تاملی در تغییر تیم اقتصادی

به نظر می‌رسد اصلاح تیم اقتصادی دولت بیش از آنکه به تغییر اشخاص وابسته باشد به اصلاح شیوه‌های مدیریتی، ساختاری و اندیشه‌ها وابسته است.

به گزارش ایمنا، محمد ذاکری با اشاره به خواستار مردمی مبنی بر تغییر تیم اقتصادی دولت در یادداشت امروز روزنامه اعتماد نوشت: بروز شرایط بحرانی و بی‌ثبات در بازار ارز و طلا و نوسان شدید ارزش پول ملی در کنار افزایش قیمت‌ها و گرانی افسارگسیخته در بیشتر بازارها به ویژه خودرو و مسکن که منجر به اعتراض اقشار مختلف مردم به ویژه بروز فعل و انفعالاتی در بازار تهران و دیگر شهرها شد نوک پیکان انتقادات را به سوی دولت و به ویژه تیم اقتصادی آن متوجه کرده است.

در ادامه این مطلب آمده است که اگر دولت به این خواسته مردم جامه عمل بپوشاند تا رضایت نسبی افکار عمومی را جلب کند، ضمانتی برای بهبود شرایط وجود نخواهد داشت. چنانچه به نظر می‌رسد مشکلات اقتصاد ایران بیش از آنکه ناشی از شیوه‌های مدیریت اقتصادی باشد ناشی از ساختارها و اندیشه‌های حاکم بر اقتصاد است.

بازار ثانویه ارز نرخ ها را می‌شکند

فریبا نهاوندی هم در گزارش تیتر یک روزنامه آرمان نوشت: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بازار سرمایه نوسان‌پذیری و پیش‌بینی‌ناپذیری آن است. به همین جهت بررسی وضعیت آینده این بازار برخلاف بازارهای موازی نظیر بانک، سکه و طلا، مسکن و... بسیار سخت است، زیرا نبود قطعیت در ذات این بازار است. از سوی دیگر هر نوع رفتار و نوسانی در بازارهای مورد اشاره به‌سرعت تاثیر خود بر بازار سرمایه را نشان می‌دهد.

از همین رو، در پی اعلام قطعی ایجاد بازار ارز ثانویه، شاخص بورس روز گذشته رشد ۲۴۰۹ واحدی را تجربه کرد و نماگرها روی عدد ۱۱۲ هزار و ۳۴۶ واحد ایستادند. با بازگشت رونق به بازار سهام، بازار ارز و سکه نیز نظاره‌گر ادامه کاهش قیمت‌ها بودند.

عملکرد وارداتی مجهول وزارت بهداشت

دیروز هم ادامه لیست ارز بگیران دولتی منتشر شد. این بار اما نام آنهایی که خودرو وارد کردند در آن مشخص بود. روزنامه شرق به این بهانه در گزارشی نوشته که مشخص نیست چرا نام وازارت بهداشت در صدر این لیست بوده است، این درحالی است که این وزارتخانه قرار بوده خودروهای ۱۵۰۰ الی ۲۰۰۰ سی سی وارد کند و توجیه این وزارتخانه مبنی بر وارد کردن آموبولانس‌های مناسب برای مناطق صعب العبور منطقی نیست.

زیرا این حجم از موترو متعلق یه خودروهای سواری مانند تیباست!

در ادامه این گزارش آمده است: از ماجرای وزارت بهداشت در دریافت ارز دولتی برای خودرو یا آمبولانس بگذریم، جزئیات فهرست منتشرشده واقعیت‌های دیگری را نیز به ما نشان می‌دهد. طبق این فهرست، تقریبا ۵۰ میلیون یورو دولتی واردات خودرو را دو شرکت گرفته‌اند؛ یعنی نیمی از تمام ارز اختصاص‌یافته به واردات خودرو را دو نفر گرفته‌اند و باقی آن میان تقریبا ۲۰ واردکننده به‌طور نامتوازنی توزیع شده است. شرکت جهان‌نوین آریا، نمایندگی رسمی نیسان در ایران، در مجموع ۳۱ میلیون یورو با نرخ دولتی ارز دریافت کرده تا خودروهای ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی‌سی و ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی وارد کند.

حمایت از استارتاپ‌ها چگونه؟

حسین راهداری هم در یادداشتی در روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: با فیلتر شدن تلگرام، بحث جایگزینی این پیام‌رسان خارجی با مشابه داخلی مطرح شد و تعدادی پیام‌رسان داخلی مورد تایید شورای عالی فضای مجازی به مخاطبان معرفی شدند. با توجه به اهمیت موضوع پیام‌رسان داخلی که مرتبط با حفاظت از اطلاعات کاربران ایرانی و به نوعی آمیخته با امنیت ملی بوده است، موضوع حمایت‌های مختلف از جمله حمایت مالی از این پیام‌رسان‌ها مطرح بوده است.

در یک مرحله، سه پیام‌رسان داخلی در قبال ارائه تضامین، موفق به دریافت وام ۵ میلیارد تومانی شدند. اما موضوع به همین جا ختم نشده است. اخیرا مدیر یکی از این پیام‌رسان‌های داخلی مجددا بر حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی از طریق اعطای وام ۵۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومانی جهت توسعه زیرساخت به سه پیام‌رسان برتر با بالای ۵ میلیون کاربر تاکید کرده است.

در پایان این مطلب با اشاره به اهمیت این پیام رسانها که سهمی در توسعه اقتصادی میتوانند داشته باشند آمده که راه حمایت از این پیام رسانها، ارائه وام نیست بلکه خود این پیام رسانها باید به دنبال جذب سرمایه باشند اما تسهیل شرایط برای فعالیت این استارتاپها نیز مهم به نظر می‌رسد.

کد خبر 347489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.