آیا احساس سرگیجه پس از برخاستن علامت هشدارآمیزی است؟

افراد میانسالی که پس از برخاستن احساس سر گیجه می‌کنند ممکن است در خطر بالایی برای ابتلا به زوال عقل در آینده قرار داشته باشند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، زمانی که پس از مدتی نشستن، قصد برخاستن داشته باشیم به علت وجود جاذبه، خون در قسمت پایین بدن باقی می‌ماند و این اتفاق، افت شدید فشار شدید خون را برای لحظاتی سبب می‌شود. سیستم عصبی بدن برای مقابله با این شرایط، ضربان قلب را افزایش و عروق خونی را منقبض میکند. این مکانیزم در بعضی از افراد به درستی عمل نمی‌کند و در نتیجه احساس سرگیجه برایشان رخ می‌دهد.

به منظور درک ارتباط بین آلزایمر و احساس سرگیجه پس از برخاستن، محققان دانشگاه جان هاپکینز،  اطلاعات ۱۱ هزار و ۷۰۹ شخص با میانگین سنی ۵۴ سال را به مدت ۲۵ سال مورد بررسی قرار دادند. هیچ یک از این افراد سابقه سکته مغزی و یا قلبی را در ابتدای این پژوهش نداشتند.

طی این مدت، همه افراد طی وقفه های ۵ ساله تحت نظر پژوهشگران قرار گرفتند. پس از گذشت این مدت طولانی، هزار و ۶۸ نفر به زوال عقل مبتلا شدند و ۸۴۲ نفر نیز سکته مغزی ایسکمیک را تجربه کردند؛  این نوع سکته مغزی، زمانی اتفاق می‌افتد که یک لخته خون یا چربی، موجب انسداد رگ و قطع جریان خون در مغز شود.

نتایج کلی نشان میداد افراد مبتلا به هیپوتانسیون ارتواساتیک (کاهش فشار خون وضعیتی) در خطر ۵۴ درصدی ابتلا به زوال عقل قرار دارند. علاوه براین، یافته ها حاکی از آن بود که افراد مبتلا به کاهش فشار خون وضعیتی در خطر دو برابری ابتلا به سکته مغزی ایسکمیک قرار دارند. بنا به گفته محققان، این پژوهش دارای محدودیت‌های خاصی نیز بود.

به عنوان مثال، فشار خون آرتواستاتیک تنها در شروع مطالعه مورد آزمایش قرار گرفت و این در حالی است که فشار خون افراد می‌تواند به طور چشمگیری طی دهه‌ها تغییر کند؛ به همین علت پژوهش های بیشتری در این رابطه نیاز است.

این تحقیق در مجله "Neurology" منتشر شده است.

کد خبر 349351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.