بررسی مجموعه داستان "او" نوشته "محمد کلباسی"

مجموعه داستان "او" نوشته "محمد کلباسی" با حضور نویسنده در موسسه فرهنگی هنری رویش مهر بررسی می‌شود. رمان "سرباز کوچک" و مجموعه‌داستان‌های "صورت ببر"، "نوروز آقای اسدی" و "او" از آثار این نویسنده است.

به گزارش ایمنا، ازسوی انجمن داستان‌نویسان اصفهان(ادنا) و با همراهی موسسه فرهنگی رویش مهر، مجموعه داستان "او" نوشته "محمد کلباسی" بررسی می‌شود.

"او" شامل ۱۰ داستان کوتاه با عنوان‌های"شولای خاک"، "ماهنامه‌ دقایق"، "ایستگاه پایانی"، "او"، "نوروز آقای اسدی"، "خون طاووس"، "بعد از ظهر آقای کمالی"، "در سایه سار غروب"، "رجل مشروطه" و "دلالان هزارپا" است.

محمد کلباسی در "او" گویی سینیِ بزرگی برابرمان گرفته است و خاطراتی آکنده از اندوه تعارف‌مان می‌کند. خاطراتی سرشار از بن‌مایه‌هایی تنهایی و انزوا که گاه برای مخاطب آشنا به نظر می‌آید. از سوی دیگر خرده‌روایت‌هایی که کلباسی در این کتاب از مرگ برای ما روایت می‌کند، خط ارتباطی دیگری است با حافظه تاریخی مخاطب، چرا که در بسیاری از این موارد داستان‌های کلباسی یادواره‌ای از شخصیت‌های بنام ادب معاصر است.

مجموعه داستان‌  "او" سیری در تاریخ معاصر ایران است و راویان داستان‌ها، راویانی آشنا با اندوهی مانوس و ملموس هستند. کلباسی در "او" شکلی از نگارش اتوبیگرافیک با چاشنی جعل و تخیل را تجربه کرده است که به این داستان‌ها پویایی مشخصی بخشیده است. "او" روایت‌هایی است از زمانی نه چندان دور که دارد فراموش می‌شود.

محمد کلباسی، نویسنده مجموعه "او" متولد  ۱۳۲۲ در اصفهان است. این هنرمند دانش‌آموخته مقطع کارشناس‌ی‌ارشد ادبیات تطبیقی از دانشگاه تهران است. وی از اعضای جُنگ ادبی اصفهان در دهه‌ چهل و پنجاه است که با مجلات ادبی متعددی همکاری کرده است. "ادبیات و سنت‌های کلاسیک" نیز حاصل ترجمه‌ مشترک او با مهین دانشور است.

علاقه‌مندان برای حضور در این نشست می‌توانند دوشنبه یکم مردادماه ساعت ۱۶ به موسسه فرهنگی هنری رویش مهر، واقع در خیابان چهارباغ بالا، چهارراه نظر، کوچه مجید پورمعراج، شماره ۱۶، پلاک ۱۰ مراجعه کنند.

کد خبر 349012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.