راه‌اندازی سامانه "بچه‌های مسجد"

سرپرست دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری استان اصفهان با بیان اینکه در زمینه فضای مجازی سامانه "بچه‌های مسجد" راه اندازی شده است، گفت: کانون‌های فرهنگی مساجد باید برای جذب حمایت و مشارکت ارگان‌ها، نهادها و خیرین تلاش کنند و با رایزنی، از پتانسیل‌های مسجدها و خیرین بهرمند شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت الاسلام محمد رضا نیسانی در آیین افتتاحیه اوقات فراغت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در اصفهان(آسمانی‌ها) که بعدازظهر _ چهارشنبه ششم تیرماه_ در هنرستان هنرهای زیبای اصفهان برگزار شد، با بیان این که مسیری را که در زندگی انتخاب کرده مدیون کانون‌های فرهنگی مساجد می‌داند، گفت: باید دست‌ به دست هم دهیم تا خلاء فرهنگی کشور برطرف شود.

وی با اشاره به نقش مساجد در اسلام تصریح کرد: از ابتدای پیدایش اسلام تا قرن چهارم هجری مسجد تنها پایگاه در اسلام بوده است که در موارد متفاوتی مانند امر قضاوت، نماز، آموزش و بسیاری زمینه های دیگر، مورد استفاده قرار می‌گرفته است. پس از آن به تدریج مدارس از دل مساجد به وجود آمده اند؛ اما هرچه پیش رفتیم جوامع و دانشگاه ها به شکل کلاسیک و امروزی درآمدند و از مساجد فاصله گرفتند، اما کانون‌های فرهنگی پلی به گذشته است.

سرپرست دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری استان اصفهان افزود: کانون‌های فرهنگی بازگشتی به رویکردهای چندمنظوره مساجد و موجب شکل‌گیری فضایی معنوی در درون مساجد بوده است، این امر مساجد را به بهترین پایگاه‌های مردمی در محله ها تبدیل می‌کند.

نیسانی با بیان اینکه کانون‌های فرهنگی دچار افت هستند، گفت: امروزه برخی از کانون‌ها نیمه فعال‌اند و یا قادر به ارایه فعالیت هایی که جوانان را جذب کنند نیستند. در همین راستا اتاق فکری تشکیل دادیم تا برای هزار و ۸۷۰ کانون موجود در استان برنامه‌ریزی کنیم و کانون‌های منفعل را فعال کنیم.

وی گفت: در حال حاضر میانگین افرادی که در کانون‌های مساجد عضو هستند ۱۰۰ نفر است که در ایام تابستان چند برابر می‌شود. در مساجد نیز هزار و ۳۰۰ کتابخانه داریم که از هزار تا ۲۵ هزار جلد کتاب تفاوت در مخزن این کتابخانه‌ها وجود دارد.

نیسانی با اشاره به مسئولیت امام جماعت مساجد در مورد کانون‌های فرهنگی مساجد، گفت: در زمینه فضای مجازی سامانه "بچه‌های مسجد" را راه اندازی کردیم تا کانون‌ها خود را در این سامانه ثبت‌نام کنند. البته این سامانه اکنون در مرحله دوم است و به ثبت نام اعضای کانون‌ها می‌پردازد.

سرپرست دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری استان اصفهان با اشاره هدف اصلی دبیرخانه این کانون‌ها، مبنی بر اخوت اسلامی، گفت: قرار است تفاهم نامه‌ای میان مراکز اسلامی خارج از کشور و کانون‌های مساجد بر قرار کنیم تا بتوانیم در همایش‌ها و اتفاقات خاص از تجربیات آنها بهرمند شویم.

نیسانی با اشاره به تایید سند راهبردی کانون ها توسط ستاد گفت: امیدوارم بتوانیم بر طبق این سند راهبردی پیش برویم و فعالیت های فرهنگی و کارآفرینی را میان جوانان ترویج کنیم.

کد خبر 347009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.