مجسمه‌های جعفر نجیبی در اصفهان

نمایشگاهی از مجسمه‌های "جعفر نجیبی" در گالری هرمس برپا شده است. نجیبی دارای عنوان درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و آثار وی زینت‌بخش بسیاری از کوچه‌ها و خیابان‌های شهرهای داخل و خارج ایران است.

جعفر نجیبی در گفت‌وگو با ایمنا اظهار کرد: آثاری که در گالری هرمس به نمایش گذاشته‌ام از متریال‌های مختلف ازجمله گِل رس، فلز، بتن گلاسه، برنز و چوب و... ساخته شده‌ و بیشتر جنبه مطالعه‌ای دارد.

این هنرمند با اشاره به تاثیرپذیری از اتفاق‌های حاکم بر جامعه امروزی و جهان که در آثارش منعکس شده است، افزود: جریان‌های اجتماعی، جنگ، فقر، اعتیاد، بی‌تفاوتی، غارت، چپاول و بسیاری دیگر از موضوعات مورد توجه و اتودهای در حال ساخت من برای مجسمه‌هایم است که در بعضی از آثار و با زبان رمز و اسطوره‌، حالت قدرت‌نمایی انسان‌ها بر مظلومین نشان داده می‌شود و در برخی دیگر نمودی از انسان‌هایی است که یا حق آنها خورده می‌شود و یا توانایی دفاع از حقوق خود را ندارند.

وی با اشاره به وضعیت هنر حجم در سطح کشور، گفت: امروزه اغلب هنرآموزان به فرم‌گرایی و برداشت از هنر غرب و شباهت سازی به آن تمایل دارند که دارای ویژگی یکنواختی است و شاید امروزه برای مخاطب تکراری است و به همین خاطر احساس می‌شود که چند نفر هنرمندِ فیگوراتیوکار، آثار ماندگار و تأثیرگذاری در زمان و فضای امروزی در سطح شهرها ارایه می‌کنند که دارای ویژگی‌های خاص فرهنگی کشور است.

نجیبی با اشاره به ورک‌شاپ‌های خود در اصفهان که در کنار نمایشگاه وی برگزار شده است، گفت: من به اصفهان علاقه زیادی دارم، هنرمندان این شهر نیز برای شناساندن هنر ایران به جهانیان تلاش می‌کنند که همۀ این تلاش‌ها برای من انگیزه‌ای شد تا اولین ورکشاپ و نمایشگاه خود را در اصفهان برگزار کنم. این کارگاه آموزشی در دو بخش شامل پرتره سازی با گِل و حجم سازی بر پایه چرخکاری سفال برگزار شد و در ادامۀ آن نیز نمایشگاهی از برخی آثارم با همکاری مرکز هنری "او" در گالری هرمس به نمایش درآمده است که امیدوارم با وجود علاقه وافر جوانان برای فعالیت در این مجسمه سازی، بتوان برگزاری نمایشگاهی از آثار هنرجویان در سطح استان و کشور را شاهد باشیم.

به گزارش ایمنا، جعفر نجیبی متولد سال ۱۳۳۲ در شهرستان خوی واقع در استان آذربایجان غربی است و در رشته مجسمه‌سازی در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران دانش‌آموخته شده است. هفت دلفین، مجسمه‌ های بسیجی، لک‌لک‌ها، و مجسمه‌هایی به‌شکل سیب، تنها قطره‌ای از اقیانوس هنر استاد نجیبی است که بر پهنه‌ شهر خوی ترنم کرده است. وی سردیس‌های افرادی چون محمد معین، خواجه حافظ شیرازی، استاد دهخدا، جهان‌پهلوان تختی، شهید نجات‌اللهی، کمال‌الدین بهزاد، رضا امیرخانی و چندین و چند سردیس از نام‌آوران ایران را با دستان هنرمند خود ساخته و از ایشان آثاری مانند اثر حجمی گربه‌ها به ارتفاع شش متر در شهر وان و مجسمه‌ای نیز به ارتفاع پنج متر در شهر اگدیر ترکیه به نمایش در آمده است.

نمایشگاه مجسمه‌های جعفر نجیبی ازسوی گالری هرمس و با همکاری مرکز هنری "او" در اصفهان برگزار شده است و علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند تا روز پنج‌شنبه چهارم مردادماه ساعت ۱۷ تا ۲۰ به گالری هرمس، واقع در میدان انقلاب، خیابان کمال اسماعیل، کوچه گلخانه، پلاک ۲۴ مراجعه کنند.

کد خبر 349193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.