کیفیت زندگی حق ایرانی‌ها است

بر اساس منشور حقوق شهروندی، برخوردار بودن از زندگی شایسته و لوازم آن همچون آب بهداشتی و غذای مناسب، تسهیلات آموزشی و بهداشتی برای زنان، حمایت اجتماعی از کودکان و توان خواهان و زندگی در جامعه‌ای بدون دروغ و ریا، جزو حقوق مسلم و اولیه مردم ایران است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از مباحث مهمی که در لیست شعارهای دولت تدبیر و امید قرار داشت و بعد از آن در عرصه عمل نیز در قالب یک منشور نمود پیدا کرد، بحث «حقوق شهروندی «بود.

اهمیت حقوق شهروندی، امری بدیهی است و همگان بر این امر واقفند که باید از حقوق شهروندان دفاع کرد؛ اما واقعیت های اجتماعی بیانگر این است که افراد جامعه نسبت بــه حقوق شهروندی خود آگاهی ندارند و در بخش هایی از جامعه، این  احساس وجود دارد کــه افراد بیشتر از آن که از حقوقی برخوردار باشند، مکلف شده اند.

در این راستا خبرگزاری ایمنا می کوشد با ارائه سلسله مقالاتی با بیان ساده، به تشریح و معرفی حقوق شهروندی بپردازد تا ضمن آشنا کردن شهروندان با این مفهوم، آنها را با انواع و مصادیق این حق نیز آشنا کند. در این راستا در هر شماره یکی از مصادیق حقوق شهروندی که تک تک ما ایرانیان طبق تعهدات دولت روحانی در «منشور حقوق شهروندی» باید از آن ها برخوردار باشیم معرفی و تشریح می شود.

الف حق حیات، سلامت و کیفیت زندگی

ماده ۱. شهروندان از حق حیات برخوردارند؛ این حق را نمی‌توان از آنها سلب کرد مگر به موجب قانون.

ماده ۲. شهروندان از حق زندگی شایسته و لوازم آن همچون آب بهداشتی، غذای مناسب، ارتقای سلامت، بهداشت محیط، درمان مناسب، دسترسی به دارو، تجهیزات، کالاها و خدمات پزشکی، درمانی و بهداشتی منطبق با معیارهای دانش روز و استانداردهای ملّی، شرایط محیط زیستی سالم و مطلوب برای ادامه زندگی برخوردارند.

 ماده۳. حق زنان است که از برنامه ها و تسهیلات بهداشتی و درمانی مناسب و آموزش و مشاوره‌های مناسب برای تأمین سلامت جسمی و روانی در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی در مراحل مختلف زندگی به خصوص دوران بارداری، زایمان، پس از زایمان و در شرایط بیماری، فقر یا معلولیت، برخوردار باشند.

ماده ۴. حق کودکان است که صرفنظر از جنسیت به طور خاص از هرگونه تبعیض، آزار و بهره کشی مصون و از حمایتهای اجتماعی متناسب ازجمله در حوزه سلامت، مراقبت در مقابل بیماریهای روحی، روانی و جسمانی و خدمات بهداشتی و درمانی برخوردار باشند.

ماده ۵ .حق توان‌خواهان )شهروندان دارای معلولیت( و سالمندان نیازمند است که از امکانات درمانی و توانبخشی برای بهبودی و یا توانمند شدن در جهت زندگی مستقل و مشارکت در جنبه‌های زندگی بهره‌مند شوند.

ماده ۶.شهروندان حق دارند از محیط مساعد برای رشد فضایل اخلاقی و دینی و تعالی معنوی برخوردار شوند. دولت همه امکانات خود را برای تأمین شرایط لازم جهت بهره‌مندی از این حق به کار می‌گیرد و با مفاسد اخلاقی ازجمله دروغ، ریا، تملق، نابردباری، بی‌تفاوتی، تنفر، بی‌اعتمادی، افراط‌گری و نفاق در جامعه مبارزه می‌کند.

انواع حقوق دیگر خود به عنوان یک شهروند را در شماره بعدی «حقوق شهروندی به زبان ساده»  که هر هفته روزهای سه شنبه منتشر می شود، بخوانید.

منبع: منشور حقوق شهروندی- ۲۹ آذر ۱۳۹۵

کد خبر 347922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.