فعالیت سامانه بارشی اوج می‌گیرد / پیش‌بینی وزش باد شدید و گردوخاک

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با اشاره به تشدید فعالیت سامانه بارشی طی امروز و فردا گفت: در این بازه زمانی شاهد افزایش گرادیان فشاری و وزش باد به نسبت شدید تا شدید و در بعضی نقاط گردوخاک خواهیم بود.

صادق ضیائیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به صدور هشدار هواشناسی سطح نارنجی اظهار کرد: از امروز تا فردا شاهد تشدید فعالیت سامانه بارشی به همراه ناپایداری‌های محلی و رگبار باران، رعد و برق، تگرگ، صاعقه، وزش باد به نسبیت شدید تا شدید و در نواحی مستعد گردوخاک خواهیم بود.

وی افزود: امروز شمال استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و زنجان، قزوین، تهران و فردا آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، گیلان، غرب مازندران، زنجان، قزوین، البرز، قم، تهران، شمال شرق خوزستان و جنوب لرستان تحت تأثیر مخاطرات مذکور قرار خواهد گرفت.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا تصریح کرد: در طول این بازه زمانی، احتمال اختلال در سفرها، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، آب‌گرفتگی معابر، جاری شدن رواناب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در ناوگان حمل و نقل، در مناطق مستعد گرد و خاک محلی و در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ وجود دارد.

ضیائیان ادامه داد: به منظور پیشگیری از خسارات مخاطرات مذکور، پرهیز از سفرهای غیرضروری و اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت و لایروبی کانال‌ها و آب‌روها باید مد نظر قرار گیرد.

وی گفت: همچنین امروز و فردا شاهد افزایش گرادیان فشاری و وزش باد به نسبت شدید تا شدید و در بعضی نقاط گردوخاک خواهیم بود که شرایط مذکور امروز در قزوین، تهران، البرز، سمنان، لرستان، همدان، مرکزی، خراسان رضوی، قم، خوزستان و فردا در تهران، قم، مرکزی، اصفهان، سمنان، یزد، کرمان، خوزستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، بوشهر، شرق هرمزگان انتظار می‌رود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اضافه کرد: در این بازه زمانی، در مناطق مستعد گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال دور از انتظار نیست.

ضیائیان خاطرنشان کرد: افراد باید احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، فعالیت‌های عمرانی و عبور و مرور و پارک نکردن خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال و استفاده از قیم برای نهال‌ها را مد نظر داشته باشند.

کد خبر 752974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.