احداث شهرک صنعتی گلشهر در هاله‌ای از ابهام

گلپایگان-شهر گلشهر از توابع گلپایگان دارای ۹ هزار و ۹۰۴ نفر جمعیت است که اکثر آنان جوان و جویای کار هستند، کشاورزی و دامداری شغل مردم این شهر بوده تا جایی که عمده‌ترین تولید کننده و صادر کننده گوشت و شیر به شهرستان و شهرهای هم جوار محسوب می‌شد.

به گزارش ایمنا از شهرستان گلپایگان، باتوجه به جمعیت جوان کشور فراهم کردن زمینه های اشتغال پایدار از وظایف مسئولان است، اما در جامعه امروز آمارها نشان می دهد، تعداد افراد بیکار درحال افزایش است و این موضوع بیش از پیش خانواده ها را درگیر کرده، چراکه نگرانی آنان از فردای فرزندان و نداشتن امنیت کاری به معضل بزرگی تبدیل شده است.

با توجه به کاهش بارندگی‌ها و خشک شدن چاه‌های آب در سال های اخیر دامداری و کشاورزی در این شهر دیگر رونقی ندارد و اهالی این شهر به دلیل نبود علوفه کافی و گرانی در تهیه فرآورده‌های دامی مجبور به فروش دام شده اند و این معضل زمینه مهاجرت به شهرهای دیگر را فراهم کرده است بنابراین مسئولان هر شهری برای جلوگیری از مهاجرت بی رویه که باعث ایجاد شغل کاذب و بروز معضلات اجتماعی می‌شود باید راهکاری بیندیشند و با جذب سرمایه‌گذار  زمینه اشتغال پایدار را برای جوانان و مردم منطقه فراهم کنند.

در همین راستا مسئولان شهر گلشهر تصمیم گرفتند تا با احداث شهرک صنعتی بتوانند مشکل بیکاری جوانان منطقه را رفع و زمینه شغلی یک هزار نفر در این منطقه فراهم کنند، اما پس از رایزنی با سرمایه گذار بخش خصوصی با مخالفت محیط زیست روبه رو شد زیرا مکانی که برای احداث این شهرک در نظر گرفته شده بود در محدوده حیات وحش موته قرار داشت البته مسئولان با برگزاری جلسات مختلف سعی بر رفع این مشکل داشته اند که تاکنون نه تنها این معضل برطرف نشده بلکه نگرانی جوانان این منطقه از فردای خود و نداشتن امنیت شغلی روز به روز بیشتر می شود.

مخالفت محیط زیست مانع سرمایه گذاری شده است

علی نیکبخت، شهردار گلشهر در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به نبود اشتغال پایدار در شهر گلشهر اظهار کرد: با تلاش هایی که صورت گرفت قرار بود تا شهرک صنعتی با همکاری سرمایه گذار بخش خصوصی در محدوده پلیس راه موته-گلپایگان راه اندازی شود تا زمینه اشتغال حدود یک هزار نفر از جوانان این شهر فراهم کند، اما با مخالفت محیط زیست همراه شد.

وی افزود: منطقه ای که برای احداث شهرک صنعتی از سوی بخشی خصوصی در نظر گرفته شده بود در فاصله چند کیلومتری حیات وحش موته قرار داشت و از طرفی به دلیل فعالیت معادن گدار سرخ و تخلیه نخاله‌های معدن در ۴۰ سال گذشته این منطقه زیستگاه هیچ حیوانی نبوده است.

شهردار گلشهر با بیان اینکه مخالفت محیط زیست مانع سرمایه گذاری شده است، گفت: شهرداری گلشهر پیگیر معاوضه زمین مورد نظر برای احداث شهرک صنعتی با قطعه زمینی در مجاورت دریاچه تالاب شور در شمال شهر گلشهر از طریق منابع طبیعی شد، اما محیط زیست با معاوضه زمین نیز موافقت نکرد.

وی با بیان اینکه شغل اصلی مردم شهر گلشهر دامداری و کشاورزی است، تصریح کرد: کاهش بارندگی‌ها در سال‌های اخیر منجر به اُفت آب‌های زیر زمینی و در نتیجه نابودی کشاورزی و دامداری شده و جوانان زیادی را بیکار کرده و زمینه مهاجرت به شهرهای بزرگ را فراهم کرده است.

نیکبخت با بیان اینکه پیگیر احداث شهرک صنعتی برای ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان این شهر هستیم، ادامه داد: اگر برای احداث شهرک صنعتی در این منطقه مساعدت شود برای حدود یک هزار نفر فرصت شغلی به وجود خواهد آمد که این موضوع گسترش و توسعه شهر گلشهر را نیز به همراه دارد.

مجوزی برای فعالیت معادن در اطراف شهر گلشهر صادر نخواهد شد

مرتضی جمشیدیان، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: منطقه ای که برای احداث شهرک صنعتی در نظر گرفته شده برای سرمایه‌گذاری داخل حیات وحش موته قرار دارد و طبق قانون واگذاری اراضی حیات وحش ممنوع است.

وی افزود: طبق مصوبه هیئت وزیران استقرار صنعت در مناطق حیات وحش ممنوع است حتی واحدهای صنعتی باید در فاصله ۵۰۰ متری مرز حیات وحش احداث شوند.  

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان اصفهان ادامه داد: شهرک صنعتی حتی باید در فاصله یک هزار متری از محدوده قانونی شهر راه اندازی شود، اما احداث این شهرک صنعتی در حریم داخلی شهر و پناه‌گاه حیات وحش موته است و با احداث آن موافقت نخواهد شد.

وی تصریح کرد: هر گونه جابجایی زمین باید با موافقت شواری عالی محیط زیست کشور صورت گیرد و محیط زیست استان تنها در حد کارشناسی می‌تواند نظر بدهد.

جمشیدیان با اشاره به مخالفت با فعالیت معادن در اطراف شهر گلشهر گفت: محدوده حیات وحش موته بسته شده است و برای فعالیت معادن در اطراف شهر گلشهر مجوزی صادر نخواهد شد.

وی گفت: حیات وحش موته در سال ۴۳ در متراژ ۲۰۵ هزار هکتار احداث شده است و  زیستگاه ۸۸ گونه پرنده و ۲۵ گونه پستاندار از جمله آهو، قوچ، میش و ... است.

کد خبر 347942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.