خاطر نشان کرد: هیچ مستندی کاملاً بی‌طرف نیست چون به‌هرحال از چشم یک فیلم‌ساز با شواهد او روایت‌شده و تعریف مستند در حوزه نشانه‌شناسی نیز «بازنمایی هنرمندانه واقعیت» است. افراد، حقایق را به شکل متفاوتی درک می‌کنند و به شکل معنی‌داری نیز منتقل می‌کنند.

عرفانی با اشاره به اینکه بازنمایی به دو شکل مستقیم و غیرمستقیم رخ می‌دهد گفت: یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های مستند این است که باید حدود بازسازی آن مشخص باشد. اگر بین بازسازی و تصویر اصلی تفاوتی وجود نداشته باشد نوعی بدجنسی به شمار می‌رود و کار را وارد مقوله مستندهای جعلی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بیش از سی ژانر در سینمای داستانی وجود دارد ادامه داد: صدها و هزاران فیلم بر اساس این ژانرها ساخته‌شده اما هیچ‌یک از آن‌ها تکراری نیست، به این سبب که هر فیلم‌ساز ایده و شکل روایت منحصربه‌فرد خود را دارد.

از دید عرفانی مهم‌ترین چالش مستند «مرو»، رسیدن به یکی از قله‌های کوه هیمالیا از طریق مسیری به نام «بال کوسه» بود که هیچ‌کس تاکنون موفق به طی آن نشده است. این تحلیل‌گر همچنین اظهار کرد: در این فیلم، به‌موازات داستان فتح قله، داستان‌های دیگری هم روایت می‌شود که جذابیت مستند را دوچندان می‌کند.

وی با تأکید بر اهمیت تدوین فیلم در مراحل ابتدایی خلق آن ادامه داد: در مستند «مرو» با استفاده از مصاحبه‌ها به‌جای نریشن، اطلاعاتی به شکل تدریجی و پله‌ای به مخاطب داده می‌شود که مشخصاً می‌توان دریافت هنگام تدوین حاصل نشده و از مرحله نوشتن فیلم‌نامه شکل‌گرفته است.

عرفانی فیلم دیدن را بهترین راه برای فیلم ساختن دانست و گفت: به‌اندازه هر انسان برای فیلم‌سازی راه وجود دارد و فراگیری شیوه‌ها تنها مسیر فیلم‌سازی را هموارتر می‌کند.

وی یادآور شد: جشنواره‌ها نباید هدف فیلم‌ساز باشند اما نباید آن‌ها را نیز به‌کلی فراموش کرد. به یاد داشته باشیم کسانی که اولویت اولشان فیلم‌سازی است و نه کسب شهرت و مقام، موفقیت را زودتر از دیگران تجربه می‌کنند.

کد خبر 349756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.