ملت: اصفهان به دنبال راهکارهای جدید باشد

رییس کمیسیون امور اقتصادی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: اکنون مسیر توسعه شهر اصفهان مشخص نیست، چراکه شهر، چشم‌انداز مناسبی ندارد، اکنون در شهر کار می‌کنند اما مشخص نیست در چه راستایی کار می‌کنند؛ به همین خاطر لازم است چشم‌اندازی تعیین شود و سیاست‌های اجرایی در راستای آن باشد.‌

به گزارش خبرنگار ایمنا، نصیر ملت شامگاه سه‌شنبه در حاشیه بازدید سالن‌های اجلاس اصفهان در پاسخ به انتقادات برخی سرمایه‌گذاران مبنی بر حمایت نشدن آنها و شرایط اقتصادی کشور اظهار کرد: همه به شرایط اقتصادی موجود در کشور واقف هستیم و نیازی به تحلیل این شرایط نیست. برای کاهش آسیب‌های ناشی از شرایط اقتصادی برای بهره برداری از پروژه‌ها با سرمایه‌گذاران تعامل کرده و سعی داریم با استفاده از تجربیات آنها از پرداخت هزینه‌های بیشتر برای پروژه‌های نیمه تمام جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه بهبود شرایط اقتصادی شهر اصفهان نیاز به برنامه‌ریزی بلند مدت دارد، افزود: در سال جاری بودجه ۲۷۰۰ میلیارد تومانی سال گذشته را به سه هزار میلیارد افزایش و پیشنهاد داده‌ایم و ضروری است که در برنامه‌ریزی اقتصادی اصفهان دیدگاه‌های متفاوت داشته باشیم.

رییس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به نیاز به منابع درآمدی جدید افزود: آسیب کاهش منبع درآمدی از آنجایی است که تعیین می‌کند شهرداری باید به مدت پنجاه سال خدمات‌دهی داشته باشد که این آسیب مدیریت است و منطقی نیست.

وی با بیان اینکه هیچ‌گاه اتفاق نیفتاده که افراد مؤثر در طرح‌ها مورد استفاده قرار گیرند، گفت: اگر قرار بود تأثیر افراد را شاهد نباشیم این جلسات تشکیل نمی‌شد، اما سؤال اینجاست که اگر قرار است منابع درآمدی، شرکت‌های خصوصی باشند، چه موقع از آنها حمایت کردیم؟ در هر حال امروز به این اعتقاد رسیدیم که اصفهان باید به دنبال راهکارهای جدید باشد.

ملت ادامه داد: به عنوان نمونه همانطور که روزی گفته می‌شد در آینده زاینده‌رود می‌خشکد اما کسی باور نمی‌کرد، اکنون هم اگر با همین فرمان پیش رویم و تدبیر نداشته باشیم در آینده اصفهان شهری برای زیست نخواهد بود، اما انتظارمان از همه یکسان نیست، بلکه به اندازه وسع مالی افراد انتظار داریم، چراکه هر کس به اندازه دغدغه‌اش یاری می‌کند.

ملت با بیان اینکه در گذشته توسعه شهر اصفهان بر مبنای تمدن آن بوده اما بعدها بر اساس صنعت، توسعه یافته است، گفت: نتیجه صنعتی شدن شهر، افزایش آلودگی و مهاجرت‌های غیرقابل کنترل است که اکنون این موضوع به بحران تبدیل شده است. به همین خاطر لازم است مسیر توسعه شهر اصفهان متفاوت شود.

شهر چشم‌انداز مناسبی ندارد

وی با بیان اینکه پیش از این از طرهای جامع و تفصیلی مورد استفاده بود، افزود: اکنون مسیر توسعه شهر مشخص نیست، چراکه شهر، چشم‌انداز مناسبی ندارد، اکنون در شهر کار می‌کنند اما مشخص نیست در چه راستایی کار می‌کنند؛ به همین خاطر لازم است چشم‌اندازی تعیین شود و سیاست‌های اجرایی در راستای آن باشد.‌

این عضو شورای شهر با بیان اینکه شرح خدمات هر پروژه را اداره راه و شهرسازی، اداره میراث و سازمان مدیریتی، تدوین می‌کنند، افزود: از این پس لازم است با دیدگاه مشارکتی، جمعی از متخصصان اقتصادی، محیط زیست و... هم برای انجام پروژه‌ها مشارکت داشته باشند، البته اکنون نخستین گام برداشته شده است، به این معنا که شورای شهر به شرکت‌های خصوصی توجه خاصی دارد به طوری که اگر سرمایه‌دارترین افراد مشارکت کنند، این کار سبب اشتغال‌زایی و توسعه می‌شود.

سرمایه‌گذار سرمایه‌اش را از ترس حمایت نشدن پنهان می‌کند

وی با بیان اینکه اکنون وضعیت به گونه‌ای شده است که سرمایه‌گذار سرمایه‌اش را از ترس حمایت نشدن پنهان می‌کند، گفت: چه اتفاقی افتاده که سرمایه‌گذار به سراغ دیگر جاها رفته است؟ لازم است نه به عنوان نماینده شهرداری بلکه به عنوان نمایندگان مردم، همفکری کنیم و بگوییم چه اتفاقی در شهرهای دیگر افتاده که آنها موق بوده‌اند؟

ملت ادامه داد: افسوس اینجاست که اصفهان که روزی الگو بوده است اکنون باید الگو بگیرد، باید بدانیم که فرصت آزمون و خطا و در آینده جای جبران نداریم، لازم است ابزارهای شورا را به کار گیریم تا مدعیان این زمینه مسیر را به آسانی طی کنند و اصفهان به جایگاه خود برگردد.

رییس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه اکنون آویزان آثار گذشتگانیم و توجهی به دوران زمان حال نداریم، افزود: هر شهر دیگری امکانات و شرایط شهر اصفهان را داشت از آن استفاده می‌کرد اما خود ما از آن استفاده نکرده‌ایم، قرار بود با کمک دولت سالن اجلاس اصفهان هرچه سریع‌تر به انجام برسد، اما موضوع رها شد و شهرداری متولی شد که ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه کند.

وی با بیان اینکه لازم است تدبیری اندیشه شود تا هزینه کمتری برای پروژه‌ها صرف کنیم، اظهار کرد: هر لحظه که بهره‌برداری از پروژه‌ها به تاخیر بیفتد، هزینه بسیاری دارد. به دنبال این باشیم که چگونه از این وضعیت رها شویم و شاید لازم است برای بهره‌برداری فراخوانی برای شرکت‌های خصوصی داخلی و خارجی تهیه کنیم.

ملت با بیان اینکه امروزه شرکت‌های خصوصی داخلی غیر اصفهانی و خارجی به پروژه‌ها ورود پیدا کرده‌اند، گفت: پروژه‌هایی هستند که شش ماه طول می‌کشد تا به نوبت خود برسند اما سالن اجلاس اصفهان ظرفیت تسریع در کار را دارد. البته شاید تاکنون بهره‌برداری‌های شهرداری خیلی خوب نبوده اما باید تسهیل‌کننده و دغدغه‌مند باشد، یعنی ممکن است یک غیراصفهانی سرمایه‌گذاری پروژه را بر عهده گیرد اما به هر حال اگر فردی اصفهانی این کار را انجام دهد به خاطر دغدغه‌مدی‌اش، نگاهی متفاوت دارد، در همین راستا هم‌افزایی رخ می‌دهد

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان بیان کرد: با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی کشور، لازم است بدانیم چه پروژه‌هایی می‌تواند اصفهان را رو بله جلو ببرد پیش از این که فرصت‌ها تمام شوند. به عنوان نمونه ببینید پیش از این با آب چه کارهایی می‌توانستیم انجام دهیم و اکنون چه کارهایی نه، این به این معناست که فرصت‌ها را از دست داده‌ایم

وی با بیان اینکه نیازمند حضور فعالان بخش خصوصی هستیم، افزود: اگرچه گردشگری هم نیاز به توجه دارد اما برای انجام پروژه‌های خود به برنامه‌ریزی بلندمدت نیازداریم، این پروژه به توسعه گردشگری هم کمک می‌کند که لازم است مطالعات مورد نیاز برای دستیابی به نگرش‌های جدید فراهم شود تا مقدمه‌ای شود برای آسان شدن عملیاتی کرد طرح‌ها.

کد خبر 346936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.