روسیه به دنبال اثر گذاری بر اوپک است

یک تحلیل گر مسائل بین اللمل اظهار کرد:روسیه به عنوان یک کشور غیر عضو اوپک به دنبال منافع خود است و سعی می کند سیاست هایش را با اوپک همراه کند تا بیشترین بهره را از بازار نفت ببرد.

حسن بهشتی پور در خصوص رویکرد متفاوت روسیه با ایران در قضیه افزایش تولید نفت در سازمان اوپک به خبرنگار ایمنا گفت: قرار نیست وقتی دو کشور با هم روابط دوستانه و خوبی دارند در همه مواضع و زمینه ها اشتراک نظر داشته باشند. روسیه به دلیل تحریم ها ومشکلات اقتصادی که در حال حاضر دارد؛ می خواهد با افزایش تولید نفت وعرضه به بازار درآمدهای بیشتری کسب کند.

این تحلیل گر مسائل بین المللی گفت: از طرفی ایران هم نگران است که در آینده آمریکا به دنبال تحریم‌های  بیشتری برضد کشورمان باشد؛ چرا که به نظر می رسد نقشه آمریکایی‌ها این است که تحریمها علیه ایران را افزایش داده و از طرفی اوپک را به افزایش تولیداتش تشویق کند تا تحریم نفت ایران به بازار شوک وارد نکند واز قبل مقداری اضافه تولید به بازارواردشده باشد، اما ایران که دست آمریکا را خوانده و سیاست این کشور را می داند، به دنبال این است که با همکاری اعضای اوپک جلوی نقشه آمریکایی‌ها را بگیرد.

بهشتی پورخاطرنشان کرد: بنابراین روسیه هم به عنوان یک کشور غیر عضو اوپک به دنبال منافع خود است و سعی می کند سیاست هایش رابا اوپک همراه کند تا بیشترین بهره را از بازار نفت ببرد و هر کدام از دو کشور ایران و روسیه در چارچوب منافع خود وبرطبق آن عمل می کنند.

این استاد دانشگاه یاد آوری کرد: درحال حاضر روسیه در تحریم کشورهای اروپایی وآمریکا است، دلیل این تحریمها نیز این است که روسیه در سال ۲۰۱۴،  شبه جزیره کریمه را که بخشی از اوکراین بود، به تصرف خود در آورد، البته این بخش در دوره روسیه تزاری قسمتی از روسیه بوده تا اینکه در دوره خروشچف؛ شوروی شبه جزیره کریمه را به اوکراین بخشید،  درسال ۲۰۱۴ روسیه ادعای حاکمیت مجدد بر کریمه را مطرح کرد، اما  جامعه جهانی این موضوع را نپذیرفت و به خاطر این موضوع اروپا و آمریکا، روسیه را در زمینه های مختلف تحریم کرده اند.

روسیه با مشکلات تحریم درگیر است

این تحلیل گرسیاسی افزود: از زمانی هم که روسیه دچار تحریم شده مشکلاتی زیادی برایش به وجود آمده که ازجمله آنها می توان به کاهش ارزش روبل در مقابل پول سایر کشورها، خروج سرمایه از روسیه و برخی مشکلات دیگر اشاره کرد و حال پوتین به دنبال این است که در چهارمین دوره ریاست جمهوری خود این مشکلات را کاهش دهد.

بهشتی پور در مورد نقش عربستان سعودی درافزایش تولید نفت گفت: این کشور جزو طرفداران افزایش تولید نفت است، ولی ایران، عراق و ونزوئلا معتقد هستند که در شرایط جاری افزایش تولید نفت ضروری نیست.

وی  افزود: در اجلاس اخیر در مذاکراتی که بین زنگنه،  وزیر نفت ایران و وزیر نفت عربستان انجام گرفت  ظاهراً به راه‌حل میانه ای دراین مورد رسیده اند تا  اعضای اوپک  به یک وحدت  نظر برسند.

بهشتی پور تاکید کرد: در اوپک این توافق وجود دارد که اگر حتی یک کشور هم مخالفت کند مصوبات اجرایی نمی‌شود، یعنی درسازمان اوپک باید همه مصوبات به اتفاق آرا باشد نه اکثریت آرا؛ بر این اساس عربستان و روسیه به دنبال این موضوع هستند که ایران، نزوئلا و عراق را برای افزایش تولید نفت راضی کنند.

وی گفت: در مقطع کنونی به دو دلیل سیاست عربستان این است که افزایش تولید نفت را داشته باشد؛ یکی به دلیل جنگی است که در یمن گرفتار آن شده و  روز به روز هزینه‌های نظامی آن افزایش می‌یابد و به خاطر تامین این هزینه ها به درآمد نفتی بیشتر نیاز دارد.

بهشتی پور تأکید کرد: از طرف دیگر انگیزه عربستان همسو بودن با آمریکا است و این که اگر ایران تحریم شد، کمبود نفت در بازاربا تولید نفت عربستان وسایر اعضای اوپک جبران شود تا کشورهای واردکننده نفت دچار مشکلات نشوند.

کد خبر 346778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.