تزریق فاکتور هشت تنها برای نوع شدید هموفیلی انجام شود

فوق تخصص خون و سرطان بزرگسالان گفت: تزریق پروتئین انعقادی فاکتور هشت تنها برای بیماران مبتلا به نوع شدید هموفیلی توصیه می شود.

محمدرضا خسروی فارسانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه هنگام ایجاد جراحت و خونریزی، بدن سیستم‌های مختلفی را به کار می‌گیرد، اظهار کرد:  در چنین شرایطی ابتدا با تجمیع پلاکت ها از خونریزی جلوگیری می‌شود اما به دلیل اینکه خون با سرعت از داخل عروق عبور می‌کند این پلاکت‌ها به تنهایی عملکردی نداشته و با شسته شدن آنها دوباره خونریزی اتفاق می‌افتد و نیاز به عامل دیگری برای محکم شدن خون و تشکیل لخته وجود دارد.

وی با بیان اینکه پروتئین‌های انعقادی عامل مهمی برای جلوگیری از خونریزی است، اضافه کرد:  ۱۳ نوع پروتئین انعقادی در بدن وجود دارد که فاکتور هشت از جمله آنها است. افراد  مبتلا به بیماری هموفیلی فاکتور هشت کمتری دارند و به همین دلیل بیشتر دچار خونریزی می شوند. گاهی اوقات میزان فاکتور هشت به اندازه ای کم است که امکان خونریزی خود به خودی در بدن افراد مبتلا وجود دارد.

فوق تخصص خون و سرطان بزرگسالان با بیان اینکه خونریزی‌های مکرر از نشانه‌های ابتلا به بیماری های ناشی از کمبود فاکتورهای انعقادی است، افزود: چنانچه این بیماری‌ها به موقع تشخیص داده نشود فرد به دلیل خونریزی زیاد دچار تشنج شده  و با شدت خونریزی های داخلی رو به رو خواهیم شد.

وی ادامه داد: خانواده‌هایی که سابقه هموفیلی دارند در صورت مشاهده کوچکترین علایمی از خونریزی باید به درمانگاه‌های هموفیلی و مشاوره های ژنتیکی مراجعه کرده و بر اساس مشاوره ژنتیکی موجود برای تشخیص قطعی ارجاع داده می شوند.

خسروی فارسانی با بیان اینکه در حالت عادی علایمی مانند خونریزی از بینی، قاعدگی های طولانی مدت زنان و خونریری لثه بر اثر کشیدن دندان نشانه خونریزی بسیار حاد و خطرناک نیست، افزود: این علایم نشان دهنده وجود اختلالی در بدن است که باید نوع این اختلال مورد بررسی قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه انجام آزمایشات ژنتیک قبل از ازدواج می تواند از تولد بیماران هموفیلی جلوگیری کند، اضافه کرد: باید توجگه داشت که برای بیماران هموفیلی درمان قطعی وجود ندارد و پیشگیری بهترین درمان است.

فوق تخصص خون و سرطان بزرگسالان با بیان اینکه بیماری هموفیلی به سه نوع A و B و    تقسیم می شود، ادامه داد: هموفیلی نوع A  شایع‌ترین نوع هموفیلی است که برای درمان این بیماران برای افراد زیر ۱۵ سال هر هفته دوبار تزریق فاکتور هشت انجام می‌شود که این امر میزان خونریزی در این افراد را کاهش می‌دهد. تزریق فاکتور هشت تنها در نوع شدید بیماری انجام می شود.

وی درباره انجام چکاپ‌ها ی لازم برای اشخاص و پیشگیری از بروز بیماری هموفیلی اظهار کرد: خانواده های دارای بیمار هموفیلی ناقلین احتمالی این بیماری هستند و حتما باید قبل از ازدواج آزمایشات لازم را انجام دهند.

خسروی فارسانی در زمینه نقش آموزش و اهمیت تغییر بینش و نگرش مردم نسبت به بیماران هموفیلی تاکید کرد: برخی خانواده‌ها به دلیل باورهای اشتباه و ترس از خوردن برچسب، از انجام آزمایش امتناع می کنند. اما باید توجه داشت که عدم پیشگیری به هنگام عوارض جبران  ناپذیر با هزینه‌های هنگفتی را به خانواده و سیستم بهداشت و درمان تحمیل می‌کند.

کد خبر 349032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.