پسرم با هزینه شخصی به هلند رفت/اعزام اسکیت‌بازان جامانده به سفارت هلند بستگی دارد

تیم ملی فری‌استایل کشورمان در حالی صبح دیروز _سه‌شنبه ۱۲ تیر ماه_ برای حضور در مسابقات جهانی عازم هلند شد که چهار اسکیت‌ باز که سه نفر آنها از شهرستان نجف آباد بودند نتوانستند تیم را در این رقابت‌ها همراهی کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا،  تیم ملی فری‌استایل ایران در ابتدا قرار بود با ترکیب پنج اسکیت‌باز مرد و سه اسکیت‌باز زن به هلند اعزام شود، اما تنها پنج روز مانده به اعزام خبر رسید که روادید چهار نفر از آن‌ها از سوی سفارت هلند صادر نشده است. این در حالی است که روز گذشته رییس اداره ورزش و جوانان شهرستان نجف آباد در مصاحبه با ایمنا از اعزام پسر نایب رییس فدراسیون اسکیت به هلند خبر داد و پرسید: «چرا روادید پسر نایب رییس فدراسیون صادر شده و او با تیم اسکیت سرعت از شش روز پیش در هلند حضور دارد؟ شاید به عنوان سرپرست اعزام شده اما چرا برای رفع نواقص مدارک ورزشکاری که می توانسته برای کشور مدال کسب کند اقدامی نشده؟ در صورتی که باید اولویت اعزام ورزشکار باشد و بعد از آن سایر عوامل اعزام شوند.»

به سراغ مجید هنرجو، نایب رییس فدراسیون اسکیت رفتیم تا پاسخ پرسش های بالا را مستقیم از وی دریافت کنیم؛ آنچه در ذیل می خوانید گفت‌وگوی خبرنگار ایمنا با هنرجو است:

دلیل اعزام نشدن سه ملی‌پوش اصفهانی فری‌استایل به مسابقات جهانی ۲۰۱۸ هلند چه بود؟

تیم ملی هشت نفره فری‌استایل کشورمان عازم مسابقات جهانی هلند بود که روادید و تمام کارهای اعزام آن‌ها را پیگیری کردیم و نامه اعزام آن‌ها به هلند را هم به وزارت امور خارجه و سفارت هلند ارسال کردیم اما برای چهار نفر از این ملی‌پوشان که سه نفر آن‌ها از استان اصفهان و دیگری هم از استان مازندران بود، ویزا صادر نشد که البته ما هم بابت این موضوع ناراحت هستیم.

چه زمانی به فدراسیون اطلاع داده شد که ویزای چهار ملی‌پوش صادر نشده؟

پنج روز مانده به اعزام از سوی سفارت هلند نامه‌ای به فدراسیون ارسال شد مبنی بر اینکه ویزای چهار نفر از اعضای تیم ملی فری‌استایل ایران صادر نشده است. از ابتدا حدود ۸۰ مکاتبه و ایمیل برای اعزام کل اعضای تیم ملی از سوی فدراسیون به مراجع ذی ربط ارسال شده که ۴۱ ایمیل و مکاتبه مختص این چهار نفر  بوده است و مسئول روابط بین‌الملل فدراسیون اسکیت در این زمینه با سرکنسولگری وارد مذاکره شده بود.

تلاشی برای اعزام این چهار نفر به هلند انجام دادید؟

فدراسیون اسکیت تا جایی که توانست و از طریق دوستان و کسانی که صاحب نفوذ بودند مثل نماینده مجلس، اعضای هیئت رییسه و... با دفتر امور مشترک هلند و ایران وارد مذاکره شد. نامه و ایمیل به سرکنسولگری ارسال و از افراد مختلفی کمک گرفت تا برای اعزام این چهار نفر تلاش کنند. به سفارت هلند نیز نامه ارسال کرد که این افراد باید در مسابقات حضور داشته باشند چون این اسکیت‌بازان برای حضور در مسابقات جهانی ۲۰۱۸ هلند دعوت‌نامه داشتند.

برای کل اعضای تیم ملی و از جمله این چهار اسکیت‌باز بلیط تهیه و در هلند هم برای آن‌ها هتل رزرو کرده بودیم، تمامی اقدامات لازم برای خروج این افراد از کشور و حضور در مسابقات جهانی ۲۰۱۸ هلند را انجام دادیم و حتی آی‌دی کارت آن‌ها هم صادر شده بود اما سفارت هلند ویزای این چهار نفر را صادر نکرد.

هیچ‌کس به اندازه ما از این موضوع ناراحت نیست، چهار ملی‌پوش اسکیت‌ باز کشورمان مثل بچه‌های ما هستند و برای ایران شانس مدال‌آوری داشتند. برای ما فرقی ندارد که این چهار نفر از اصفهان، مازندران، مشهد هستند یا هر کجای دیگر، نگاه ما ملی است و هنوز هم پیگیر آن هستیم. حتی نامه‌ای به امور خارجه ارسال کرده‌ایم تا از سفارت هلند دلیل این موضوع را جویا شوند.

تیم ملی فری‌استایل صبح دیروز عازم هلند شد که برای بدرقه به فرودگاه رفتیم، مطلع هستیم که به هلند رسیده‌اند و مراحل پذیرش را انجام داده اند. زمانی که کشوری میزبان مسابقات می‌شود و برای ورزشکاران دعوت نامه ارسال می‌کند، سفارت آن کشور موظف است برای ورزشکاران دعوت شده روادید صادر کند. اما متأسفانه این کار برای چهار اسکیت‌باز فری‌استایل کشورمان انجام نشد و درست است که مسئولان هیئت اسکیت استان اصفهان هم بابت این موضوع ناراحت هستند اما ما هم از هر شخص دیگری بیشتر ناراحت و متأثر هستیم چراکه بحث ملی است.

کمتر از دو ماه دیگر مسابقات آسیایی است و ما برای این ورزشکاران نزدیک به ۱۰ یا ۱۵ سال است که زحمت کشیده‌ایم. امیدوارم در آینده این مشکلات را نداشته باشیم، نمی‌دانم علت این موضوع چیست و چه مشکلی داشته است، سال‌های قبل این افراد به مسابقات مختلف برون‌مرزی اعزام شده بودند و مشکلی نداشتند اما کسانی که نتوانستند به هلند اعزام شوند از امیدهای کسب مدال ما بودند.

چرا برای افراد دیگر مثل رییس فدراسیون و بقیه ویزا صادر شده است؟

در مجموع توانستیم ۱۶ ویزا بگیریم که شش نفر از آن‌ها ورزشکار سرعت است که چند روز قبل از تیم فری‌استایل به هلند اعزام شدند چراکه ورزشکاران سرعتی هشت روز مداوم مسابقه دارند و سرعت ماده‌های مختلفی دارد. اصلی‌ترین ماده اسکیت سرعت است و در کنار آن هشت رشته از جمله رول‌بال، هاکی، فری استایل و... فعالیت می‌کنند.

دلیل رفتن رییس فدراسیون به هلند چه بود؟

بهمن محمدرضایی، رییس فدراسیون اسکیت برای شرکت در کنگره به هلند رفته است. از مجموع ۱۶ نفری که به هلند اعزام شده‌اند رییس فدراسیون، سرپرست، نماینده حراست و سه مربی هستند و اگر افراد دیگری هم به هلند رفته‌اند ربطی به فدراسیون ندارد.

شنیده شده افراد متفرقه‌ دیگری هم به هلند رفته‌اند؟

آیا ۵۰ هزار نفری که به مسابقات جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه رفتند ربطی به فدراسیون فوتبال داشتند. افرادی هم که به هلند رفته‌اند ربطی به فدراسیون ندارد و با هزینه شخصی خود رفته‌اند. آن‌ها یا اسکیت‌باز بوده‌اند یا با خانواده خود برای تماشای مسابقات به هلند رفته‌اند. هر فردی که مایل باشد می‌تواند به هلند برود و ربطی به فدراسیون ندارد چراکه با هزینه شخصی خودشان می‌روند.

پسر خودتان هم به هلند رفته است؟

پسر من آلمان بوده و از آن جا به هلند رفته است، ربطی به فدراسیون ندارد و با هزینه شخصی خودش به هلند رفته. نه از هلند روادید گرفته و نه از سوی فدراسیون اعزام شده است. او از کشورهای دیگر روادید داشته و فدراسیون برای آن‌ها کاری انجام نداده است. پسر من از چهار سالگی ورزش اسکیت انجام می‌داد و تا الان که ۳۱ سال سن دارد، حدود ۲۸ سال است که اسکیت کار می‌کند و عاشق این کار است. خودش از آلمان به هلند رفته و ربطی به فدراسیون ندارد.

تا روز پنجشنبه فرصت اعزام ملی‌پوشان جامانده هست. چند درصد احتمال می‌دهید ویزای آن‌ها درست شود و بتوانند به هلند اعزام شوند؟

باید واقعیت‌ها را قبول کنیم و نمی‌توانیم روی حرف این و آن حساب کنیم. به وزارت امور خارجه و برگزارکننده مسابقات نامه ارسال کردیم و از آن‌ها خواستیم که پاسخگوی این موضوع باشند که چرا برای این چهار نفر روادید صادر نشده است. برگزارکنندگان هم به سفارت هلند نامه ارسال کرده‌اند و علت موضوع را خواستار شده‌اند.

اگر بتوانیم تا دقایق آخر هم ملی پوشان را به هلند اعزام می‌کنیم، فدراسیون برای این چهار اسکیت‌باز هزینه کرده و دیگر برگشت داده نمی‌شود. برای هر اسکیت‌باز حدود ۱۰ میلیون تومان هزینه کرده‌ایم که البته وظیفه ما بوده و هزینه بلیط آن‌ها نیز حدود ۲۰ میلیون تومان بود که سوخت شد.

در این شرایط چه اقداماتی می شود انجام داد؟

اعزام چهار اسکیت‌باز جامانده به سفارت هلند بستگی دارد. با هیاهو کاری درست نمی‌شود، این کار مجرای قانونی دارد که ما همه آن‌ها را انجام داده‌ایم و از همه دوستان هم در اصفهان و هم تهران برای حل این موضوع کمک گرفته‌ایم و هر آنچه که در راستای حل شدن این کار مؤثر دانستیم انجام دادیم.

من به دنبال این هستم که تیمم به مسابقات اعزام شود، بهترین نتیجه را به دست آوریم و بچه‌ها خوشحال برگردند. واقعاً ما از خود آن‌ها بیشتر ناراحت هستیم و شاید این ناراحتی از  صدایم هم مشخص باشد. من به عنوان نایب رییس فدراسیون اسکیت و مدیر تیم‌های ملی در ایران مانده‌ام تا پیگیر کار این چهار نفر باشم در صورتی که باید در هلند مسابقات را داوری کنم.

وقتی تعدادی از بچه‌های ما به هلند اعزام نشدند من باید در ایران می‌ماندم تا کارهای آن‌ها را پیگیری می‌کردم و تا نتیجه نهایی هم بیخیال قضیه نیستیم چون چندین سال برای این ورزشکاران زحمت کشیده‌ایم.

دو ملی‌پوشی که شانس مدال‌آوری داشتند نتوانستند به هلند اعزام شوند و این برای ما از همه چیز بدتر است. بیشترین ضرر را فدراسیون کرده است چراکه هزینه‌هایی که کرده‌ایم برگشت داده نمی‌شود.

امیدوارم این مشکلات هم برای این مسابقات ومسابقات بعدی حل شود. کمتر از دو ماه دیگر مسابقات آسیایی در پیش است و خواهشمندم دوستان روحیه این ورزشکاران را خراب نکنند و کمکشان کنند تا شارژ روحی شوند. حیف است از دایره مسابقات و قهرمانی خارج شوند و ما هم بیشترین کمک را می‌کنیم که نتیجه مطلب را بگیریم.

کد خبر 347459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.