رونمایی از سردیس "بی‌بی مریم بختیاری"

آیین رونمایی از سردیس "بی‌بی مریم بختیاری" بانوی مبارز و آزادیخواه تاریخ معاصر ایران در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود، در این نشست کتاب "بی‌بی مریم بختیاری سردار آزادگی در تاریخ معاصر" نیز معرفی خواهد شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، آیین بزرگداشت بانوی مبارز و آزادیخواه تاریخ معاصر؛ بی‌بی مریم بختیاری به همراه معرفی کتاب "بی بی مریم بختیاری سردار آزادگی در تاریخ معاصر" نوشته "پریچهر سلطانی" با حضور "اشرف بروجردی" رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار می‌شود.

به پاس قدردانی از رشادت‌های این زن بختیاری و فعالیت‌های او در دفاع از حقوق زنان در عصر مشروطه و در برابر اشغالگران روس و انگلیس در جنگ جهانی اول، سردیس او در تالار زنان کتابخانه ملی نصب می‌شود.

بی‌بی مریم از زنان باسواد و روشنفکر عصر خود بود و به طرفداری از حقوق زنان برخاست. وی یکی از مشوقان اصلی سردار اسعد بختیاری برای فتح تهران محسوب می‌شد و افراد ایل را جهت مبارزه با استبداد صغیر(استبداد محمدعلی شاهی) آماده می‌کرد و همواره به‌عنوان یکی از شخصیت‌های ضداستعماری و استبدادی عصر قاجار مطرح بوده‌ است.

در متون تاریخ معاصر ایران نیز آمده است که منزل بی‌بی بختیاری، مأمن و پناهگاه بسیاری از آزادیخواهان عصر مشروطه بود. وی فنون اردوکشی نظامی و لشکرداری را از پدر و برادرانش آموخت و در جنگ جهانی اول به کار بست. بی‌بی مریم از سرمایه مادی و معنوی خانواده خود برای تشکیل یک هنگ ملی برای مبارزه با اشغالگران روس و انگلیس در جنگ جهانی اول استفاده کرد.

بی‌بی مریم بختیاری، قبل از فتح تهران، مخفیانه با عده‌ای سوار وارد تهران شده و در خانه پدری حسین ثقفی، منزل کرد. به‌مجرد حمله سردار اسعد به تهران، پشت بام خانه را که مشرف به میدان بهارستان بود، سنگربندی کرد و با عده‌ای سوار بختیاری، از پشت سر با قزاق‌ها مشغول جنگ شد. او حتس تفنگ به دست گرفت و با قزاق‌ها جنگید. نقش او در فتح تهران، میزان محبوبیتش را در ایل افزایش داد و طرفداران بسیاری یافت، به‌طوری که به لقب سرداری مفتخر شد

در متون تاریخ معاصر ایران آمده است که منزل بی‌بی بختیاری مأمن و پناهگاه بسیاری از آزادیخواهان عصر مشروطه بود؛ به‌طوری که هنگام فتح اصفهان توسط روس‌ها(در جنگ جهانی اول)، "فن کاردف" شارژ دافر سابق آلمان، به خانه سردار مریم بختیاری پناه برد و مدت سه ماه و نیم در پناه وی بود تا اینکه پس از شکست بختیاری‌ها از روس‌ها و کشته شدن ۵۸ نفر راهی کرمانشاه شد و از آنجا به برلن رفت.

سردار مریم بختیاری، سال ۱۳۱۶ خورشیدی، سه سال پس از اعدام علی‌مردان‌خان در اصفهان درگذشت و در تکیه بختیاری‌های تخت فولاد اصفهان به خاک سپرده شد.

آیین بزرگداشت بانوی مبارز و آزادیخواه تاریخ معاصر؛ بی‌بی مریم بختیاری و رونمایی از کتاب "بی‌بی مریم بختیاری سردار آزادگی در تاریخ معاصر" سه‌شنبه ۱۹ تیرماه ساعت ۱۴ تا ۱۶، در تالار فرهنگ سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود.

کد خبر 347943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.