تعریف برنامه های گردشگری برای ۱۷ روستای اصفهان

معاون عمرانی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان گفت: طرح هادی تمام روستاهای استان اصفهان نیازمند بازنگری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی کریمی ظهر امروز (سه شنبه) در اجلاس شورای اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه ۹۳۵ روستای بالای ۲۰ خانوار در استان اصفهان وجود دارد، اظهار کرد: در سال ۹۰ برای تمام این روستاها طرح هادی ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه از سال ۹۰ تاکنون ۳۶ روستا به روستاهای بیش از ۲۰ خانوار استان اصفهان اضافه شده است، افزود: تهیه طرح هادی برای این روستاها نیز در دستور کار قرار گرفته است.

معاون عمرانی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان با تأکید بر اینکه هر روستا باید یک سند راهبردی، شناسنامه و نقشه راه داشته باشد، افزود: در سند راهبردی روستاها تمام مسائل برای صدور پروانه ساخت باید در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه در سال مالی ۹۷ وضعیت اعتبارات بسیار نامساعد بوده است، افزود: اعتبار تملک دارایی تا ۵۰ درصد کاهش داشته و برای مثال در شهرستانی چون مبارکه که ۷۰۰ میلیون اعتبار دریافت اعتبار داشته امروز نصف این اعتبار پرداخت می‌شود.

کریمی با تأکید بر اینکه باید برای طرح‌های بازنگری و تهیه طرح‌های هادی اعتبار مناسبی در نظر گرفته شود، گفت: طرح هادی ۳۰۰ روستا باید دوباره مورد بازنگری قرار گیرد و دهیاری‌ها و بنیاد مسکن باید برای طرح‌ها و نقشه برداری‌ها رقمی اختصاص دهند و برای اجرای این طرح نیازمن همکاری شورای استان هستیم.

وی با بیان اینکه علاوه بر طرح‌های هادی طرح‌ روستاهای هدف گردشگری را نیز در دستور کار داریم، افزود: در حال حاضر برای ۱۷ روستا در سطح استان برنامه‌های گردشگری تعریف شده است.

معاون عمرانی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در خصوص جذب قیر رایگان برای استان اصفهان گفت: ۱۵ درصد از قیر رایگان جذب شده برای استان به بنیاد مسکن اختصاص داده شده که در سال اول هشت هزار تن سهم بنیاد مسکن بود در حالی که ۳۴ هزار تن قیر رایگان برای استان دریافت شد.

سالانه هفت هزار خانه روستایی در اصفهان بازسازی می‌شود

همچنین محسن قوی‌بیان، معاون بهسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان در ادامه در خصوص ساخت مسکن روستایی گفت: در سال ۷۲ روند ساخت و ساز مسکن روستایی تغییر یافت و طبق آمار موجود دو میلیون واحد مسکونی آسیب‌پذیر در کشور مشخص شد که باید سالانه ۲۰۰ هزار مسکن بازسازی شود.

وی با اشاره به اینکه طرح جامع مسکن روستایی در سال ۹۲ تدوین شد، افزود: در این طرح برای هر شهرستان جدولی مشخص شد که میزان واحدهای مسکونی ساخته شده تا سال ۱۴۰۴ را مشخص می‌کرد و بر این اساس برای استان اصفهان سالانه پنج هزار و ۷۰۰ واحد در نظر گرفته شد و امروز این سهمیه به هفت هزار واحد افزایش داشته است.

معاون بهسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان با اشاره به افزایش تسهیلات سال ۹۶ به ۲۵ میلیون تومان گفت: طی دو سال گذشته از سال ۹۶ مبلغ تسهیلات ۱۸ میلیون تومان برای روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر بوده است.

وی با اشاره به کارمزد پنج درصدی این تسهیلات افزود: در مورد شهرستان‌ها هر تعداد وامی که در این زمینه درخواست شود محدودیتی ندارد اما رعایت روابط فنی در احداث آن‌ها الزامی است.

 قوی بیان در خصوص تعرفه نظام مهندسی در شهرستان‌ها گفت: این تعرفه بنا به وضعیت شهرستان‌های استان از ۵۰ تا ۹۰ درصد در نظر گرفته شده است. تمام مهندسان بنیاد مسکن که از اعضای نظام مهندسی نیز هستند ملزم به اجرای قوانین و تعرفه‌ها بوده و تعرفه‌های مورد نظر در هیئت چهار نفره در استانداری تعیین می‌شود.

وی در خصوص وام‌های اختصاص یافته به طرح‌های بوم گردی در مناطق استان اصفهان نیز گفت: تفاهم‌نامه‌ای با میراث فرهنگی برقرار شده است در دو قالب وام‌هایی به مناطق روستایی پرداخت می‌شود.

کد خبر 346899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.