اکران خصوصی "مشد عباس...بودن یا نبودن"

همه ما تصویری از اصفهانی خارج از مدرنیته در پس ذهنمان کمی دورتر از مترو و ماشین‌ها و پُر دود شدن شهر داریم. همان تصویری که در آن حجره‌ها و بقالی‌ها زیر بازارچه‌هایی با سقف‌های طاق چشمه‌ای یافت می‌شد. درست همانند آنچه در مستند "مشد عباس ... بودن و نبودن" تصویر شده است.

به گزارش ایمنا، همان تصویری که در آن نه مرکز فروش‌ها معنی داشت و نه فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تصویری از حسین میرزا بقال‌ها، حسن آقا میوه فروش‌ها و مشد عباس‌ها ...

مستند "مشد عباس ... بودن و نبودن" بعد از ظهر (سه‌شنبه ۱۲ تیرماه) در نگارستان امام خمینی(ره) به صورت خصوصی اکران ‌شد. این فیلم در سال ۹۶ به‌عنوان برترین فیلم مستند از نگاه مخاطبان در کشور و بهترین فیلم در جشنواره شبکه مستند انتخاب شده است.

 سیدهاشم مرتضویان در مستند نیمه بلند "مشد عباس...بودن، نبودن" با زبان طنز به تاثیر تاسیس فروشگاه‌های زنجیره‌ای بر مشد عباس‌ها پرداخته است. مشد عباس‌هایی که در طی دو دهه تغییر با سرعتی سرسام‌آور و همزمان با پیشرفت تکنولوژی در لابه‌لای بافت‌های قدیمی شهر جا گذاشته شدند. مشد عباس‌هایی که گویا در بقالی‌هایی گم شدند، در زیر بازارچه هایی که دیگر رونق و رفت و آمد روزگار قدیم را ندارند.

داستان از میان مشد عباس هایی شروع می‌شود که امین محله بودند و از میان همین کمک‌های کوچک به هم محله‌ای‌ها، با فروش اجناس بقالی‌شان امرار معاش می‌کردند و چرخ زندگی را می‌چرخاندند.

بازارچه‌هایی که امروز جای خودشان را به مرکزهای فروش داده‌اند. مراکزی که با دقت و مدل‌های روز جهان وسایل‌شان را چیدمان می‌کنند. مراکزی که با چراغ‌ها و آینه‌کاری‌های لوکس و مدرن، گوی رقابت را از بقالی‌ها ربوده‌اند و ارمغانی به نام ورشکستگی برای بقالان قدیم هدیه آورده‌اند.

به گزارش ایمنا، سید هاشم مرتضویان در گذشته آثار مستند یک پلان، پرنده فقط یک پرنده بود، تربت پاک، مادرم زنده رود وتعدادی دیگر را نیز به تصویر کشیده است. وی در مستند "مشد عباس...بودن، نبودن" به توضیح دامپینگ و تاثیر آن بر جامعه می‌پردازد. 

کد خبر 347483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.