کاوشگر کاسینی، بهترین چشم انداز قمر زحل را فراهم کرد

تیتان، قمر زحل یکی از جالب‌ترین اجرام منظومه شمسی است که با چشم غیر مسلح قابل رویت نیست. در شرایط نور عادی، ماه زحل شبیه یک توپ زردرنگ که دارای ظاهری نامشخص است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا تیتان، بزرگ‌ترین قمر کیوان در فاصله ۱٫۲ میلیارد کیلومتری از خورشید واقع شده و تنها جرمی غیر از زمین است که دارای منابع اثبات شده‌ی سطحی مایعات است. اما خبر جالب اینکه اخترشناسان با استفاده از داده های ۱۳ ساله کاوشگر کاسینی ناسا که به منظور بررسی بیشتر تیتان و تهیه عکس‌هایی از این قمر به فضا ارسال شد، به واضح ترین تصاویر سطح این قمر دست یافته اند. 

این قمر دارای دنیایی عجیب و غریب است که شباهت‌های قابل توجه و همچنین تفاوت‌های بارزی با زمین دارد. هر دو آن‌ها دارای جو غنی از نیتروژن، فعالیت‌های تکتونیکی (زمین ساختی)، اقیانوس‌های مایع، رودخانه‌ها و دریاچه‌های سطحی، سطح ثابت دریا و عناصر حیات هستند. اما اقیانوس‌های تیتان از متان مایع پر شده است و اتمسفری عاری از اکسیژن دارد. همچنین وجود الکتریسیته استاتیک باعث چسبندگی زیاد دانه‌های شن در این قمر شده است و هر گونه حیات مبتنی بر آب در آن ممکن نیست.

اگر چه تیتان یکی از قمرهای سیاره کیوان است، اما دارای یک جو کدر است که ۱۰ برابر ضخیم‌تر از زمین و یک چرخه هیدرولوژیکی شبیه به سیاره خودمان است. همه این ویژگی ها باعث شده است که تیتان یکی از نقاط جذاب برای دانشمندان محسوب شود. کاوشگر کاسینی در حالی که در اطراف قمر تیتان در گردش بود، چندین پرواز در ارتفاع کم و به دور این قمر انجام داد که در طی آن از سطح ماه با جزئیات و توسط دستگاه رادار و اسکن های مادون قرمز، نقشه برداری کرد کرد.

اما متاسفانه تصاویر mosaic حاصل از این داده ها دارای شکاف‌های حاصل از لرزش و ارتعاش بودند. این تصاویر دارای وضوح (resolutions)، شرایط جوی و نوری مختلف گرفته شده بودند. تصاویر جدید، نتیجه تجزیه و تحلیل دقیق داده ها و پردازش band-ratio به منظور از بین بردن این شکاف ها و برجسته کردن ویژگی های جغرافیایی بر روی سطح تیتان است. این پردازش با مقایسه نسبت روشنایی در دو طول موج مختلف، سه کانون رنگ مختلف  قرمز، سبز و آبی ایجاد می کند. به گفته تیم تحقیقاتی، این تصاویر بهترین چشم انداز از قمر تیتان را فراهم کرده است.

کد خبر 348810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.