لزوم ایجاد اشتغال برای ۶ میلیون نفر در بخش خصوصی

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: در حال حاضر ۸ میلیون فارغ‌التحصیل دانشگاهی در کشور وجود دارد که ۲ میلیون آن‎ها در بخش دولتی شاغل‌اند و ۶ میلیون دیگر بایستی در بخش خصوصی جذب شوند.

به گزارش ایمنا، جمشید انصاری اظهار کرد: سالانه حدود ۸۰۰ هزار نفر فارغ‌التحصیل تحویل جامعه می‌شود و این در حالی است که بیش از ۲ میلیون نفر فارغ‌التحصیل انباشته داریم که از مجموع آن‌ها تنها  ۱۰۰ هزار نفر را سالانه می‌توان استخدام کرد.

وی به صدور مجوز استخدام برای جذب ۱۱ هزار و ۵۹۰ نفر به وزارت بهداشت طی سال گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: این آمار برای آموزش‌ و پرورش ۸ هزار نیرو از محل بودجه عمومی بوده است.

وی یادآور شد: ۶۴ درصد بودجه وزارت بهداشت از محل درآمدهای اختصاصی و مابقی از محل بودجه عمومی است، چرا مدیران این حوزه توقع دارند تمام نیروی انسانی مورد نیاز خود را از محل بودجه عمومی به کار گیرند، در حالی‌که جذب از محل بودجه اختصاصی مشکلی ندارد.

معاون رئیس جمهور که در شورای اداری استان لرستان صحبت می‌کرد، آمار نیروی انسانی دولت را ۲ میلیون و ۶۷۲ هزار نفر عنوان و اظهار کرد: بخش عمومی غیر از دولت همچون نیروهای مسلح و شهرداری‌ها نیز ۳ میلیون شاغل دارد.

انصاری با بیان اینکه کل نیروی کار کشور ۲۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است، یادآور شد: در حال حاضر ۸ میلیون فارغ‌التحصیل دانشگاهی در کشور داریم که ۲ میلیون آن‌ها در بخش دولتی شاغل هستند و ۶ میلیون دیگر بایستی از طریق بخش خصوصی جذب شوند.

وی استخدام همه فارغ التحصیلان دانشگاهی در بدنه دولت را امکان‌پذیر ندانست و عنوان کرد از ۳ میلیون نیروی بخش عمومی دولت سالانه یک سوم آن معادل ۱۰۰ هزار نفر بازنشسته می‌شوند.رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور ادامه داد: وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: کشور وارد شرایط دشوار جدیدی می‌شود و لذا بایستی نظام اداری متناسب با شرایط جدید تغییراتی در رویه انجام وظایف خود اتخاذ کند.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه گویا برخی از مدیران عمق شرایط به وجود آمده در کشور را متوجه نشده‌اند، افزود: بسیاری از درخواست‌های مطرح شده از سوی مدیران حکایت از این موضوع دارد.

انصاری به تشریح برخی ویژگی‌های شرایط دشوار ایجاد شده برای کشور پرداخت و عنوان کرد: کاهش درآمدهای کشور یکی از این ویژگی‌هاست، به‌نحوی‌که درآمدهای ناشی از فروش نفت و همچنین درآمدهای مالیات کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: همچنین در بخشی از درآمدها دسترسی‌ها نیز محدود می‌شود، به این معنی‌ که امکان و یا هزینه استفاده از برخی درآمدها دشوار می‌شود.

معاون رئیس جمهور ایجاد هزینه‌های جدید را ویژگی دیگر شرایط دشوار عنوان کرد و افزود: نظام اداری بایستی شرایط ویژه را مدیریت کند و اگر به همان روش سابق به اداره امور بپردازد، به نظر می‌رسد که موفقیتی حاصل نشود.

انصاری با تاکید بر اینکه در شرایط ویژه و بحرانی باید مدیریت بحران را اعمال کرد، ادامه داد: در همین راستا مدیران باید متناسب با شرایط بحران توان‌افزایی شوند.

وی از کارکنان دولت به عنوان بزرگترین سرمایه کشور برای اداره امور در شرایط ویژه یاد و بیان کرد: اگر کارکنان درک صحیحی از شرایط ویژه نداشته باشند، در پیشبرد اهداف دولت دچار مشکل می‌شویم.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با بیان اینکه پرداخت‌هایی در نظام اداری انجام می‌شود که هیچ مبنایی ندارند، افزود: گاهی اضافه کارهایی به عنوان کمک داده می‌شود، بدون اینکه کار اضافی انجام گرفته باشد.

کد خبر 348171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.