رعایت اصول پدافند غیرعامل در مکان‌یابی ایستگاه‌های خط دو مترو

بر اساس یافته‌های یک پایان‌نامه در مکان‌یابی ایستگاه‌های مترو فاصله از مراکز حیاتی، حساس و مهم‌، فاصله از محل نگهداری مواد شیمیایی و خطرناک، صنایع خطرساز و مراکز آلاینده، ‌فاصله از مکان‌های پرتراکم جمعیتی، مراکز جاذب شهری و... بسیار تاثیرگذار است.

به گزارش ایمنا، در چکیده‌ پایان‌نامه‌ای که با عنوان « ارائه الگوی مناسب برای مکان‌یابی ایستگاه‌های مترو با ملاحظات پدافند غیرعامل» تهیه شده، می‌خوانیم:

در سیستم حمل و نقل شهری از طریق مترو، ایستگاه‌های مترو زیرزمینی به عنوان یکی از اجزای اصلی این سیستم و پیوند دهنده فضای زیرِ زمین و روی زمین به شمار می‌آیند.

این جزء مهم به عنوان فضاهای عمومی در محیط شهری به دلایل مختلف و از جمله تجمیع مسافران در آن همواره در معرض مخاطرات و تهدیداتی بوده است که سوابق رخداد و خسارات‌های سنگین ناشی از انواع آن‌ها (طبیعی و انسان‌ساخت)، مؤید این مطلب است. کاربری‌های چندگانه ایستگاه‌های مترو نیز، چه در زمان صلح و چه در زمان بحران باعث افزایش درجه اهمیت کارکردی آن شده است. بنابراین یکی از اقدامات اساسی و عمده پدافندغیر عامل، انتخاب محل مناسب ایستگاه های مترو است که این کار معمولاً با استفاده از سامانه‌‎های اطلاعات جغرافیایی (GIS) انجام می‌شود.

این پژوهش تلاشی برای بهبود فرایند مکان یابی ایستگاه های مترو در محیط GIS با توجه به اصول و ملاحظات پدافند غیرعامل است. به ‌این منظور در پژوهش حاضر با استفاده از مطالعات اسنادی و تحقیقات کتابخانه ای، بازدید های میدانی و با انجام مصاحبه با ۳۵ کارشناس خبره، ۲۱ معیار و شاخص تاثیر گذار در مکان یابی ایستگاه های مترو شناسایی و دسته بندی شد. سپس با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) شاخص‌های شناسایی شده مورد ارزیابی قرار گرفته و وزن نسبی آنها تعیین شد.

یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که فاصله از مراکز حیاتی حساس و مهم‌، فاصله از محل نگهداری مواد شیمیایی و خطرناک، صنایع خطرساز و مراکز آلاینده، ‌فاصله از مکان‌های پرتراکم جمعیتی، ‌فاصله از مراکز جاذب شهری، ‌فاصله از مراکز دارای عملکرد پشتیبانی در زمان بحران‌، فاصله از مناطق آسیب پذیر(بافت فرسوده شهری) خطوط انرژی ( آب- برق- گاز) و کاربری و مالکیت زمین به عنوان شاخص‌های پدافند غیرعامل نقش بسزایی در مکان‌یابی ایستگاه‌های مترو دارد.

نمونه مطالعاتی در این پایان نامه، ایستگاه های خط سه مترو در منطقه ۱۳ اصفهان است. پس از تهیه اطلاعات مکانی مورد نیاز برای منطقه مورد مطالعه، همپوشانی وزن‌دار لایه‌های اطلاعات مکانی منتسب به شاخص‌های تاثیرگذار از طریق سامانه ArcGIS انجام شده است.

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که مکان‌یابی ایستگاه‌های تعیین شده خط سه در منطقه ۱۳، با اصول پدافند غیرعامل با مکان‌های تعیین شده از نظر فنی منطبق بوده و همچنین در این پژوهش مسیرهای دیگری برای مترو در منطقه ۱۳ بر اساس اصول پدافند غیرعامل پیشنهاد شده است.

پیشنهادات:

در راستای هم افزایی توسعه دانش پدافند غیرعامل، پیشنهادات این تحقیق به‌منظور تکمیل مباحث مکان‌یابی و احداث ایستگاه مترو شهری به شرح ذیل ارائه شده است:

۱. توصیه می‌شود که سایر محققان و پژوهشگران در حوزه دانشگاهی و نهادهای دولتی ذی‌ربط از جمله مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری اصفهان و ... نسبت به تعریف پروژه های جدیدی با عنوان چگونگی توزیع ایستگاه‌های مترو در کلان‌شهر اصفهان بر اساس روش‌های پیشنهادی، اقدام کنند.

۲. پیشنهاد می‌شود کمیته‌ای متشکل از سازمانها، دستگاه‌ها و شهرداری، نسبت به سیاست گذاری و راهبری اقدامات پدافند غیرعامل در شهر اصفهان، اقدام کنند.

۳. با توجه به اینکه پیوست پدافند غیرعامل مترو اصفهان در حال تهیه است، پیشنهاد می‌شود رعایت اصول پدافند غیرعامل در مکان‌یابی خط دو مترو در نظر گرفته شود.

۴. با توجه به وجود روشهای مختلف وزن دهی شاخص‌ها پیشنهاد می‌شود که وزن‌دهی و شناسایی شاخص‌های بیان شده توسط تکنیک‌های دیگر انجام شده و با پژوهش حاضر مقایسه شود.

به گزارش ایمنا، انجام تحقیق و همچنین اهمیت و نقش دانشگاه‌ها، مؤسسات و مجتمع‌های آموزش عالی و پژوهشی مورد تائید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به منظور هدایت و تقویت توان علمی و ظرفیت‌های علمی آنها و تشویق دانشجویان جهت انجام تحقیقات و پروژه‌های کاربردی مورد نیاز شهرداری اصفهان است در همین راستا یکی از سیاست‌های مدیریت مطالعات و پژوهش شهرداری حمایت از این دانشجویان در قالب حمایت از پایان‌نامه‌های کاربردی است که در این راستا یکی از این پایان نامه‌ها با عنوان" ارائه الگوی مناسب برای مکان‌یابی ایستگاه‌های مترو با ملاحظات پدافند غیرعامل" در این مدیریت مطرح شده است.

کد خبر 346713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.