جشنواره فرهنگ ملل،پیام صلح را به جهان ارسال می‌کند

سرپرست دانشجویان غیرایرانی دانشگاه اصفهان درنشست خبری شانزدهمین آیین نکوداشت دانش آموختگان غیر ایرانی و یازدهمین جشنواره فرهنگ ملل در دانشگاه‌ها در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سی غرفه از فرهنگ ملل مختلف دراین جشنواره وجود دارد که می‌تواند پیام صلح را به جهان ارسال کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجید مقدم در خصوص دستاوردهای یازدهمین جشنواره فرهنگ ملل در دانشگاه‌ها که مراسم افتتاحیه آن فردا درمیدان نقش جهان برگزار می شود، تصریح کرد:در برنامه فردا پس از پرچم گذاری با افتتاح غرفه ها از فرهنگ کشورهای افغانستان، عراق، لبنان، سوریه، ترکیه، چاد، قرقیزستان، قزاقستان، چین، هند، ویتنام، پاکستان، بنگلادش، سنگال و تاجیکستان رونمایی می شود.

وی افزود:روند بین المللی سازی چند سالی است که در کشور آغاز شده و چشم انداز خوبی دارد، اما هنوز ساختار منسجم و نظام یکپارچه‌ای ندارد. طرح جامعی در دست تهیه داریم که اهداف این طرح برای منسجم سازی بین المللی سازی آموزش در کشور برنامه ریزی شده است.

سرپرست دانشجویان غیرایرانی دانشگاه اصفهان، خاطرنشان کرد: فرهنگ کشور ما در دسترس دانشجویان خارجی نیست. دانشجویان از پتانسیل‌های علمی دانشگاه اطلاع ندارند و مدیران باید در مقوله به روز رسانی اطلاعات و تجهیزات پرتال به زبان‌های بین المللی و ایجاد امکان دسترسی دانشجویان به اطلاعات مورد نیاز اقدام کنند.خوشبختانه در دو سال اخیر شاهد اقدامات خوبی در این حوزه بوده ایم. دانشگاه‌های تراز اول در این حوزه مجهز شده‌اند و اقدامات مناسبی نیز انجام داده‌اند.

مقدم در پاسخ به این پرسش که چند درصد از دانشجویان خارجی که در کشور مشغول به تحصیل هستند در حوزه پژوهش تحصیلات تکمیلی فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: این دانشجویان نیز باید همانند دانشجویان ایرانی پایان نامه و مقاله ارائه کنند و تمرکز  بر پژوهش محوری دانشجویان است.

وی در خصوص حمایت بخش ستادی وزارت علوم از دانشگاه‌ها، گفت: برخی از دانشگاه‌ها سال‌ها است که در بخش تحصیلات تکمیلی بین المللی نیز فعالیت‌های خوبی داشته‌اند اما باید دانشگاه‌های بیشتری را مکلف کنیم تا علاوه بر فعالیت در تحصیلات تکمیلی ملی به تحصیلات تکمیلی بین المللی نیز بپردازند.

سرپرست دانشجویان غیرایرانی دانشگاه اصفهان اظهار کرد: بین المللی سازی آموزش عالی در کشور به دو فاکتور" شروع بین المللی سازی در کشور" و "حضور در فضای خارجی" احتیاج دارد. حضور مؤثر در برنامه‌ها، تبادل دانشجویان دانشگاه خارجی و برنامه ریزی های مشترک با دانشگاه های خارجی، داشتن نماینده رسمی در خارج از کشور و تبلیغات از دیگر عوامل موثر در پیش برد بین المللی سازی دانشگاه‌ها است.

مقدم افزود: امروزه در فضای مجازی  اطلاعات مورد نیاز برای هر دانشگاهی که دانشجو قصد تحصیل در آن را دارد موجود است. آژانس‌هایی در فضای مجازی برای تبلیغات و معرفی دانشگاه‌ها به فعالیت می‌پردازند.  

وی در خصوص دستاوردهای بورسیه کردن و افزایش دانشجویان غیر ایرانی در کشور، تصریح کرد: نخستین گام برای دانشجویان غیر ایرانی آموختن زبان فارسی است که در دوره دکترا پس از گذر از آزمون فارسی می‌توانند در دوره‌های تحصیلی حضور پیدا کنند. آن‌ها پس از اتمام دوره تحصیل و خروج از کشور سفیران انتقال فرهنگ ایران به جهان می‌شوند.

کد خبر 347560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.