بی آبی شرایط مهاجرت را فراهم می کند

کاشان - فرماندار ویژه کاشان گفت: در دولت های قبلی بدون مجوز، مردم را به حفر چاه و استخراج از آن توصیه کرده اند که این موضوع باعث بحران شده و امروز باید این معضل را مدیریت کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان کاشان، حمیدرضا مومنیان در جلسه شورای مشترک حفاظت از منابع شهرستان کاشان و آران و بیدگل اظهار کرد: در موضوع بحران آب تفاوتی در محل قرار گرفتن مرز و چاه آب ندارد، اصل موضوع این است که دیگر آبی نیست، برخی براساس تحقیقات پیش بینی می کنند که امکان مهاجرت تا سال های آینده وجود دارد این یک واقعیت علمی بوده و نمی توان به آن نگاه سیاسی داشت.

وی با بیان اینکه برخورد سطحی با برخی نظرات علمی و کارشناسی مایه تاسف است، افزود: موظف هستیم در راستای حفظ منافع مردم هر آنچه می توانیم انجام دهیم و افرادی که قادر به همراهی نیستند باید کنار بروند.

رییس شورای حفاظت از منابع آب شهرستان کاشان تصریح کرد: در حال حاضر آب، مرز و محدوده جغرافیایی نمی شناسد، اگر مدیریت صحیح و کارشناسی .داشته باشیم، برنده این میدان هستیم

وی با بیان اینکه در زمینه مدیریت صحیح منابع آب نباید جهت گیری از دست مسئولان خارج شود، افزود: در دولت های قبلی بدون مجوز، مردم را به حفر چاه و استخراج از آن توصیه کرده اند که این موضوع باعث بحران شده و امروز باید این معضل را مدیریت کنیم.

مومنیان با اشاره به اقداماتی که در زمینه آبخیزداری در کاشان صورت گرفته، خاطرنشان کرد: اگر در سیلی که اخیر در شهرستان شاهد بودیم بندهایی که در بالادست اتوبان وجود نداشت و آب ذخیره نمی شد در ناجی آباد خسارت های سنگینی متحمل می شدیم، بحث آبخیزداری در اولویت برنامه ها است، اما تنها راه حل نیست و باید در زمینه تغییر الگوی کشت از توان شرکت های دانش بنیان نیز بهره گیری گرفت.

فرماندار کاشان در ادامه با تاکید بر لزوم تغییر الگوی کشت در کشاورزی، گفت: در کاشان، کاشت یک هکتار جو و گندم در حدود هشت میلیون تومان درآمدزایی دارد، اما در مقابل آن یک هکتار زعفران که نیاز آبی آن در خارج از تابستان بوده بیش از ۳۰ میلیون تومان برای کشاورز درآمدزایی دارد، وقتی صحبت از تغییر الگوی کشت می شود نه اینکه کشاورز ضرر کند یا منافع آن تامین نشود، بلکه با تحقق این مهم کشاورزان سرمایه خود را حفظ کرده و درآمد بیشتری را کسب می کنند.

مومنیان گفت: اگر مدیران پذیرفته اند که مدیر این دولت باشند باید تصمیمات دولت را پیگیری و اجرایی کنند، البته باید نظر خود را نیز صریح، کارشناسی و مستند به واسطه آمار ارایه دهیم، اما در نهایت باید تابع تصمیمات مراجع قانونی بوده و هر چه به نفع مردم است را دنبال کنیم.

وی خاطرنشان کرد: امروز موضوع آب فقط مورد بحث در جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و امور آب نیست، بلکه موضوع مردم هستند و یکی از مهم ترین وظایف مسئولان تامین آب را برای آیندگان بسیار دور است.

کد خبر 347393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.