جاذبه در حد اعلا، دافعه در اندازه ضرورت

یکی از دوستان نزدیک شهیدبهشتی در ویژه برنامه "بوی بهشت" گفت: شهید بهشتی همیشه به مدیران تأکید داشت «جاذبه در حد اعلا و دافعه در اندازه ضرورت» اما افسوس که امروزه افرادی با رفتار و گفتارشان از انقلابی که با خون شهید بهشتی و دیگران به ثمر رسید، مردم را از انقلاب یک قدم دورتر می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، "اکرمی" نماینده اسبق همدان در مجلس خبرگان در تدوین قانون اساسی و یکی از یاوران نزدیک شهیدبهشتی در ویژ برنامه "بوی بهشت" که بعدازظهر پنج‌شنبه _هفتم تیرماه_ به بهانه سی و هفتمین سالگرد شهادت مظلومانه شهیدبهشتی در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شد، پس از پرسش سؤالی مبنی بر اینکه چرا راه شهید بهشتی را ادامه ندادیم و به آن عمل نکردیم؟ گفت: مهم‌ترین نکته‌ای که در زندگی شهید بهشتی و نحوه مدیریتش در اداره مجلس خبرگان وجود داشت این بود که ایشان آزادی و آزادگی داشتند. ایشان در رابطه با آزادی بیان، آزدای نقد و انتقاد، حقوق ملت و ممنوعیت شکنجه به هر قیمتی، صحبت‌های بسیاری می‌کردند.

این دوست نزدیک شهید بهشتی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های شهید بهشتی آزادی و آزادگی بود، افزود: یکی دیگر از ویژگی‌های شهیدبهشتی، نقدپذیری‌اش بود، او به طور کامل به انتقادات گوش می‌دادند، در کتاب «آزادی مترقی» آمده است که یک نفر در رابطه با سخنرانی‌های شهید بهشتی با محتوای آزادی بیست دقیقه، دکتر بهشتی را نقد کرد، اما شهیدبهشتی با کمال آرامش صحبت‌های او را شنیده بودند و در مورد انتقاداتش توضیحاتی داده بود و گفته بودند که کدامش درست و کدامش منطق است.

جایی که آزادی نیست، تفکر و اندیشه نیست

وی تأکید کرد: به واقع صفت بسیار والای شهیدبهشتی آزادگی او بود. او بی‌تفکر بودن را از موانع آزادی می‌داند، جایی که آزادی نیست، تفکر و اندیشه نیست. آدم متفکر می‌داند که همه سخنانش حق نیستند، پس به انتقادات گوش می‌دهد. دیگر مانع آزادی را فقر می‌داند، همانگونه که عقیده داشت لازم است در مجلس ماده‌ای بنویسیم که مردم را از فقر نجات دهد تا آنها بتوانند انتقاد کنند و حرف بزنند.

این دوست نزدیک شهید بهشتی در رابطه با سبک زندگی شهید بهشتی گفت: محمدرضا بهشتی فرزند بزرگ شهید بهشتی می‌گفت هیچ‌گاه پدرمان به ما تحکم نمی‌زد و اگر می‌خواست کاری را انجام دهیم غیرمستقیم ما را متوجه می‌کرد. به یاد دارم دخترش تعریف می‌کرد هنگامی که به هامبورگ رفتیم، از آنجایی که در آلمان حجاب رواج نداشت، پدرم بدون تحکم با من صحبت کرد و از فرهنگ مسیحیت و اسلام برایم گفت و من را قانع کرد که باید لباس بلند داشته باشم تا راحت بتوانم درس بخوانم و انجام وظیفه کنم.

در جامعه کنونی عمل کردن به نقد وجود ندارد

اکرمی در رابطه با نقدپذیری که از خصوصیات شهیدبهشتی بود بیان کرد: اکنون در جامعه نقدپذیری داریم اما نقدفهمی اکنون نداریم؛ اکنون در جامعه عمل کردن به نقد وجود ندارد؛ شهیدبهشتی نقدهایی که به او می‌شد را می‌شنید، می‌فهمید و به نقد درست دیگران عمل می‌کرد و تغییر رفتار می‌داد و همیشه به دیگران می‌گفت "نقد کنید". اکنون یکی از مشکلات جامعه ما نفهمیدن و عمل نکردن نقد است. افزون بر آن برخورد ایشان در مقابل دشمنانش هم قابل تحسین بود، بنی‌صدر همیشه به شهیدبهشتی اهانت و انتقاد می‌کرد اما با اینهمه شهید بهشتی حتی یک‌بار هم علیه بنی‌صدر چیزی نگفت.

وی با بیان اینکه مردی بزرگ و بی‌نظیر را از دست داده‌ایم، گفت: شهید بهشتی فردی بسیار شکیبا بود، با وجود آنهمه بدگویی، شهیدبهشتی حوصله و صبر بسیاری داشت چون عقیده داشت در قرآن به صبر و حوصله سفارش شده است.

این دوست نزدیک شهید بهشتی با بیان اینکه افسوس که امروزه شهید بهشتی فراموش شده است، خطاب به مسئولان گفت: شهید بهشتی همیشه به مدیران تأکید داشت «جاذبه در حد اعلا و دافعه در اندازه ضرورت»؛ اما افسوس که امروزه افرادی با رفتار و گفتارشان از انقلابی که با خون شهید بهشتی، شهید رجایی و شهید باهنر و شهدای دیگر به ثمر رسیده، مردم را از انقلاب یک قدم دورتر می‌کنند و خلاف گفتار و رفتار شهید بهشتی عمل می‌کنند؛ پس ای مسئولان با رفتارتان مردم را دعوت کنید نه با سخنانتان.

تکه‌تکه کلام شهید بهشتی ناب بود

حسنعلی زهتاب یکی از پیشگامان انقلاب در ادامه ویژه برنامه "بوی بهشت" گفت: تکه‌تکه کلام شهید بهشتی ناب بود. او مصداق اعلا و قهرمان نظم، تشکل و تشکیلات بود و انگیزه‌ای برای بستر انقلاب بود. این گوهر بی‌وصال دریادلی بود که حضرت امام(ره) در مورد او فرمودند «او به تنهایی یک امت بود و خار چشم دشمنان بود و وقتی مردم بیدار شدند که دیگر بهشتی در کار نبود».

امامی داماد خانواده شهیدبهشتی در این برنامه با بیان خاطراتی از شهید بهشتی، گفت: شهید بهشتی در هانوفر آلمان یک سخنرانی با عنوان اخلاق در ادیان داشتند، امام موسی صدر هم حضور داشتند، پس از  یک ساعت و نیم سخنرانی شهید بهشتی، امام موسی صدر از ایشان پرسیدند «فقط شیعه به بهشت می‌رود؟» شهید بهشتی پاسخ دادند «شیعه انسان، یهودی انسان، سنی انسان و هر کس که انسان باشد به بهشت می‌رود، چراکه همه دانشمندان و علما آمده‌اند که ما را به مقام اشرف مخلوقات برسانند»؛ این یعنی انسان می‌تواند به مقامی برسد که خدا را ببیند.

امامی افزود: همه حیوانات در خطی افقی حرکت می‌کنند و بر بنای غریزی زندگی می‌کنند، اما انسان بر خطی عمودی، خطی که کمال دارد حرکت می‌کنند و می‌تواند در حد خدایی شدن البته هر کس به اندازه معرفتش عروج کند.

کد خبر 347086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.