۱۰ تیر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۴
تلاش برای انهدام ارابه تهمت

"کیوان مهرگان" شاعر، روزنامه‌نگار و مستندساز کُرد ساکن تهران، فعالیت روزنامه‌نگاری را در سال ۷۶ با نشریه ایران جوان آغاز کرد و در روزنامه‌های روزگار، اعتماد، سرمایه، کارگزاران، ایران سپید(ویژه نابینایان) و شرق به فعالیت مطبوعاتی خود ادامه داد.

به گزارش ایمنا، از کیوان مهرگان چهار مجموعه شعر نیز به چاپ رسیده است. وی در کنار فعالیت‌های روزنامه‌نگاری، به ساخت مستندهای کوتاه روی آورده است و مستند "قاب‌ها" را با حضور "صادق زیباکلام" ساخته است. این مستندساز در جدیدترین فعالیت سینمایی‌اش به سراغ شهید بهشتی رفته است. "بهشتی راسپوتین نبود" نام مستند کوتاه جدید وی است که به ترور آیت الله سیدمحمد حسینی‌بهشتی می‌پردازد.

آنچه می‌خوانید گفتگوی کوتاه خبرنگار ایمنا با "کیوان مهرگان" مستندساز تازه نفس و سازنده فیلم "بهشتی راسپوتین نبود" است.

جرقۀ ساخت مستند "بهشتی راسپوتین نبود" چگونه ایجاد شد؟

شهید بهشتی یکی از معماهای نسل ما است. نسلی که پس از انقلاب به دنیا آمده و در دوران فقدان افرادی همچون شهید بهشتی رشد کرده است. متولدین اواخر دهه ۵۰ همواره حسرتی در زندگی‌شان دارند که اگر بهشتی زنده می ماند چه می شد، همین حسرت ذهن هر مستندسازی شعله ای را روشن می کند که به وقت خودش بتواند زبانه بکشد و تبدیل به اثری بشود. ممکن است این شعله برای یک روزنامه نگار تبدیل به یک مصاحبه، برای یک نویسنده تبدیل به یک یادداشت و برای من به عنوان  فیلمساز به یک مستند تبدیل شود. وقتی تاریخ انقلاب را به خصوص بعد از ۲۲ بهمن ۵۷ مطالعه می کنیم، یکی از نکاتی که بیش از همه به چشم می‌آید رونق گرفتن بازار تهمت بازار تهمت برای حذف رقیب و از میدان به در کردن او است. اما وقتی ارابه تهمت به راه می افتد، راه افتادنش شاید دست آدم‌ها باشد ولی توقفش دیگر دست آدمیان نیست. مثلا دکتر بهشتی را با چنین مقدمه‌چینی حذف می‌کنند و از میان برمی‌دارند. وقتی که به گروه فرقان مراجعه کرده و نظرات آن ها را می‌خوانیم متوجه می شویم که آن ها هم با همین ذهنیت به زنده نماندن برخی اشخاص مبادرت ورزیده اند. سوال ما این بود اگر این افراد نظیر ایت الله طالقانی، دکتر باهنر یا استاد مطهری و دکتر بهشتی زنده بودند چه می شد؟ پاسخ آن این است که ما الان در نقطه‌ای که در حال حاضر هستیم نمی‌بودیم.

درباره تجربه ساخت مستند قاب‌ها بگویید.

من در طول این ۷ - ۶ سالِ خروجم از حرفه روزنامه نگاری و ورودم به مستندسازی، هر کجا کلاس درس مفیدی می یافتم در آن جا حضور پیدا می‌کردم و در این مسیر با افراد حرفه‌ای آشنا شدم و کار تیمی را ارتقا بخشیدم. تنها عنصری که در مستند شهید بهشتی منجر به رنجش من شد کمبود وقت بود و دوست داشتم که برای ساخت آن بیش از یک ماه به من وقت داده شود ولی در نهایت مستند در یک بازه ۴۸ ساعته ساخته شد.

شهید بهشتی اصالتا اصفهانی هستند. در این مورد چه دیدگاهی دارید؟

شهید بهشتی در تاریخ ما شخصیتی بسیار موثر هستند و جزو شخصیت‌های ملی محسوب می‌شوند. اگرچه ایشان اصالتا اصفهانی است ولی مانند رودخانه‌ای هستند که به اقیانوس رسیده است و دیگر نمی توان این اقیانوس را همان رودخانه دید ...

چه توصیه‌ای به نسل امروز جامعه دارید؟

تنها خواهش من از جوانان این است که تاریخ بخوانند تا اشتباهات پیشین را تکرار نکنیم و عقلانیت خود را بهبود بخشیم. همه باید ببینیم از کجا ضربه خورده‌ایم تا رقبا دوباره نتوانند به ما ضربه بزنند. به مدد توسعه ارتباطات، آگاهی نیز گسترش پیدا کرده است ولی باید تاریخ نیز بیشتر مورد توجه قرارگرفته شود. اگر از تاریخ شکوهمند ایران حرف می‌زنیم این شکوه و عظمت بدون اصفهان و شخصیت هایی که پرورش داده بی‌اعتبار بود. وقتی از تاریخ حرف می‌زنیم یعنی از اصفهان حرف می‌زنیم و قتی از اصفهان حرف می‌زنیم از زندگی، هنر، صنعت، فکر و خلاقیت و زاینده رود حرف می‌زنیم. تاریخ بخوانیم تا اصفهان شکوه گذشته‌اش را به حال و آینده بیاورد.

کد خبر 347216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.