استاندار در واگذاری مجوز معدن در پناهگاه موته بازنگری کند

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: استاندار اصفهان در واگذاری معدن تراورتن در منطقه موته به حوزه علمیه بازنگری کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی مقدری پیش از ظهر امروز (یکشنبه) در سی و هشتمین جلسه علنی شوری شهر اصفهان با بیان اینکه مناطق حفاظت شده سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان مناطق امن، آخرین بازماندگان جانوری و گیاهی کشور محسوب می‌شوند، اظهار کرد: بنا به اظهار کارشناسان طی چهار دهه گذشته بیش از نود درصد جمعیت حیات وحش کشور نابود شده است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: توسعه شهرها و صنایع، دست‌اندازی به این مناطق از طریق جاده‌سازی، ایجاد صنایع و معادن، مناطق نظامی، وجود بیش از یک میلیون اسلحه شکاری، خشکسالی که باعث نابودی منابع آب و غذا شده، کمبود محیط‌بان و امکانات لازم توسط سازمان حفاظت محیط زیست، فقر فرهنگی و مالی که سبب شکار غیرمجاز شده و بسیاری دیگر از عواملی از این دست، همگی سبب نابودی ذخیره‌های گیاهی و جانوری در سال‌های اخیر شده است.

وی با اشاره به اینکه پناهگاه حیات وحش موته یکی از مناطق بی‌نظیر و بهترین زیستگاه آهو در استان اصفهان است، گفت: شوربختانه در سال‌های اخیر پناهگاه حیات وحش موته  مورد دست اندازی قرار گرفته است. گفتنی است، طبق قانون سازمان حفاظت محیط زیست هرگونه تصرف و تجاوز به این مناطق، ولو کندن یک بوته خار نیز مجازات خواهد داشت.

مقدری تصریح کرد: صدور مجوز اکتشاف ٣۶ هکتاری معدن تراورتن در منطقه حفاظت شده موته به حوزه علمیه اصفهان تعجب کارشناسان، کنشگران و شهروندانِ دلسوز و علاقمند به محیط زیست را به دنبال داشت. سوای از این دل نگرانی‌ها که در این کشور تبدیل به رویه معمول شده، آثار غیرقابل جبران زیر را در پی خواهد داشت.

وی با اشاره به  ایجاد ناامنی در منطقه گفت: در اختیار قرار گرفتن این ٣۶ هکتار به معدن‌کاران که تنها برای اکتشاف است و عملاً با محوطه‌سازی و جاده‌سازی و تاسیسات جانبی شاید تا چندین برابر این عدد برسد، و انفجارات ناشی از آن باعث ترس حیات وحش شده و فرار چند کیلومتری جانوران از منطقه می‌شود.

این عضو شورای شهر اصفهان ادامه داد: ایجاد جاده برای معدن، ورود افراد غریبه، کارگران فصلی و معدن‌کاران سبب تسلط شکارچیان به منطقه و افزایش شکار خواهد شد. تجربه‌های تیره و سیاه گذشته نشان داده بسیاری از عوامل اجرایی چنین پروژه‌هایی رفته رفته به شکارچی یا راهنمای شکارچی تبدیل می‌شوند.

مقدری اضافه کرد: این معدن در مسیر کوچ حیوانات است و سبب جزیره‌ای شدن و حبس حیوانات در بخشی از منطقه می‌شود. این مساله در شرایط بروز بیماری‌های اپیدمی بسیار خطرناک خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: مهمترین نگرانی  کارشناسانِ محیط زیست گرد و غبار حاصل از اکتشاف معدن و باز شدن پوشش گیاهی و خاکیِ ناشی از آن است که نه تنها سبب آسیب به گیاهان منطقه که جزو ذخیره‌های گیاهی کشور است می‌شود. بهره‌برداری از این معدن بر حجم این توده‌هایِ آلاینده خواهد افزود و بی‌شک مخالفت چند دهه اخیر سازمان حفاظت از محیط زیست با این پروژه، ریشه در این آینده‌پژوهی و مخاطرات ناشی از آن دارد.

سخنگوی شورای شهر اصفهان گفت: تجاوز به این منطقه به این شکل می‌تواند مجوزی برای دیگر نهادهای عمومی و خصوصی قدرتمند برای تجاوز به آخرین زیستگاه‌ها و ذخیره‌های گیاهی و جانوری کشور گردد و اگر جلوی آن گرفته نشود هر روز شاهد این تنش‌ها و مخاطرات خواهیم بود.

وی بااشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی حل مسائلی چون آلودگی هوا در کلان‌شهرها و پدیده گرد گفت: از استاندار و سایر مسئولان مرتبط با این پروژه درخواست تجدیدنظر دارم اما چنانچه بر این مصوبه اصرار دارید دیری نخواهید گذشت آثار مخرب محیط زیستی آن نه تنها دامن شما را می‌گیرد و نفس زیست‌بوم ایران را خواهد گرفت، بلکه شهروندان آگاه اصفهان که چشم به راه حل بحران‌های محیط زیستی توسط دولت و نهادهای حاکمیتی هستند، این تصمیمِ شما را نیز به پای سایر ناکارآمدی‌ها گذاشته و شکاف و بی‌اعتمادی حاکمیت و ملت را به همراه خواهد آورد.

کد خبر 346708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.