اثرات جانبی مسکن‌ها در مبتلایان به آلزایمر بیشتر دیده می‌شود

پژوهشی جدید نشان داد افراد مبتلا به آلزایمری که ازاپیوئیدها (مسکن های مشتق شده از تریاک) استفاده می‌کنند بیشتر از سایر افراد در معرض عوارض جانبی این داروها قرار دارند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، حدود ۵۰ درصد از سالمندانی که در آسایشگاه‌ها زندگی می‌کنند، دچار دردهای بدنی شدید هستند. بر اساس آخرین تحقیقات، این دردها اغلب توسط افراد حاضر در این آسایشگاه‌ها نادیده گرفته می‌شوند. هرچند داروی "پاراستامول" به عنوان نخستین خط درمانی برای تسکین این افراد در نظر گرفته می شود اما زمانی که بدن آنها به پاراستامول پاسخ ندهد، از اپیوئیدها استفاده می‌شود؛ در واقع ۴۰ درصد از افراد مبتلا به زوال عقل، به اپیوئیدها تجویز می‌شوند.

به منظور درک رابطه بین بیماری آلزایمر و عوارض جانبی این دسته ازمسکن ها، محققان دانشگاه‌های اکستر، کینگر کالج لندن و برگن نروژ، اطلاعات پزشکی ۱۶۲ سالمند نروژی مبتلا به زوال عقل پیشرفته را مورد بررسی قرار دادند. پژوهشگران متوجه شدند اثرات جانبی مسکن ها نظیر تغییرات شخصیتی و حواس پرتی در بیماران مبتلا به آلزایمری که اپیوئیدها را مصرف می‌کردند، به طور چشمگیری دیده می‌شود.  محققان خاطر نشان کرده‌اند، نتایج به دست آمده ضرورت بازبینی استفاده از اپیوئیدها را برای سالمندان نشان می‌دهد.

یافته های حاصل از این مطالعه طی نشست بین المللی انجمن آلزایمر در شیکاگو مطرح شد.

کد خبر 349398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.